ارتباط گیاه‌خواری با سکته مغزی چیست؟

محققان تایوانی در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شد، نتیجه گرفتند که مصرف رژیم غذایی گیاهی سرشار از آجیل، سویا و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی فرد را کاهش دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این مطالعه که در مجله پزشکی«Neurology»، آکادمی مغز و اعصاب آمریکایی منتشر شد ارتباط بین رژیم غذایی فرد و بروز دو نوع سکته مغزی مختلف را بررسی کرده است. یکی که در اثر خونریزی ناشی از شریان در مغز و دیگری سکته مغزی ایسکِمی به وجود آمده است.

در آمریکا حدود 795 هزار نفر هر سال سکته مغزی جدید یا عود کننده را تجربه می کنند که این دومین علت اصلی مرگ در جهان است. سکته مغزی می تواند ناتوانی ایجاد کند و افراد مبتلا احتمالاً در آینده به زوال عقل مبتلا می شوند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) تخمین می زند که تا سال 2030، تقریبا 4٪ از بزرگسالان در ایالات متحده دچار سکته مغزی خواهند شد.

آیا رژیم غذایی گیاهی برای سلامتی بهتر است؟

گیاهخواری در انگلیس و ایالات متحده به طور فزاینده ای رایج شده است. در حالی که بسیاری از افراد به دلایل رفاه محیطی و نکشتن حیوانات رژیم غذایی گیاهی را انتخاب می کنند، اما غالباً این رژیم ها را برای سلامتی بهتر می گیرند.

مطالعه‌ای که سال گذشته در مجله BMJ منتشر شد سکته مغزی را در بیش از 48000 گوشتخوار و گیاهخوار آمریکا بررسی کرده است. نویسندگان این مطالعه گزارش دادند که اگرچه گیاهخواران نسبت به گوشتخواران دارای نرخ کمتری از بیماری قلبی ایسکِمی بودند؛ اما احتمالاً دچار سکته مغزی شده بودند.

آنها نتیجه گرفتند که می تواند برخی از عوامل مرتبط با مصرف غذای حیوانات باشد که از بروز سکته مغزی جلوگیری کند.

مطالعه تایوان

در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده، محققان دو گروه داوطلب از جوامع بودایی در تایوان را استخدام کردند که در مجموع بیش از 13000 شرکت کننده داشتند.

محققان در آغاز مطالعه، شرکت کنندگان را معاینه کردند و از آنها در مورد رژیم غذایی، عادات سیگار کشیدن، مصرف الکل و فعالیت بدنی سؤال کردند.

سپس سلامت داوطلبان را با استفاده از بانک اطلاعات ملی تحقیقات بیمه سلامت پیگیری کردند. آنها گروه اول داوطلبان را به طور متوسط ​​6 سال و گروه دوم را به مدت 9 سال دنبال کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 50 سال بود. تقریباً 30٪ داوطلبان گیاه‌خوارانی بودند که هیچ گوشت یا ماهی نخورده بودند و از این افراد حدود یک چهارم مرد بودند.

گیاه‌خواران بیشتر آجیل، سبزیجات و سویا می خوردند. آنها همچنین بیشتر الکل می نوشند و کمتر سیگار می کشند. در حالی که هر دو گروه میوه و تخم مرغ به میزان یکسان مصرف می کردند، افراد غیرگیاه‌خوار لبنیات و چربی بیشتری نسبت به داوطلبان گیاه خوار مصرف می کردند.

محققان محاسبه کردند که پس از تعدیل سن، جنس، استعمال سیگار و سایر شرایط بهداشتی، خطر سکته مغزی ایسکمی در گیاهخواران گروه اول 74 درصد کمتر از افراد غیرفعال بود.

در گروه دوم ، گیاهخواران 60درصد خطر سکته مغزی ایسکمی، 65درصد خطر ابتلا به سکته مغزی هموراژیک و 48درصد خطر ابتلا به سکته مغزی کلی نسبت به افراد غیرگیاهخوار داشتند.

دانشمندان اعلام کردند که به طور کلی، مطالعه ما نشان داد رژیم گیاهی مفید بوده و خطر سکته مغزی ایسکمی را پس از تنظیم عوامل خطرناک شناخته شده مانند فشار خون، سطح گلوکز خون و چربی های خون کاهش می دهد. این بدان معنی است که شاید مکانیسم محافظ دیگری وجود داشته باشد که ممکن است کسانی را که رژیم گیاهی دارند از سکته مغزی محافظت کند.

نویسندگان در مقاله خود نشان می دهند که نتایج آنها ممکن است با نتایج مطالعه بزرگی که در BMJ مشاهده شد متفاوت باشد؛ زیرا شرکت کنندگان آنها از الکل، یک عامل خطر احتمالی برای سکته مغزی اجتناب می کنند.

این نویسندگان همچنین خاطرنشان کردند که داشتن اطلاعات کامل در مورد گروه غیرغربی گیاهخواران مفید بود؛ زیرا یافته‌های این مطالعه ممکن است برای جمعیت های ساکن خارج از جوامع بودایی در تایوان قابل اجرا نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063652

وب گردی

وب گردی