محتوای الکترونیکی و جزوه دروس در سامانه سیدا بارگزاری شده است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) گفت: محتوای الکترونیکی و جزوه دروس توسط استادان در پروفایل دانشجویان به ازای سه جلسه جبرانی از طریق گزینه ارسال پیام به کلاس در نرم‌افزار سیدا بارگذاری شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری یکی از واحدهای دانشگاهی است که با در نظر گرفتن سلامت و امنیت روانی دانشجویان و استادان، اقدامات لازم برای ارائه محتوای درسی به شکل مجازی را اتخاذ کرد.

امیر احمرینژاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی این واحد دانشگاهی، در ادامه به تشریح فرآیند برگزاری کلاس‌های مجازی و نحوه آموزش آنلاین و آفلاین این واحد دانشگاهی می‌پردازد.

احمری‌نژاد با اشاره به عدم برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری و ضمن روشن دانستن مسیر پیش رو، شرایط پیش آمده را فرصتی جهت بالا بردن کیفیت و ارتقاء آموزشی دانست.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد یادگار امام (ره) شهرری با اشاره به تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: در شرایط بوجود آمده در سطح کشور مهم‌ترین موضوع در نظر گرفتن اهمیت حفظ سلامت و امنیت روانی دانشجویان، کارکنان و استادان است که با تدابیر و اقدامات لازم می‌توان مشکل به وجود آمده را به یک فرصت تبدیل کرد.

احمری‌نژاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است افزود: برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی پیش آمده تا با ورود به موضوع آموزش الکترونیکی برخط و مجازی بستر و زیرساخت لازم را فراهم کنند تا از ابزارهای مجازی حداکثر بهره‌برداری به عمل آید و کیفیت آموزشی در سطح واحدها ارتقاء پیدا کند.

احمری نژاد اظهار کرد: در راستای اجرای مفاد بخشنامه‌های صادر شده مبنی بر عملیاتی‌سازی آموزش غیرحضوری برخط، جلسات متعدد ستاد آموزش غیرحضوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری برگزار شده است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد یادگار امام (ره) شهرری به اقدامات انجام شده در این واحد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: این واحد دانشگاهی در دو فاز شامل بخش اول «جبران کلاس‌های تعطیل شده در 3 هفته آموزشی قبل از پایان سال» در قالب آموزش مجازی آفلاین در بستر سامانه سیدا و بخش دوم برنامه‌ریزی و آماده‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز جهت راه‌اندازی آموزش آنلاین و تعاملی در واحد «ویژه تعطیلات احتمالی در سایر هفته‌های آموزشی باقیمانده»، اقدامات لازم جهت عملیاتی‌سازی آموزش غیرحضوری برخط را انجام داده است.

وی به اهمیت فراهم کردن زیرساخت لازم در راستای اجرای آموزش غیرحضوری تاکید کرد و گفت: زیرساخت‌های لازم (اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و پهنای باند اینترنت) در راستای اجرای آموزش غیرحضوری بر خط بر روی سرور داخلی واحد بررسی و نیز صفحه اینترنتی «آموزش مجازی-ویژه دانشجویان و استادان» بر روی وب‌سایت واحد، ایجاد شد. همچنین از طریق طراحی فرم نظرسنجی آنلاین در صفحه مذکور، نقطه نظرات استادان و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز جمع‌آوری شده است.

عضو هیات علمی واحد یادگار امام(ره) افزود: پیرو تصویب دستورالعمل شماره یک ستاد آموزش غیرحضوری واحد مبنی بر تولید محتوای الکترونیکی برای 3 جلسه تعطیل شده اضطراری و آموزش مجازی به دانشجویان از طریق پروفایل سیدا، اطلاع‌رسانی جامع از طرق مختلف نظیر ارسال پیامک اطلاع‌رسانی و درج اخبار در وبسایت واحد و کانال‌های خبری صورت گرفت.

احمری نژاد اظهار کرد: این واحد دانشگاهی برای استادانی که به ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موردنیاز جهت تولید محتوای الکترونیکی دسترسی ندارند، ۱۵ فضای تولید محتوای الکترونیکی مجهز به سیستم‌های کامپیوتری، قلم نوری، دوربین، میکروفن، ویدپوپرژکتور و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای ارائه کلاس مجازی مهیا ساخته است. فضاهای مذکور اتاق‌های ایزوله‌ای هستند که از لحاظ ایمنی و بهداشتی تمامی دستورالعمل‌های مربوطه در آنها رعایت شده است.

وی ادامه داد: فرم آنلاین درخواست استفاده از امکانات سخت‌افزاری و اینترنت واحد برای دریافت نوبت اینترنتی توسط استادان در وب‌سایت واحد طراحی و بارگذاری شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری افزود: در حال حاضر، محتوای الکترونیکی و جزوه دروس توسط استادان در پروفایل دانشجویان به ازای سه جلسه جبرانی از طریق گزینه ارسال پیام به کلاس در نرم‌افزار سیدا بارگذاری شده است.

احمری نژاد به اقدامات لازم برای آماده‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز جهت راه‌اندازی آموزش آنلاین و تعاملی بر روی سرورهای واحد «ویژه تعطیلات احتمالی در سایر هفته‌های آموزشی باقیمانده» اشاره کرد و گفت: انواع روش‌های موجود برای فرآیند آموزش غیرحضوری، زیرساخت‌های سختافزاری، پهنای باند اینترنت مورد نیاز، محصولات مختلف شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های آموزش مجازی و همچنین بررسی سامانه آموزش مجازی واحد الکترونیکی و قابلیت‌های آن در راستای انتخاب بهترین گزینه و ترسیم نقشه راه به گونه‌ای که ضمن لحاظ نمودن مقررات، بخشنامه‌ها و استانداردهای آموزشی، تمامی اهداف کلان واحد و دانشگاه را پوشش دهد، در حال بررسی و پیگیری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن ارسال برنامه درسی برای واحد الکترونیکی، نرم‌افزار adobe connect بر روی سرور واحد جهت راه‌اندازی آزمایشی نصب و ملزومات مورد نیاز جهت آموزش غیرحضوری آنلاین با استفاده از سامانه مدیریت آموزشی lms و نرم‌افزار adobe connect برآورد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063567

وب گردی

وب گردی