صنایع استان مازندران برای استفاده برد_برد صنعت و دانشگاه شناسایی شد/ اعزام اعضای باشگاه به خارج از کشور برای انجام فرصت‌های مطالعاتی

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت: صنایع موجود در استان در قالب یک بانک اطلاعاتی شناسایی شده است تا امکان آشنایی و ارتباط صنعت با نخبگان و استفاده برد_برد هردو طرف فراهم شود. به عبارتی مسائل و مشکلات صنعت توسط نخبگان مرتفع و در سوی مقابل نخبگان نیز جذب بازار کار می‌شوند.

عباس رضایی درگفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران و واحد ساری گفت: در باشگاه پژوهشگران به دنبال این هستیم تا هیچ استعداد بالقوه ای از تبدیل آن به بالفعل باز نماند. بنابراین در راستای سیاست های باشگاه، برنامه هایی را برای پیشرفت و توانمند سازی اعضا در دست اقدام داریم.

او درباره این برنامه ها توضیح داد: تقویت روحیه انجام کارگروهی بین اعضا و سازماندهی آنها در فعالیت های گروهی و همچین هدایت و حمایت استعدادهای درخشان و نخبگان باشگاه برای تامین اساسی نیازهای کشور با معرفی آنها به ارگان‌های مربوطه از مهمترین برنامه های باشگاه پژوهشگران است.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران و واحد ساری با بیان این که ارتقای سطح کیفی نخبگان باشگاه در زمینه های فرهنگی، کارآفرینی و علمی و آموزشی از دیگر برنامه های در دست اجرا است گفت: همچنین در تلاش هستیم تا شرایط مناسب برای مطالعه و کارهای تحقیقاتی و تهیه، تولید و عرضه نتایج حاصل شده را برای افراد ایجاد کنیم.

او در ادامه تصریح کرد: انتخاب استعدادهای درخشان و پیگیری جدی برای تامین نیازهای آنان از قبیل تهیه مواد و وسایل پژوهشی، برخورداری آنها از تمام امکانات دانشگاه از جمله کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه‌های دانشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور را نیز دنبال می‌کنیم.

رضایی با بیان این که یکی دیگر از اهداف باشگاه، اعزام اعضا به خارج از کشور درصورت نیاز برای انجام فرصت مطالعاتی است گفت: طرح هسته های پژوهشی، طرح حمایت از استادیاران جوان، طرح حمایت از جذب در شرکت‌های دانش بنیان، طرح‌­های نظام وظیفه تخصصی ویژه دانش آموختگان برتر دانشگاهی و فناور از جمله روش هایی است که برای شناسایی و توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان صاحب استعداد برتر باید در نظر گرفته شود.

او در پاسخ به این سوال که برنامه باشگاه جهت جذب اعضای جدید و همکاری با آن ها چیست توضیح داد: نیروهای دانشی و فارغ التحصیلان دانشگاهی که مشاغل دانشگاهی را نیز برای فعالیت حرفه ای خود انتخاب می کنند به کیفیت دانشگاه، دانشجویان و دیگر اعضای هیات علمی اهمیت بسیار می دهند. پرسش بسیاری از آنها این است که آیا دانشگاه محل فعالیت ما دارای حداقل‌های لازم برای فعالیت علمی سطح مطلوب هست یا خیر؟

او اضافه کرد: این مطلوبیت بیش از آنکه از جهت امکانات رفاهی باشد، از این جهت است که آیا اصولا دانشجویان با استعدادی سر کلاس‌ها حاضرند یا خیر، آیا همکاران دانشگاهی بر اساس توان و برجستگی علمی وارد محیط دانشگاه شده اند و یا با تکیه بر انواع رانتها و زد و بندها؟ آیا حداقل امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی برای انجام پژوهش‌های در تراز مطلوب فراهم است یا از فردای فعالیت در کشور باید لنگ یک اینترنت درب و داغان در دانشگاه نشست و دور از دسترسی به منابع علمی لازم دور خودمان بچرخیم؟

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با بیان این که نیروهای علمی، تشنه اثرگذاری هستند اظهار کرد: این افراد اگر باور کنند واقعا جاهایی در کشور وجود دارد که از توان و تخصص و تجربه و دانش آنها به خوبی استفاده می‌کند، با همه کمبودها می‌سازند؛ اما اگر احساس کنند، کار واقعی و در ترازی برای آنها وجود ندارد، حتی اگر بالاترین حقوق و مزایا برایشان در نظر گرفته شود نمی‌مانند. بنابراین برای جذب نخبگان باید زیر ساخت‌ها مهیا شود که واحد ساری و واحدهای استان مازندران، از سالها قبل به این موضوع پی برده و امکانات زیر ساختی مناسبی جهت انجام امور نخبگان ایجاد کرده‌اند.

