محافظت از سطح با نانو پوشش ضدخوردگی حاوی عصاره ریحان

نانو پوششی حاوی عصاره ریحان با همت گروهی از محققان دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش تولید شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محافظت از سازه‌های فلزی در برابر خوردگی به خصوص سازه‌های در تماس با آب، از اهمیت بالایی برخوردار است. پوشش‌های آلی یکی از رایج‌ترین روش‌های حفاظت از این سازه‌ها است. مکانیسم اثر این نوع پوشش‌ها جلوگیری از نفوذ آب، اکسیژن و یون‌های خورنده به داخل سازه و ایجاد واکنش با آن است. از جمله مشکلات پوشش‌های محافظ، تحلیل این پوشش‌ها و کاهش قدرت سد کنندگی آن‌ها است. این موضوع مورد توجه محققان دانشگاه تربیت مدرس قرار گرفته و با همکاری این محققان با مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش، راهکاری جهت رفع این مشکل ارائه شده است.

به گفته مزدک ایزدی، دانش‌آموخته مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس، قدرت سد کنندگی این پوشش‌ها به مرور زمان تحلیل می‌رود و برای افزایش عمر و خواص حفاظتی پوشش‌های آلی، راهکاری دوستدار محیط زیست با کمک عصاره گیاه ریحان ارائه شده است. در این طرح با استفاده از عصاره ریحان، به عنوان یک بازدارنده طبیعی خوردگی در پوشش‌های آلی استفاده شده است.

به گفته این محقق، ساختار پوشش سنتز شده به این صورت است که نانو لوله‌هایی از جنس خاک رس که حاوی عصاره گیاه ریحان هستند، در ساختار این پوشش پراکنده شده است. چنانچه نفوذ الکترولیت در پوشش اتفاق بیفتد، عصاره موجود در نانو لوله‌ها آزاد شده و فصل مشترک فلز – پوشش که در معرض خوردگی قرار دارد را در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

جهت بررسی دقیق‌تر نانو ساختار سنتز شده و بارگذاری موفقیت آمیز بازدارنده مورد استفاده، آزمون‌های مشخصه یابی شامل آزمون پراش پرتو ایکس و آزمون‌های میکروسکوپی، و هم‌چنین به منظور بررسی کارایی پوشش مورد استفاده، از آزمون‌ها سنجش خواص از قبیل طیف نگاری امپدانس الکتروشیمیایی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این آزمون‌ها نشان داده است که بهترین رفتار محافظت از خوردگی این پوشش مربوط به پوشش آلی حاوی ۵/۰ درصد وزنی نانو لوله‌های حاوی عصاره ریحان است. نتایج این تحقیقات در مجله Composites Part B به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063655

وب گردی

وب گردی