«حشد شعبی» همچنان آماج حملات نیروهای ائتلاف است/تقلای آمریکا جهت استمرار حضورش در عراق

آمریکا و نیروهای ائتلاف بین المللی، در ماه های اخیر چندین مرتبه مواضع گروه های حشد شعبی عراق را مورد حمله قرار دادند تا شاید ضمن بی ثباتی و ناامن کردن آن کشور، به زعم خود بتوانند در برابراقدامات نیروهای مقاومت بازدارندگی ایجاد کنند. 

گروه سیاسی ایسکانیوز: تجاوزات مکرر آمریکا به مواضع حشد شعبی و دیگرنقاط هدف آنها در عراق، گویی تمامی ندارد و متاسفانه همچنان شاهد داستان تکراری نقض حاکمیت ملی آن کشور توسط نیروهای آمریکایی و دیگر کشورهای عضو ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد تروریسم، هستیم.

جالب اینجاست که این تجاوزات حتی پس از اقدام تروریستی بزدلانه آمریکا در فرودگاه بغداد در به شهادت رساندن سرداران مقاومت ایرانی و عراقی و تشدید فضای ضد آمریکایی در آن کشور، تداوم دارد که نکته قابل تاملی است و شاید در یک نگاه کلی بتوان اینگونه تعبیر کرد که آمریکایی ها با این اقدام خود قصد تحقیرملت و مسئولین عراقی را دارند.

اما این همه ماجرا نیست و حتما تمام خواست و هدف آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف بین المللی در عراق نیز بیشتر از اینها است.

در راستای تجاوزات ماه های اخیرآمریکایی ها در عراق، به تازگی آنها در اقدام خبیثانه دیگری، مواضع حشد شعبی را هدف چندین راکت جنگنده های خود قرار دادند و آن را واکنشی به مورد حمله قرار گرفتن «پایگاه نظامی التاجی» آمریکا در شمال بغداد و کشته شدن سه نیروی نظامی ائتلاف قلمداد کردند.

متعاقب این موضوع، «وزارت امور خارجه عراق» از احضار سفرای آمریکا و انگلیس به آن وزارت خانه خبر داد و اعلام کرد که حمله آمریکا به مقرهای دولتی امنیتی و غیر نظامی، تلاشه برای مبارزه با تروریسم را از بین می برد و توافق میان عراق و ائتلاف بین المللی را نقض می کند.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در واکنش نشان داد و گفت: «حملات آمریکا به مواضع حشد شعبی نقض صریح حاکمیت ملی عراق است. هدف قرار دادن فرودگاه کربلاء نیز معنایی جز نقض حاکمیت ملی عراق ندارد.»

همچنین «فرماندهی عملیات مشترک عراق» امروز با صدور بیانیه‌ای به حملات اخیر آمریکایی‌ها علیه مواضع نیروهای عراقی و نیروهای حشد شعبی واکنش نشان داد.

درادامه واکنش های داخلی عراق به این تجاوز آشکار آمریکایی ها، جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات نظامیان اشغالگر آمریکا علیه مواضع حشد الشعبی، نیروهای ویژه، پایگاه‌های ارتش عراق و فرودگاه کربلا را که منجر به نقض صریح حاکمیت این کشور شده است، محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه با اعلام اینکه استمرار آمریکا در طغیان و استکبار، درهای منطقه را به روی منازعاتی می‌گشاید که قاعده درگیری را بنا بر اقدامات دشمن تغییر می‌دهد، تاکید شده که در چنین صورتی مقاومت در عراق از مرحله مشروع به مرحله واجب تغییر خواهد کرد.

«سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر هم با انتشار توئیتی نسبت به این حاثه واکنش نشان داد و نوشت: «در میان این آزمایش های بزرگی که به صورت کلی در جهان و به صورت خاص در عراق وجود دارد، باید عراق را از تنش ها و درگیری ها و بلاهای بیشتر دور نگه داشت.

وی درادامه پست توئیتری خود می نویسد: «خواستار خویشتنداری و ایجاد صلح در عراق و ترک خشونت هستم تا خداوند همانطور که در آیه “ای کسانی که ایمان آوردید همگی در صلح باشید و از گام های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکاری برای شما است” فرموده است این اجازه را به ما بدهد.»

از طرف دیگر، آمریکایی ها تلاش دارند تا موضوع حمله به پایگاه نظامی آنها که بهانه تجاوزگری جدیدشان بود را منتسب به ایران کنند. در این راستا، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته اینطور گفت که معلوم نیست حمله به «پایگاه التاجی» عراق کار ایران بوده باشد، اما اختیاراتی را برای اقدامات لازم به وزارت دفاع تفویض کرده است.

اما، «عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ضمن تکذیب دست داشتن ایران در حمله به پایگاه نظامی التاجی، در بیانیه ای گفت: «آمریکا نمی‌تواند عواقب حضور غیرقانونی خود در عراق و واکنش مردم آن کشور به ترور و کشتار فرماندهان و رزمندگان عراقی را بر عهده دیگران بگذارد.»

با توجه به این مطلب که نیروهای مقاومت پس از ترور سرداران شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی مهندس» خواستار خروج نیروهای آمریکایی از منطقه شدند و در این راستا هم عراق اولین و شاید مهمترین کشوری است که باید این امر را محقق کند، به نظر می آید مقامات آمریکایی که نگران آینده حضور خود هستند، دچار نوعی دستپاچگی شده اند و هر اقدامی را در جهت استمرار حضورشان در عراق انجام می دهند ولو تا این اندازه ناسنجیده و بدون دستاورد خاص نظامی و سیاسی.

از سوی دیگر، «سید حسن نصر الله»، دبیر کل حزب الله لبنان هم، حمله آمریکا به مواضع و تاسیسات ارتش عراق، حشد الشعبی، و تاسیسات شهری را محکوم کرد.

وی با محکومیت حمله آمریکا به عراق، آن را حمله به حاکمیت عراق به حساب آورد و گفت: «جنایتی که آمریکا مرتکب شد، قطعا با پاسخ های مناسبی از طرف دولت و ملت عراق رو به رو خواهد شد.»

این قبیل اقدامات تجاوزکارانه آمریکا تنها موجبات ناامن سازی و بی ثباتی بیشتر در عراق را فراهم می آورد و البته می تواند زمینه ساز احیای مجدد داعش در آن کشور هم باشد که این نیز به عنوان یکی از مطالبات پنهان آمریکایی ها است.

در خاتمه آنکه، آمریکا یکی از دلایل حضور خود در عراق را، مبارزه با نیروهای تروریست داعش و تامین امنیت عراق عنوان می کند، امری که پر واضح است فریبی آشکار است که در سال های نه چندان دور حضور تروریست ها در عراق، این حقیقت که آمریکا در جهت تقویت مواضع تروریست ها گام برمی دارد، بر همگان اثبات شد.

کد خبر: 1063537

وب گردی

وب گردی