حیوانات خانگی به کووید19  مبتلا نمی‌شوند/ چه حیواناتی ناقل کرونا می‌شوند؟

یک دامپزشک گفت: حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به کرونا مبتلا نمی شوند اما چون ممکن است ویروس روی مو و پوست بدن آنها بنشیند، می تواند باعث انتقال مکانیکی شود.

مجید ذاکریان دامپزشک در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص آلوده شدن حیوانات خانگی به کرونا اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مراجع علمی معتبر از جمله سازمان بهداشت جهانی و جامعه جهانی دامپزشکی، تا به حال هیچ موردی از ابتلای حیوانات خانگی به کرونا ویروس مشاهده نشده است. اما ممکن است این ویروس در آینده دچار جهش شده و حیوانات خانگی را هم آلوده کند.

وی افزود: البته قبل از کووید19، سگ و گربه به نوعی از کرونا مبتلا می‌شدند که مشکلات گوارشی ایجاد می‌کرد اما آن نوع از کرونا به انسان منتقل نمی‌شود و فقط سگ و گربه را مبتلا می‌کند.

این دامپزشک همچنین گفت: کرونا ویروس دور خود غشایی مانند پروتئین دارد که این غشا با بدن بعضی از موجودات زنده و همچنین با اندام خاصی منطبق می‌شود و به آن آسیب می‌زند به همین دلیل نمی‌تواند حیوانات خانگی را آلوده کند.

ذاکریان با اشاره به اینکه کرونای انسانی قبلا هم وجود داشته است، اظهار کرد: کرونای انسانی قبلا یک بیماری ساده مانند سرماخوردگی بود و مشکلی ایجاد نمی‌کرد و زود درمان می‌شد اما کووید19 نیز دارای دو نوع است که یک نوع آن باعث ایجاد علائم شدید می‌شود اما نوع دیگر مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند. البته همه اینها به سیستم ایمنی بدن هم بستگی دارد.

وی افزود: کووید19 نمی‌تواند حیوانات خانگی را مبتلا کند و اگر هم وارد بدن حیواناتی مانند سگ و گربه شود، از بین می‌رود اما در بدن برخی حیوانات مانند میمون‌ها که با انسان‌ها در یک خانواده قرار دارند، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

ذاکریان همچنین توصیه کرد: کسانی که حیوانات خانگی دارند، آن‌ها را بیرون نبرند اما اگر مجبور شدند بعد از بازگشت، دست و پای حیوان خود را با آب و صابون بشویند و یا با مواد ضد عفونی کننده مخصوص، آن ها را ضد عفونی کنند اما از الکل و مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل 70درصد، استفاده نکنند زیرا باعث بروز حساسیت پوستی در حیوان می‌شود.

وی در خصوص نحوه تخلیه انرژی حیوانات خانگی و کنترل آن ها در دروران قرنطینه و به ویژه در آپارتمان‌ها گفت: باید با حیوانات خانگی خود بازی کنید و بهترین مکان برای بازی در آپارتمان‌ها، پشت بام است البته به شرطی که از قبل پشت بام را ضد عفونی کرده باشید. اگر هم ناآرامی حیوان خیلی زیاد و غیر قابل کنترل باشد، با نظر دامپزشک از داروهای آرامبخش استفاده می‌شود.

/انتهای پیام

کد خبر: 1063647

وب گردی

وب گردی