شیخ‌الاسلام  اولین «حاج قاسم» منطقه بود/ خاطره دکتر ظریف از توصیه‌ای که مسیر زندگی‌اش را عوض کرد

مراسم بزرگداشت مرحوم حسین شیخ‌الاسلام دیپلمات پرسابقه کشورمان به صورت مجازی و با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدحسین اختری، دکتر محمد جواد ظریف، دکتر منوچهر متکی و حسین جابری انصاری برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم بزرگداشت مرحوم حسین شیخ‌الاسلام دیپلمات برجسته کشورمان و معاون امور بین‌الملل دانشگاه ازاد اسلامی عصر امروز، به صورت مجازی در مسجد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد و در آن محمدجواد ظریف، منوچهر متکی، مرتضی سرمدی و محمدحسن اختری وزیر امور خارجه، وزیر امور خارجه اسبق کشورمان، قائم مقام سابق وزیر امور خارجه و سفیر اسبق ایران در سوریه به سخنرانی پرداختند.

خاطره دکتر ظریف از توصیه مرحوم شیخ‌الاسلام

دکتر ظریف در این مراسم با اشاره به روحیه انقلابی مرحوم شیخ‌الاسلام گفت: تمامی کسانی که از دوران دانشجویی در آمریکا و کانادا می‌شناسم، از شیخ الاسلام به عنوان مجاهد یاد می‌کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه دوستی‌اش با شیخ الاسلام به یکسال قبل از انقلاب می‌رسد گفت: شیخ الاسلام کسی بود که مرا تشویق کرد رشته ام را که کامپیوتر بود به روابط بین‌الملل تغییر دهم. وی به من گفت همه می‌توانند رشته کامپیوتر بخوانند ولی ما باید به عنوان سیاستمدار به نظام کمک کنیم.

وی اظهار داشت: مرحوم شیخ الاسلام بعد از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی به وزارت خارجه آمد و همه او را به عنوان برادر بزرگ‌تر می‌شناسند. او اخلاص بی‌نظیر داشت.

دکتر ظریف خاطرنشان کرد: وی چه در دوران مسئولیت وزارت خارجه، دوران مجلس و همچنین دورانی که افتخار داشتم ایشان مشاور من باشد، با اخلاص و صراحت نظرش را می‌گفت.

وی اضافه کرد: حسین عاشق اهل بیت بود. حسین عاشق زینب و رقیه بود. امروز که سالروز وفات حضرت زینب است، ما مراسم او را برگزار می‌کنیم.

مرحوم شیخ‌الاسلام همواره در مسیر پشتیبانی از جبهه مقاومت بود

محمدحسن اختری دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز در این مراسم گفت: دوستان وزارت خارجه مطلع هستند که آشنایی این حقیر با مرحوم شیخ الاسلام از اواخر سال ۶۴ که برای مسئولیت سفارت دمشق فراخوانده شدند با او آشنا شدم.

وی افزود: من این مصیبت جانگداز و غم از دست دادن این برادر بزرگوار را به همه شما عزیزان به‌ویژه به همسر مکرمه ایشان که تمام مدت در کنار او بود و فرزندان و برادرانش تسلیت عرض می‌کنم.

آیت‌الله اختری تاکید کرد: مرحوم شیخ الاسلام همواره در مسائل مهم و اساسی به محضر رهبر انقلاب می‌رسیدند و از ایشان کسب تکلیف می‌کردند؛ زیرا در دوران ریاست جمهوری مقام معمظ رهبری مسئولیت داشت و در آن زمان معاون سیاسی وزارت امور خارجه را برعهده داشت.

دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: این شرایطی که پیش آمد، مشیت خداوند بود، وگرنه آشنایان این بزرگوار دلشان می‌خواست می‌توانستند ارادتشان را به شیخ الاسلام نشان داده و در مراسم وی شرکت کنند.

سفیر اسبق ایران در سوریه خاطرنشان کرد: بر اساس شناختی که از این بزرگوار دارم باید بگویم که شیخ‌الاسلام ویژگی‌های خاصی داشت و در انجام درست مسئولیت‌ها بسیار معروف بود.

اختری اضافه کرد: شیخ‌الاسلام از ارکان سیاست خارجی جمهوری اسلامی بودند و با درک عمیق، علاقه و عشقی که به مسئولیت خود داشتند از بنیانگذاران ارتباطات خارجی کشورمان با دولت‌ها بودند.

وی گفت: بسیاری از افراد امروز وزارت خارجه از افرادی هستند که از دوران مسئولیت شیخ الاسلام به عنوان معاون سیاسی، با ایشان کار می کردند و با همفکری همدیگر سیاست خارجی کشور را با رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری به پیش می‌بردند و از این نظر، چهره ای فعال بودند که تمامی عمر خود را پای وظایف ادارای خود گذاشته بودند.

