انجمن‌های‌ علمی سبب درک کاربرد رشته‌های دانشگاهی می‌شوند

دبیر انجمن‌ علمی روان‌شناسی دانشگاه شاهد گفت: فعالیت در این حوزه فرصت کسب تجربه علمی و عملی رشته‌ها را برای دانشجویان فراهم می‌کند؛ در واقع انجمن‌های‌ علمی سبب درک کاربرد رشته‌ها می‌شوند.

وحید ولدی دبیر انجمن‌علمی روان‌شناسی دانشگاه شاهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت و اهداف این انجمن اظهار کرد: انجمن‌ علمی روان‌شناسی دانشگاه ‌شاهد چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اما تا سال گذشته اقدامات آن ماهیت علمی نداشت بنابراین با آغاز کار اعضای جدید علمی شدن برنامه‌ها و فعالیت‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی انجام شده توسط این انجمن از جمله مباحثی بود که مطرح شد. در مرحله اول توسعه و تقویت علمی اعضای انجمن‌علمی روان شناسی دانشگاه شاهد مورد توجه قرار گرفت؛ که در همین راستا علمی‌تر شدن فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌ها به عنوان اصلی‌ترین و اولین هدف این انجمن انتخاب شد. بنابراین به جای برنامه‌ها و همایش‌هایی که تأثیرگذاری کمی دارند، بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پایه ای و بنیادین مرتبط با رشته و مباحث روان‌شناسی تمرکز شد.

ولدی با اشاره به موضوعات کارگاه‌های برگزار شده گفت: زیست‌شناسی عصبی پایه، آشنایی و کاربرد عملی و علمی آزمون‌های شخصیت، نرم افزار spss و آمادگی کنکور تحصیلات تکمیلی در مقطع ارشد و دکتری از جمله کارگاه‌هایی است که با کمک انجمن‌علمی روان‌شناسی دانشگاه شاهد برگزار شد.

دبیر انجمن‌علمی روان‌شناسی دانشگاه شاهد با تأکید بر تأثیر بسیار انجمن‌ها بر سرمایه‌های اجتماعی تشریح کرد: تمایل انجمن‌ها و سایر سیستم‌های گروهی به ایفای نقش در جامعه نیازمند آن است که سیاستگذاری‌های پایه و ابتدایی آن مبتنی بر پیش فرض‌های سالم و منطقی باشد. به طور مثال تأثیرگذاری انجمن‌های‌علمی در تعدادی از دانشگاه‌ها بسیار زیاد است که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن می‌تواند فراهم شدن بستر، شرایط و ارزش گذاری بر انجمن‌ها توسط دانشگاه باشد.

درک کاربرد رشته‌های دانشگاهی با کمک انجمن‌های‌علمی

وی ادامه داد: اما زمانی که این شرایط از سوی دانشگاه برای انجمن‌های‌علمی فراهم نباشد نمی‌توان انتظار تأثیرگذاری انجمن‌ها را داشت؛ بنابراین با فراهم شدن تمام شرایط مورد نیاز، اولین و اصلی‌ترین مسئولیت یک دانشجو در دانشگاه مباحث علمی است. در رشته روان شناسی، انجمن‌های‌علمی با توجه به علمی بودن آن می‌توانند بر کاربردی شدن علمی اکادمیک، تئوریک، توسعه و تقویت آن علم کمک کند؛ این موضوع بستری را برای دانشجویانی که صرفا تحصیل می‌کنند فراهم می‌کند تا بتوانند به صورت عملی هم تجربه کسب کنند. به طور کلی انجمن‌های‌علمی فرصتی را فراهم می‌کنند تا کاربرد رشته‌هایی مانند روان‌شناسی در جامعه درک شود.

ولدی با بیان آنکه انگیزه و هدف تأثیر بسیاری در عضویت دانشجویان در انجمن‌ها دارد گفت: لازمه افزایش تعداد دانشجویانی که بدون چشم‌داشت به فعالیت در انجمن‌ها و تشکل‌ها می‌پردازند این است که علاوه برانگیزه خود آنها از سوی دانشگاه هم حمایت شوند. اما از سوی دیگر این مسئله به انتظار و نگرش اجتماع به جامعه دانشگاهی باز می‌گردد؛ درحال حاضر در بعضی از بخش‌ها نگاه جامعه به دانشگاه ضعیف شده است به همین دلیل انجمن‌های علمی در دانشگاه شاهد به سختی فعالیت می‌کنند؛ زیرا حمایت خاصی از آنها نمی‌شود.

دبیر انجمن‌علمی روان‌شناسی دانشگاه شاهد افزود: به طور مثال برای برنامه‌ای که به سختی انجمن‌علمی مجوز آن را دریافت می‌کند در روز اجرا به دلایلی لغو می‌شود به همین دلیل انگیزه‌ای هم برای فعالان این حوزه وجود نخواهد داشت. البته یکی از عواملی که سبب شده اکثر فعالیت انجمن‌ها به فعالیت درون گروهی تبدیل شود، محدودیت‌هایی است که در مسیر فعالیت آنها قرار دارد.

وی درباره میزان و روند حمایت‌های مالی دانشگاه از اقدامات انجمن‌های‌علمی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات انجمن‌علمی روان‌شناسی دانشگاه شاهد عدم حمایت‌های مالی است در واقع بیشترین سخت گیری‌ها و عدم حمایت‌ها به مباحث علمی تعلق دارد؛ این در حالی است که در سایر دانشگاه‌ها از مباحث علمی و انجمن‌ها حمایت‌های خوبی می‌شود.

ولدی درباره فواید فعالیت در انجمن‌های علمی تشریح کرد: فعالیت در این زمینه می‌تواند چندین فایده برای اعضای آن داشته باشد که می‌توان به حضور داشتن افرادی که هم‌رشته‌ای و دوستان آن‌ها هستند و به نوعی یک دغدغه مشترک دارند، آشنایی با بحث‌های کاربردی رشته‌ها و روند انجام اقدامات اداری اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063596

وب گردی

وب گردی