عقب‌‌ماندگی دانش‌آموزان عشایر از درس به‌دلیل عدم دسترسی به تلویزیون

مسئول بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان گفت: دانش آموزان روستایی و عشایری ممکن است به اندازه دانش‌آموزان شهر‌نشین به تلویزیون یا اینترنت دسترسی نداشته باشند، در نتیجه از مباحث درسی عقب می‌مانند.

علی اکبر جوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان کیفیت کلاس‌های آموزشی پخش شده از شبکه آموزش تلویزیون برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی اظهار کرد: روز به روز بر ساعات پخش و کلاس‌های آموزشی و کیفیت مطالب افزوده می‌شود.

وی با تاکید بر همراهی خانواده در اثر بخشی آموزش‌های از راه دور، بیان کرد: دانش آموزان به خصوص در مقاطع تحصیلی 6 سال اول، به دلایل ذاتی دارای بازیگوشی و شیطنت هستند و اگر خانواده‌ها همکاری لازم را نداشته باشند، بچه‌ها تمایلی به فراگیری مباحث درسی از طریق تلویزیون ندارند.

مسئول بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان تهران ادامه داد: خانواده‌ها به ویژه پدر و مادر باید همراه دانش آموزان به خصوص دوره ابتدایی برنامه‌های آموزشی را تماشا کنند؛ همچنین باید تکلیف‌هایی که معلمان مشخص کرده را از دانش آموزان مطالبه کنند.

وی درباره ساعات پخش کلاس‌های آموزشی از شبکه آموزش تلویزیون عنوان کرد: ساعات خواب خانواده‌ها با توجه به تعطیلی یا دورکاری عمدتا به‌هم ریخته شده است برای همین نیز ساعات پخش کلاس‌های آموزشی اگر از ساعت ۹ یا 9:30 شروع شود قطعا بازدهی بیشتری خواهد داشت؛ زیرا خانواده‌ها به احتمال زیاد در ساعت ۸ صبح خواب هستند و تعداد کمتری از دانش آموزان به تماشای کلاس در این ساعت می‌پردازند.

جوان از محتوای کلاس‌های آموزشی برای دانش آموزان انتقاد کرد و گفت: کلاس‌های آموزشی که از تلویزیون پخش شده با توجه به وضعیت کلی کشور در نظر گرفته می‌شود،؛ اما طبیعتا برخی از استان‌ها مثل تهران به خاطر تعطیلی زیاد از برنامه درسی عقب مانده هستند ولی برخی از استان‌ها مانند کرمان نه تنها عقب نبوده بلکه جلوتر هم هستند.

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان برای یکسان‌سازی مباحث آموزشی برای دانش آموزان کشور بیان کرد: کلاس‌های آموزشی باید از شبکه‌های تلویزیونی استانی پخش شود و تنها از یک شبکه برای کل دانش آموزان نباشد. در این صورت دانش آموزان هر استان متناسب با میزان تعطیلی و پیشرفت دروس خود، مباحث و مطالب جدید را فرا می‌گیرند.

وی به دانش آموزان مناطق محروم و چادر نشین اشاره کرد و گفت: دانش آموزان روستایی و عشایری ممکن است به اندازه دانش آموزان شهر‌نشین به تلویزیون یا اینترنت دسترسی نداشته باشند، در نتیجه از مباحث درسی عقب می‌ماند. وزارت آموزش و پرورش برای این قشر از دانش‌آموزان که اندک شمار هم نیستند باید چاره‌اندیشی کند.

جوان با اشاره به گسترس بیماری کرونا در کشور بیان کرد: وزارت آموزش‌و پرورش با دستور ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مجبور به تعطیلی مدارس برای کاهش شیوع این بیماری در کشور شد؛ اما مناسب‌تر این بود که معلمان و مدارس مانند دانشگاه‌ها به صورت آنلاین مباحث را به دانش آموزان منتقل کنند تا نا هماهنگی در دروس به وجود نمی‌آمد.

مسئول بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان تهران در پایان خاطرنشان کرد: امسال دانش آموزان استان تهران به دلیل آلودگی هوا و کرونا تقریبا بیشتر زمان تحصیلی را در منزل گذراندند و کمتر در مدرسه و کلاس‌های درس حاضر شدند پس طبیعی است که بنیه علمی درستی از مقطع تحصیلی خود نداشته باشند. این مشکل با تدبیر مدیران مدارس، خانواده‌ها و تلاش دانش آموزان باید حل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063407

وب گردی

وب گردی