سفیر اسبق کشورمان در سوریه افزود: حدود ده الی دوازده سال پیش در منزل شیخ الاسلام بودیم و همسر ایشان اصرار داشت که به مرحوم بگویم خانه ای تهیه کند؛ ولی ایشان خود را وقف کار کرده بودند.

اختری اظهار داشت: من از اوایل کار با ایشان آشنا بودم. ایشان فروتن، خاکی و خاضع بودند و برای رسالت و مسئولیت خود عالم بودند. در زمینه های متعدد و تخصص های مختلف فعالیت خوبی می کردند تا اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی را به پیش ببرند.

وی تصریح کرد: چه در دوران جنگ تحمیلی و چه پس از این دوران ایشان همیشه تلاش خود را مصروف سیاست خارجی کرده بودند.

اختری اضافه کرد: بعد از سال ۶۵ که درگیری‌ها در لبنان افزایش یافته بود، شیخ الاسلام به دستور مقام معظم رهبری که در آن مقطع رئیس جمهور بودند، به سوریه آمدند و سه ماه مذاکره کردند تا اختلافات میان گروه های لبنانی و فلسطینی را حل کنند.

وی گفت: از دیگر ویژگی های ایشان حمایت از مقاومت و به خصوص حمایت از حزب الله بود. شکل گیری، رشد و قدرت حزب الله که امروز به کمک خداوند متعال، حکمت رهبری و شجاعت و درایت دبیرکل حزب الله قدرت بی بدیلی شده است، در این مسیر شیخ الاسلام حضور داشت و از آن پشتیبانی می کرد.

سفیر اسبق کشورمان در سوریه افزود: وی نسبت به مقاومت فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی نگاه عمیقی داشت و همیشه شیخ الاسلام به دنبال این بود که مبارزه قوی تر شود تا وعده امام راحل در نابودی اسراییل محقق گردد و امروز شاهدیم که این اتفاق در حال رخ دادن هستند.

اختری اظهار داشت: همه اعضای گروه های مقاومت فلسطین کسانی هستند که به صورت مستقیم و پیوسته با مرحوم شیخ الاسلام دیدار و گفتگو داشتند. وی هر فرصتی داشت را مصروف حمایت از مقاومت می کرد.

وی تصریح کرد: از دیگر ویژگی های شیخ الاسلام تدین بود. ایمان به خداوند متعال و عشق به اهل بیت از ویژگی های ایشان بود. ایشان نذر کرده بود که قبل از نماز جماعت، نماز بخوانند.

شیخ الاسلام اولین حاج قاسم منطقه از نظر منطقه‌ای فکر کردن بود

دکتر منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق کشورمان در این مراسم گفت: سخن گفتن در مورد مرحوم شیخ الاسلام سهل و ممتنع است. همه کسانی که او را می‌شناسند شهادت می‌دهند که زندگی خودش را وقف کار می‌کرد. همیشه خاشع صلات بود و نماز را به جماعت می‌خواند.

وی تصریح کرد: روحیات شیخ الاسلام جذبه در حد بی‌نهایت بود و حتی مخالفانش جذب وی می‌شدند. هرگز و هیچ گاه طوری رفتار نمی‌کرد که کسی وی را نقد نکند.

وی اظهار داشت: شیخ الاسلام جلساتی داشت که بعد از پایان مجلس اول توفیق داشتم که به وزارت خارجه بروم و در آن شرکت کنم.

رئیس اسبق دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: شب‌هایی که قرار بود حمله‌ای در جبهه‌ها صورت بگیرد، جلسات حال و هوای خاصی داشت. وی می‌گفت که باید ما در میدان دیپلماسی تلاش کنیم. شیخ الاسلام همیشه آخرین نفر حرف می‌زد چرا که اجازه می‌داد همه صحبت کنند و نظراتشان را بدهند.

متکی اضافه کرد: همه مدیران و مسئولان وزارت خارجه دست پرورده‌های جلسات شیخ الاسلام هستند. روزی در جلسه معاونین بحث شد که افرادی که در جلسات با حضور شیخ الاسلام برگزار می‌شد، حضور داشتند به عنوان سفیر انتخاب شوند. همه مخالف بودند، چرا که نمی‌خواستند از آن فضا و از شخص شیخ الاسلام جدا شوند.

وی گفت: مرحوم شیخ الاسلام خاص بود. همه می‌گویند وی صادق بود و در دوران آشنایی با او، شیخ الاسلام هیچ گاه دروغ نگفت و پشت کسی حرف نزد. او در شنیدن همیشه پیشگام بود تا نظرات را بشنود.

وزیر اسبق امور خارجه افزود: شیخ الاسلام اولین حاج قاسم منطقه از نظر منطقه‌ای فکر کردن بود. به یاد دارم با کشورها و مجموعه‌های در حال شکل گیری در منطقه، مقاومت را شکل داد و به این موضوع باور داشت و تا آخرین لحظه در این مسئله کوشش کرد.

