امیدی جدید برای بیماران کولیت زخمی

میکروبیوم ها می توانند برای درمان کولیت زخمی مهم باشند؛ دانشمندان یک میکروب روده را به این بیماری مرتبط دانسته و درها را برای معالجه جدید احتمالی باز کرده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان خانواده ای از میکروب ها را یافتند که در بعضی از افراد وجود ندارد و ممکن است توضیحی برای کولیت زخمی باشد.

تیمی از دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا یک میکروب روده را شناسایی کرده اند که در بعضی از افراد از بین رفته است. این یافته در علت ابتلای برخی از افراد به کولیت زخمی مهم است. نتایج این تحقیقات در ژورنال Cell Host & Microb منتشر شده است. دانشمندان امیدوارند که با جایگزینی عملکرد این میکروب از دست رفته، برای درمان این بیماری راهی جدید و مؤثرتری ایجاد شود.

کولیت زخمی

انستیتوی ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی خاطرنشان می کند که کولیت زخمی نوعی بیماری التهابی روده است. باعث ایجاد التهاب و زخم در روده بزرگ فرد می شود که می تواند منجر به درد شکم، کاهش وزن، اسهال حاوی چرک یا خون و سایر موارد شود.

علائم کولیت زخمی می تواند از خفیف تا شدید باشد و در حال حاضر درمانی برای آنوجود ندارد. درمانها مبتنی بر این است که بیماری تا حد ممکن بهبود یابد. درمان معمولاً با داروها شروع می شود، اما اگر این موارد مؤثر نباشد، ممکن است عمل جراحی ضروری لازم شود.

براساس بنیاد کرون و کولیت آمریکا، 23-45درصد از افراد مبتلا به کولیت زخمی در نهایت نیاز به جراحی دارند. جراحی شامل برداشتن کامل روده فرد است. جراح سپس یک مجرا ایجاد می کند که از طریق آن و با کیسه ای خارجی محتویات روده را جمع آوری کنند.

تاکنون دانشمندان مطمئن نبودند که چرا کولیت زخمی برخی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات جدید این تیم در استنفورد نشان می دهد که یک دلیل مهم ممکن است عدم وجود میکروب های خاص روده باشد.

اسیدهای صفراوی

التهاب و علائم مرتبط در برخی از افرادی که برای ایجاد کیسه J شکل برای کولیت زخمی خود عمل می کنند، باز می گردند.

جالب است بدانید، افرادی که از نظر ژنتیکی دارای پولیپوز آدنوماتوز فامیلیال (FAP) هستند و به ایجاد کیسه J شکل نیز احتیاج دارد، هرگز علائم التهابی را تجربه نمی کنند.

محققان به دنبال علت این اتفاق بودند. برای انجام این کار، آنها دو گروه از شرکت کنندگان، یکی با FAP و دیگری با کولیت زخمی را مقایسه و به دنبال تفاوت های مهم بین آنها بودند.

آنها دریافتند که یک تفاوت اساسی در وجود یک نوع اسید صفراوی در روده ها است که در افراد مبتلا به FAP به مراتب بیشتر از افراد مبتلا به کولیت زخمی بود. این اسیدهای صفراوی بخشی طبیعی از روده سالم هستند و به تجزیه چربی ها کمک می کنند.

میکروب روده

در روده ها، باکتری ها این اسیدهای صفراوی را به اسیدهای صفراوی ثانویه تبدیل می کنند.

دانشمندان قادر به شناسایی یک خانواده باکتریایی خاص به نام « Ruminococcaceae» بودند که در افرادی که کولیت زخمی داشتند کمتر وجود داشت. باکتری های Ruminococcaceae نوع اصلی میکروب است که اسیدهای صفراوی اولیه را به اسیدهای صفراوی ثانویه تبدیل می کند.

« Aida Habtezion» استادیار و نویسنده ارشد این تحقیق گفت:«همه افراد سالم در روده خود دارای Ruminococcaceae هستند. اما در بیماران کولیت زخمی، اعضای این خانواده به طور قابل توجهی تخلیه شدند.»

محققان با تأیید یافته های خود، دریافتند که نمونه های مدفوع از شرکت کنندگان با FAP، اسیدهای صفراوی اولیه را به اسیدهای صفراوی ثانویه تبدیل کرده در حالی که در نمونه هایی از افراد مبتلا به کولیت زخمی وجود ندارد.

سپس این تیم مکمل های اسید را به موش هایی که کولیت زخمی داشتند (برای جایگزین کردن اسیدهای صفراوی ثانویه از دست رفته) دادند که کاهش التهاب و همچنین علائم طبیعی کولیت در موش ها بودند.

دکتر Habtezion اعلامکرد که این مطالعه به ما کمک می کند تا این بیماری را بهتر بشناسیم و امیدواریم که بتوانیم آن را با یک متابولیت تولید شده طبیعی که در مقادیر زیادی در روده سالم وجود دارد، درمان کنیم.

برای رسیدن به این نکته، این تیم در حال حاضر آزمایشی بالینی برای کشف تاثیر مکمل اسیدی در افراد مبتلا به کولیت زخمی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063277

وب گردی

وب گردی