دانشگاه آزاد از ایده‌های مقابله با کرونا حمایت می‌کند/ لزوم تقویت واحدهای فناور فعال در حوزه پزشکی

توسعه فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهداشت و درمان به‌عنوان تکمیل کننده تحقیقات کاربردی، ضرورت کنونی دانشگاه‌ها برای عبور از بحران است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 64 با چهار رشته پزشکی عمومی، پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی آغاز به کار کرد و در طی این سالیان به تربیت دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی پرداخته است.

تاکنون در کشورمان شاهد حضور موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌هایی بوده‌ایم که دارای رشته‌های غیر پزشکی هستند؛ ولی دانشگاه آزاد اسلامی تنها نهاد علمی خصوصی در کشور است که در رشته دکترای حرفه‌ای (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) با توجه به الزامات و قوانین وزارت بهداشت دانشجو می‌پذیرد. ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس اعلام وزارت بهداشت است.

هم اکنون بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان پزشک، دندانپزشک، داروساز، پرستار و ... در مسئولیت‌های مختلف اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی و آزاد، کادر درمانی در بیمارستان‌ها و در مجتمع‌های پزشکی در داخل و خارج از کشور به ارائه خدمات درمانی می‌پردازند.

دانشگاه آزاد اسلامی در حد استاندارد و الزامات وزارت بهداشت به منظور تربیت دانشجویان امکانات آموزشی را فراهم کرده و به‌صورت مداوم سعی در ارتقای آن دارد و از استادان مجرب دانشگاه آزاد اسلامی در امر آموزش بهره می‌برد، این در حالی است که این دانشگاه از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و هزینه‌های خود را تا‌کنون از راه شهریه کسب کرده است و در تلاش است تا از راه‌های غیر شهریه‌ای نیز بتواند کسب درآمد کند. اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون بیش از 48 هزار دانشجوی رشته های علوم پزشکی در حال تحصیل هستند و 40 درصد آموزش پرستاری کشور بر عهده این دانشگاه است.

تربیت دانشجویان متخصص در حوزه پزشکی و پیراپزشکی در 34 سال گذشته، گام نخست دانشگاه آزاد اسلامی بود که کمک شایانی در راستای تأمین نیروی انسانی بهداشت و درمان کشور بوده، این دانشگاه اکنون با ریل‌گذاری جدید در حوزه فناوری و نوآوری، پژوهش و مهارت‌آموزی گام‌های مستحکمی در راستای جهش دانشگاه برداشته است. افتتاح بیمارستان‌های فرهیختگان در تهران، امام سجاد(ع) در تبریز و امام رضا(ع) در اردبیل اقداماتی بود که در راستای کیفیت‌افزایی آموزش صورت گرفته است.

ریل‌گذاری جدید دانشگاه آزاد با محوریت ایجاد زیست‌بوم فناوری و زیرساخت‌های کسب‌وکار در روزهای جدید خود، وارد تقویت فعالیت‌های فناورانه شده است. دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دارای 15 واحد دانشگاهی مجری رشته پزشکی عمومی، 3 واحد دانشگاهی مجری رشته داروسازی، 6 واحد دانشگاهی مجری دارای رشته دندانپزشکی و 100 واحد دانشگاهی مجری رشته های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی است.

ظرفیت ایجاد شده در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی فرصت مناسبی برای توسعه مراکز رشد و سراهای نوآوری تخصصی در سطح واحدهای دانشگاهی است. بحران شیوع ویروس کرونا در کشور نشان داد که دانشگاه‌های کشور و به‌ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بیش از پیش به فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان حوزه پزشکی و درمان توجه کنند. اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی 36 مرکز تحقیقاتی، 4 مرکز رشد جهت ارتباط با صنعت و 11 مجله علمی تخصص در حوزه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند. ایجاد کمیته تحقیقات دانشجویی برای انسجام فعالیت‌ها و تحقیقات دانشجویی و حمایت معنوی و مادی از فعالیت‌های پژوهشی به تازگی در معاونت علوم پزشکی دانشگاه تشکیل شده است.

همان‌گونه که پژوهش‌های کاربردی در راستای مسئله‌محوری دانشگاه‌ها امری لازم و ضروری است، توسعه فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان در مواقع بحران و در گام تکمیل‌کننده تحقیقات کاربردی، بسیار حائز اهمیت است. تجربیات بحران‌های ایجاد شده در زمینه بهداشت و درمان کشور(به‌ویژه در مقطع کنونی) این پیام را گوشزد می‌کند که دانشگاه‌ها باید در راستای تأمین نیازهای پشتیبانی مهار بحران ورود کنند و ظرفیت‌های شرکت‌ها و واحدهای فناور را فعال کند.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه حقیقی دانشگاهی کشور، در بحران شیوع ویروس کرونا نخستین قدم را در حمایت از واحدهای فناور فعال در حوزه مذکور برداشته است، جلسات کمیته ارزیابی طرح‌های فناورانه جلوگیری از کرونا چندی پیش در دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید ویژه رئیس این دانشگاه آغاز شده است. باوجود اینکه فعالیت‌ها در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده ولی به‌نظر می‌رسد اهتمام ویژه در تقویت این حوزه لازم و ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063685

وب گردی

وب گردی