متکی اظهار داشت: وی در هر کاری مقاومت را مدنظر داشت و در موضوع رژیم صهیونیستی خللی در نظرش وارد نشد. زمانی که در جلسه‌ای در زمان قائم مقامی بنده در وزارت خارجه در مورد بحث رفراندوم در فلسطین برخی نظرات متفاوتی از دوران قبل و در مورد اسرائیل می‌دادند، با صراحت موضع گرفت.

وی تصریح کرد: او باور به امام و راه رهبری داشت. رفاقتش را با کسانی که در نظام بودند، به هم نمی‌زد. صحبت‌هایش به دلیل اینکه از دل می امد، بر دل می‌نشست.

متکی اضافه کرد: شیخ الاسلام ریسک پذیر بود و به یاد دارم که یک زندانی از عراق فرار کرد و به ترکیه آمد، به من گفت که برایش روادید صادر کنم و ایشان این فرد را با خود به ایران برد.

وی با بیان اینکه شیخ الاسلام موضع فروشی نکرد و به دنبال بازاریابی سیاسی نبود، گفت: او به حرف و کارش باور داشت و از همین رو نتیجه کارش همیشه مشخص بود. دیپلماسی ما امروز بیش از پیش به مرام، پایمردی و ایستادگی شیخ الاسلام احتیاج دارد.

مرحوم شیخ الاسلام دریای عشق به ایران و اسلام بود

حسین جابری انصاری معاون امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه نیز گفت: مرحوم شیخ الاسلام فردی بود که واقعا خستگی در برابر او، خسته شده بود. به هر حال این تقدیر الهی بود که مرحوم شیخ‌الاسلام این انسان خستگی ناپذیر و این روح ناآرام، اینگونه آرام بگیرد.

وی ادامه داد: شیخ الاسلام باورها و اعتقادات عمیقی داشت و با اخلاص و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت همواره زندگی کرد.

معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اظهار داشت: در طی پنج سالی که آقای شیخ الاسلام در دمشق سفیر بودند و چهار سال که در خدمت ایشان بودم، تقریبا به استثنای چند روز معدود به دلیل مریضی، هر روز نماز صبح را در حرم حضرت رقیه می‌خواندند. این اخلاص بی پایان و این ارادت تام و خاص به اهل بیت (ع) و این پایمردی در حرکت دینی و پیگیری امور ملت اسلامی و حمایت از مقاومت که حقیقتا یکی از بنیانگذاران، فکر و اندیشه و عمل مقاومت در ایران بود، از خصوصیت‌های مرحوم شیخ الاسلام است.

جابری انصاری افزود: بدون هیچ گونه تردیدی اطمینان دارم چنین انسان خالص و مخلصی در حال حاضر از نعمات الهی بهره می‌برد و در کنار افرادی که به آن‌ها عشق می‌ورزید، حضور دارد. نام او حسین بود و حرکت حسینی داشت.

وی عنوان کرد: خوشحالیم که در فضای سخت کشور که امکان برگزاری بزرگداشت حضوری وجود ندارد، با ابتکار عملی که دوستان ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام دادند، این مراسم برگزار شد. شاید این هم از برکات پایان زندگی حسین شیخ‌الاسلام باشد که با مراسمی که امروز برگزار شد، فرهنگ برگزاری مراسم بزرگداشت به شکل مجازی در شرایط خاص کشور که امکان برنامه حقیقی وجود ندارد، فراهم شود.

معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اضافه کرد: شاید این هم یک سر آغاز مبارک و میمونی باشد. به روان پاک و خستگی ناپذیر حسین شیخ‌الاسلام درود می‌فرستیم. برای او و عزیزانی که در سراسر کشور قربانی این شرایط سخت شدند از خداوند متعال مغفرت می‌طلبیم.

جابری انصاری در خاتمه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که مرحوم شیخ الاسلام دریای عشق به ایران و اسلام بود و دریای خلوص و روح ناآرام و یک انسان همیشه در حال حرکت و جنبش بود. اگر واقعا بخواهیم یک نفر را به عنوان فرد جنبشی، کسی که به دنبال حرکت و جنبش در ایران و جهان بود، معرفی کنیم شاید اغراق نباشد که بگوییم، آن فرد حسین شیخ‌الاسلام است.

حسین شیخ الاسلام معاون فقید امور بین‌املل دانشگاه ازاد اسلامی که سوابقی چون سفیر ایران در سوریه، قائم مقامی وزیر امور خارجه، معاونت سیاسی و خاورمیانه وزارت امور خارجه، نمیاندگی مجلس، مدیر کلی امور بین الملل مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر امور خارجه را بر عهده داشت، شامگاه پنج شنبه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

کد خبر: 1063367

وب گردی

وب گردی