آموزش مجازی جایگزین بخش‌های عملی و آزمایشگاهی نمی‌شود/ سامانه «نوید» یکی از کامل‌ترین سامانه‌های ال‌ام‌اس جهان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: بر اساس قوانین موجود، آموزش مجازی فقط برای بخشی از دروس تئوری قابل ارائه است و جایگزین بخش‌های عملی و آزمایشگاهی نمی‌شود. 

سید ناصر استاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اینکه با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و مورد توجه قرار گرفتن آموزش مجازی برای جبران کلاس‌ها، در حال حاضر آموزش الکترونیکی (e-learning) در دانشگاه علوم پزشکی مجازی با چه کیفیتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: به‌دنبال گسترش کاربری آموزش مجازی و به‌منظور جلوگیری حداکثری از حضور دانشجویان در محیط دانشگاه که در راستای دستورالعمل­‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کنترل ویروس کرونا صورت گرفت، با کار فشرده و شبانه‌روزی تیم «نوید» معاونت زیر ساخت دانشگاه علوم پزشکی مجازی، اطلاعات ترم جدید شامل دروس، دانشجویان و اعضای هیئت علمی تمام دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور وارد سامانه «نوید» آنها شد.

وی ادامه داد: در مجموع تا این لحظه 630 هزار و 677 دانشجو-درس و 79 هزار و 279 استاد-درس در 70 سامانه کشور بارگذاری شده است که در این بین تاکنون 7 هزار و 763 درس توسط استادان مشاهده شده و 11 هزار و 890 دانشجو به‌طور فعال، آموزش خود را روی این سامانه آغاز کرده‌اند. تا این لحظه 13 هزار و 402 محتوای الکترونیکی، 3 هزار و 972 تکلیف، 813 آزمون و 866 گروه گفت‌وگو توسط دانشگاه‌ها در این سامانه‌ها بارگذاری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از نظر امکانات یادگیری الکترونیکی از کشورهای پیشرفته جهان، کم ندارند و می‌توانند این آموزش‌ها را با کیفیت استاندارد ارائه کنند.

آموزش مجازی برای علوم پزشکی، ترکیبی است

استاد با اشاره به اینکه دانشجویان رشته‌های پزشکی برخلاف سایر علوم، درگیری بیشتری با روند آموزش دارند؛ چراکه بخش قابل توجهی از روند آموزش، نیاز به حضور در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها دارد و اکنون زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای ارائه آموزش آنلاین به تمام دانشجویان پزشکی وجود دارد یا خیر، گفت: هم‌اکنون در تمام رشته‌های علمی به‌ویژه رشته‌های علوم پزشکی، آموزش به صورت ترکیبی ارائه می‌شود؛ یعنی ترکیب مجازی و حضوری. بر اساس قوانین موجود، آموزش مجازی فقط برای بخشی از دروس تئوری قابل ارائه است و جایگزین بخش‌های عملی و آزمایشگاهی نمی‌شود.

وی درباره اینکه سیسم «ال‌ام‌اس» یا همان سیستم مدیریت یادگیری (Learning Management System) در ایران تا چه اندازه با سیستم استاندارد و روز دنیا همخوانی دارد، بیان کرد: سیتم ال‌ام‌اس «نوید» که توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی به‌صورت رایگان به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه شده، با بررسی بیش از 40 سامانه مدیریت یادگیری جهان تهیه و مستقر شده و می‌تواند مطابق با استانداردهای جهانی و روز دنیا، خدمات ارائه کند. در حال حاضر سامانه «نوید» یکی از کامل‌ترین سامانه‌های ال‌ام‌اس کشور و جهان است و روز به روز هم توسعه پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی در پاسخ به این سؤال که اگر کرونا تا سال آینده و فرا رسیدن فصل گرما، ادامه پیدا کند، آیا دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی مجازی، توان ادامه آموزش مجازی برای مدت طولانی را دارند یا خیر، تأکید کرد: با توجه به اینکه سامانه‌های مدیریت یادگیری الکترونیکی به‌عنوان بستری برای ارائه آموزش مجازی به دانشگاه‌ها ارائه شده است و هر دانشگاه به فراخور موقعیت و توان اجرایی خود می‌تواند به ارائه مطالب بپردازد، در این باره شامل محدودیت زمانی نمی‌شوند و گرمی و سردی هوا تأثیری بر فعالیت در فضای مجازی نخواهد داشت.

استاد در پایان، درباره اینکه اگر دانشگاه‌های دیگر نیاز به تجهیزات یا آموزش برای نحوه ارائه آموزش آنلاین داشته باشند، دانشگاه علوم پزشکی مجازی، امکان تعامل دارد یا خیر، گفت: این کار به صورت نطام‌مند برای دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت در حال انجام است. دانشگاه علوم پزشکی مجازی، آمادگی خود را برای ارائه خدمات شامل نرم افزار ال‌ام‌اس، تولید محتوای الکترونیکی و مشاوره‌های مختلف به سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور اعلام می‌‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063258

وب گردی

وب گردی