او تاکید کرد: اعضای باشگاه در هسته ها و گروههای مختلف به تبادل نظر می‌پردازند و از امکانات بهره میبرند که بازخورد آن موفقیت‌هایی است که در زمینه چاپ مقالات در مجلات معتبر، کسب مقام های ارزشمند از مسابقات جهانی اختراعات و مسابقات روباتیک کسب کرده اند.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره افتخارات اعضای باشگاه نیز صحبت به میان آورد و گفت: کسب ۴ مدال طلا ، ۱۰ نقره و ۵ برنز از مسابقات جهانی اختراعات در کشور کره جنوبی، کرواسی، فرانسه، استرالیا، انگلیس، ترکیه، رومانی ،سوئیس و آلمان و همچنین کسب جایزه برتر جشنواره خوارزمی با روبات مین یاب خودکار از جمله افتخارات اعضای باشگاه است.

او با بیان این که اعضای باشگاه موفق شده اند کسب مقام اول مسابقات بین المللی روباتیک دانشگاه امیرکبیر را به خود اختصاص دهند، گفت: همچنین چاپ بیش از ۲۰۰ مقاله lsl، چاپ بیش از ۱۰۰ مقاله در مجلات خارجی، چاپ بیش از ۲۰۰ مقاله در مجموعه مقالات همایش های داخلی و بین الملی، چاپ بیش از ۵۰ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی و ۳۰ اختراع ثبت شده از دیگر افتخارات اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد ساری است.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان استان مازندران در خصوص ارتباط با مراکز صنعتی و محیط های دانش بنیان نیز اظهار کرد: در سال‌های اخیر به خصوص ۱۰ سال گذشته، صنعت

ورود خیلی جدی به دانشگاه داشته که نیاز به شناخت دقیق‌تر از توانمندی‌های دانشگاه و چگونگی انجام کار مشترک، احساس می‌شود. همچنین صنعت و حوزه تقاضا هنوز ورودی به پروژه‌های سنگین برای حل مشکلات اجتماعی نداشتند.

او با تاکید بر این که آمادگی دانشگاه‌ها به تنهایی کافی نیست گفت: نمی‌توان در این باره، ادعای جدی کرد چرا که در فرایند کار مشترک، توانمندی‌ها توسعه پیدا می‌کند، یعنی باید ارتباطی برای شناخت مشترک دو طرف ایجاد شود و اعتماد مشترک و توانمندسازی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هم توسعه پیدا کند. صنعت ما رقابتی مبتنی بر ارتباطات تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی ندارد. مهمترین چالش پیش رو این است که به علت رقابتی نبودن و محدودیت در واردات از حمایت دولت بهره‌مند هستند، بنابراین گرایشی به تحقیق و توسعه ندارند.

رئیس باشگاه پژوهشگران واحد ساری ادامه داد: البته با همکاری فرمانداری ساری، سازمان صنایع و معادن استان مازندران و شهرک های صنعتی و همچنین همکاری اعضا باشگاه در واحد ساری، صنایع موجود در شهرستان و حتی استان در قالب یک بانک اطلاعاتی شناسایی و نقاط قوت و ضعف آنها و چگونگی همکاری توسط استادان همکار بررسی شد.

به گفته او هدف از این کار آشنایی و ارتباط صنعت با نخبگان و دانشگاه و استفاده برد_برد هر دو طرف است؛ یعنی مسائل و مشکلات صنعت توسط نخبگان بررسی و مرتفع و در سوی مقابل نخبگان نیز جذب بازار کار می‌شوند.

رضایی در پایان تاکید کرد: در این راستا بخش های خصوصی، دولتی و اجرایی باید برای استفاده از دانشجویان صاحب استعداد برتر، ورود پیدا کنند تا با همکاری دانشگاه‌ها و معاونت علمی، این مستعدین با انجام پروژه هایی، مهارت حل معضلات را پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063261

وب گردی

وب گردی