درمان چاقی در قرنطینه

یک متخصص تغذیه بهترین راه درمان چاقی در قرنطینه را رژیم غذایی صحیح و ورزش دانست و گفت: جراحی، مصرف قرص لاغری و استفاده از رژیم‌های غذایی غیرکارشناسی و خودسرانه عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد.

دکتر معصومه مرادی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز ضمن اشاره به روند رو به رشد چاقی در کشور اظهار کرد: چاقی هم در کودکان و هم در بزرگسالان روند رو به رشدی دارد، البته سیر صعودی چاقی فقط محدود به کشور ما نیست و در دیگر کشورهای دنیا هم همینطور است و علت آن نیز زندگی شهری، عدم تحرک و مصرف غذاهای فست فودی است.

مرادی با اشاره به اثرات منفی چاقی بر سلامتی گفت: چربی‌های اضافه در بدن خنثی نیستند بلکه کارکرد منفی دارند. بافت چربی در بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌تواند باعث التهاب بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون شود.

وی همچنین روش‌های سریع کاهش وزن مانند جراحی و مصرف قرص لاغری را به علت عوارض آن و احتمال بازگشت چربی‌ها کاملا نادرست دانست و افزود: راه حل اساسی درمان چاقی و حتی چاقی ژنتیکی، رژیم و ورزش است اما به شرطی که مستمر باشد و پس از کاهش وزن به سبک زندگی قبلی برنگردیم.

این متخصص تغذیه، بعضی رژیم‌های غذایی در اینترنت را که یک وعده یا یک گروه غذایی، مانند کربوهیدرات را حذف می‌کند، جزء رژیم های غذایی نادرست عنوان کرد و افزود: اینگونه رژیم‌ها عوارضی مانند از دست دادن آب بدن، ازدست دادن عضله، ریزش مو و آسیب پوست به همراه دارد. در رژیم صحیح باید هرم غذایی رعایت شود و از تمام گروه‌های غذایی لازم برای بدن استفاده شود.

مرادی، فرهنگسازی توسط رسانه‌ها و آموزش در خانواده‌ها را در پیشگیری از ابتلا به چاقی و عوارض آن به خصوص در کودکان، مؤثر دانست و به خانواده‌ها توصیه کرد در روزهای کنونی که همه به علت ویروس کرونا در قرنطینه خانگی بسر می‌بریم بهتر است از غذاهای سرخ شده و آماده کمتر استفاده کنیم و میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063256

وب گردی

وب گردی