تولید 600 نوع محیط کشت تولید فرآورده‌های بیولوژیکی در کشور

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید بیش از 600 نوع محیط کشت میکروبی و تولید بیش از 600 نوع ماده اولیه و 40 نوع کیت تشخیص در این شرکت خبر داد.

حسن سلیمی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زمینه فعالیت‌های این شرکت را تولید محصولات اختصاصی در زمینه میکروبیولوژی چون محیط‌های کشت میکروبی ذکر و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 600 نوع محیط کشت میکروبی و تولید بیش از 600 نوع ماده اولیه و 40 نوع کیت تشخیص در این شرکت تولید کرده ایم که باعث شده این شرکت در دنیا به عنوان یکی از چند شرکت تخصصی محدود در زمینه تولید محیط‌های کشت به لحاظ تنوع محصولات تبدیل شود.
وی تصریح کرد: طیف محصولات تولیدی این شرکت بیشتر در حوزه علوم زیستی شامل انواع محیط های کشت میکروبی، پپتون ها، عصاره ها، مواد شیمیایی، آنتی بیوتیک ها و کیت های شناسایی میکروبی است. هدف اصلی ما ارائه خدمات و محصولات با کیفیت جهانی و توسعه برندی معتبر در دنیا است.

سلیمی تأکید کرد: محیط کشت، غذای کاملی برای تامین بهینه منابع مورد نیاز برای رشد میکروارگانیزم‌ها است. با توجه به تنوع باکتری‌ها و کاربردهای گوناگون آنها، نیاز به تنوع محیط‌های کشت مختلف برای رشد و تکثیر هدفمند آنها وجود دارد که در حال حاضر در دنیا بیش از دو هزار محیط کشت فرموله شده‌اند تا نیازهای باکتری‌ها و میکروب‌های هدف را به بهترین نحو تامین کنند. لازم به ذکر است که محیط‌های کشت در آزمایشگاه‌های مختلف صنایع، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: امروزه محصولات این شرکت در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، پزشکی، دارویی و صنایع مختلف شامل صنایع غذایی و لبنی، بهداشتی و آرایشی، نفت و پتروشیمی و نیز آب و فاضلاب استفاده می‌شوند. محصولات تولیدی شرکت با تکیه بر دانش روز متخصصان و کارشناسان خود، مطابق با استانداردهای معتبر دنیا و ضمن رعایت تمام مراحل کنترل کیفی و استانداردهای مرتبط تولید می‌شود.

وی از تولید 40 نوع کیت خبر داد و گفت: این کیت ها برای شناسایی باکتری های SRB، باکتری های وابسته به آهن، باکتری‌های احیا کننده نیترات (نیترات خوار)، باکتری های تولید کننده اند، باکتری های هوازی، باکتری های بی هوازی یا بی هوازی اختیاری، باکتری هایی با نیازمندی های غذای اندک، باکتری های فلوئورسنت سودوموناس و کیت شناسایی کل باکتری ها طراحی و عرضه شده است. این کیت ها برای بررسی آلودگی های محیطی خانه، بیمارستان و برج های خنک کننده قابل استفاده است. با این روش توانستیم بخشی از نیازهای داخل کشور را برآورده سازیم. پیش بینی می‌شود که سال آینده یکسری مواد ضروری را خودمان تولید کنیم تا از وابستگی جدا شویم.

سلیمی از تولید کیت های تشخیص شاخص های آلودگی آب شرب در این شرکت خبر داد و افزود: محصولی که برای تشخیص آلودگی و تصفیه آب در ایران ساخته شده، مبتنی بر فناوری های بومی و قابل رقابت با نمونه های خارجی است و از لحاظ کیفیت هم ردیف محصولات خارجی است.

وی ادامه داد: حمایت ستاد توسعه زیست فناوری از کیت های تولید شده متخصص ژنتیک مولکولی گفت: محصول تولید شده داخلی، اولین نمونه از این محصول است که در داخل کشور تولید می شود و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، از ساخت و تولید این محصول دانش بنیان حمایت کرده است.

سلیمی با بیان اینکه فراهم کردن زمینه تجاری‌‌ شدن علم را باید افراد متخصص انجام دهند، افزود: در بیشتر موارد محققان فعالیت های علمی انجام می دهند که به تصور خودشان قابلیت تجاری سازی دارد، این درحالی است که متخصص تجاری ‌سازی می ‌تواند تشخیص دهد چه نوع دانشی ظرفیت تجاری شدن و قابلیت رقابت در بازار را دارد.
وی ادامه داد: بنابراین لازم است محققان پیش از هرگونه فعالیت علمی و تولید علم ابتدا با ایجاد ارتباط با بخش صنعت، نیازهای موجود را شناسایی و در راستای رفع آنها فعالیت های خود را ساماندهی کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه از تولید ماده ضدعفونی کننده به ظرفیت 300 لیتر خبر داد و گفت: بخاطر شیوع ویروس کرونا(کووید 19) تصمیم گرفتیم الکل موجود شرکت را به مواد ضدعفونی کننده تبدیل کنیم تا از این طریق در جهت رفع نیاز کشور گام برداریم.متاسفانه عده ای افراد سود با اضافه کردن متانول به الکل مواد ضدعفونی کننده درست کردند که بیشتر سمی است. در این شرایط بحرانی به جای اینکه همه دست به دست هم بدهیم تا از شیوع گسترده کرونا جلوگیری کنیم متاسفانه عده‌ای برای خودشان بازاری راه انداختند تا از این طریق کسب معاش کنند.

سلیمی افزود: با توجه به نیاز بالا و عرضه کمتر در بازار کمتر این موضوع باعث شده که عده‌ای افراد سودجو از این موضوع به نفع خودشان استفاده کنند. اگر تولیدکننده برای محصول تولیدی خود برچسب بزند مسلما با این کار اطمینان خاطر را برای مشتریان خود فراهم خواهد کرد.

وی اضافه کرد: از وایتکس هم می‌توان محلول ضدعفونی کننده با غظلت پایین برای سطوح درست کرد اما نباید برای دست مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063590

وب گردی

وب گردی