برخورد قانونی با شایعه‌سازان کرونا

یک رفتار شناس اجتماعی ضمن تاکید بر آموزش و ارتقاء مسئولیت اجتماعی جامعه از دولت خواست  با منتشرکنندگان اخبار کذب و شایعات در مورد کرونا به صورت قانونی برخورد کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بسیاری از مردم ایران پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا دچار دوگانگی رفتار اجتماعی شده است به طوری که عدهای که از ترس این بیماری خود را به قرنطینه خود خواسته خانگی با رعایت بالاترین حد بهداشت محدود کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز با بی توجهی به خطرات این ویروس، از فرصت تعطیلات استفاده کرده و با سفر به شهرهای دیگر باعث انتشار بیشتر این بیماری به سطح کشور می‌شوند.

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، ترس را از نگاه علم رفتارشناسی یک عکس العمل رفتاری مناسب در این مواقع دانست و اظهار کرد: ترس زمانی مفید است که باعث پیشگیری از این بیماری و موجب مراقبت‌های بهداشتی شود، ولی ترس بیهوده که باعث ایجاد اضطراب در خود و دیگران شود، نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه باعث ایجاد بستر مناسب در ابتلا به بیماری می‌شود.

وی راهکار ترساندن مردم توسط دستگاه‌های اجرایی را نادرست خواند و گفت: ترساندن مردم فایده‌ای ندارد و افراد باید به وظایف اجتماعی خود آشنا باشند زیرا ایجاد ترس و دلهره بی مورد آثار منفی در جامعه می‌گذارد.

ابهری همچنین دلیل آلوده شدن شهرهای شمالی کشور را هجوم مسافران به این مناطق به دلیل تعطیلی دانست و اعلام کرد: در کشورهای دیگر مثل چین، سوئیس و آلمان وقتی دولت از مردم می‌خواهد که به طور داوطلبانه وضعیت قرنطینه را بپذیرند کسی از خانه خود خارج نمی‌شود ولی در کشور ما با تعطیلی مدارس برای اجرای قرنطینه خود خواسته متاسفانه عده‌ای مسافرت در پیش می‌گیرند که این اقدام ناشی از مسئولیت ناپذیری و نداشتن روحیه اجتماعی در فرهنگ عمومی مردم است.

این رفتارشناس اجتماعی از دولت درخواست کرد: با اجرای برخورد قانونی با منتشرکنندگان شایعات در شبکه‌های اجتماعی از بروز شایعات و اخبار کذب در خصوص کرونا جلوگیری کنند؛ هم اکنون در برخی کشورها مثل ترکیه و پاکستان اگر کسی اخبار دروغ و آمار غلط را در فضای مجازی منتشر کند، مجرم شناخته شده و مجازات می‌شود اما در کشور ما هر کسی در فضای مجازی هر متن و خبری می‌خواهد منتشر می‌کند و هیچ نهاد و ارگانی دولتی نیز با چنین افرادی برخورد نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063469

وب گردی

وب گردی