صادرات  محفظه ضد سانحه جعبه سیاه هواپیما به کشورهای خاورمیانه

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از طراحی و ساخت شوک هواپیما و تولید محفظه ضد سانحه جعبه سیاه هواپیما در کشور خبرداد و گفت: تاکنون تولید این دستگاه در انحصار کشورهایی چون آمریکا، آلمان، فرانسه و روسیه بود و ایران نیز به جمع تولید کنندگان آن پیوسته است.

سیدمهدی ایزدپناه مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اینکه این شرکت در حوزه طراحی و ایجاد تکنولوژی و ساخت ماشین آلات و قطعات ویژه باکاربری خاص فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان با بیش از ده سال تجربه در عرصه مشاوره، تحقیقات، طراحی و ساخت قطعات و ماشین آلات خاص صنعتی با هدف ایجاد تکنولوژی در داخل کشور، اجرای صدها پروژه تحقیقاتی موفق را داشته و امید دارد تا سهم بیشتری را در حل نیازها و مشکلات صنایع، از آن خود کند.

وی با اشاره به اینکه این تجهیزات عمدتا در صنایع مادر از جمله حوزه دفاعی و نظامی، نیروگاهی، نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارد، تصریح کرد: بیشترین تعداد محصولات ساخته شده توسط این شرکت بعد از اعمال تحریم ها علیه ایران نیازسنجی، طراحی و ساخت تجهیزات ویژه با توان داخلی بوده است.

وی با بیان اینکه تمام فعالیت ما در کشور به صورت سفارشی از سوی شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادها است که تجهیزات و قطعات مورد نیاز آنها را براساس دانش و تکنولوژی بومی طراحی و تولید می‌کنیم؛ افزود: یکی از محصولات تولیدی این شرکت ساخت و تولید محفظه ضد سانحه جعبه سیاه هواپیما است. در کل دنیا 5کشور به صورت انحصاری این تجهیزات را می‌سازند و ایران هم یکی از این کشورها است که با دانش بومی جعبه سیاه هواپیما را با موفقیت طراحی و پس از پشت سرگذاشتن مراحل تست با موفقیت تولید می کند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان تأکید کرد: این محفظه مطابق با استاندارد ED112 برای اولین بار در ایران تولید شده است. همچنین این محفظه در برابر حرارت 1100 درجه سانتیگراد مقاوم است و می تواند در برابر حرارت 260 درجه سانتیگراد ناشی از قرارگیری در آتش به مدت 10 ساعت مقاومت کند.

وی گفت: تولید این دستگاه در انحصار کشورهایی چون آمریکا، آلمان، فرانسه و روسیه بوده است و ایران نیز به جمع تولید کنندگان آن پیوسته است. در حال حاضر با چند شرکت هواپیمایی و صنایع دفاع برای عرضه این محصول قرارداد بسته ایم. همچنین می‌توان یادآور شد که نزدیک 10 سال است که با ساخت جعبه سیاه در کشور از واردات آن بی نیاز شدیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان همچنین از طراحی و ساخت شوک هواپیما در کشور خبر داد و گفت: با دستیابی به دانش و فناوری بالای حوزه هوایی، دستگاه آزمایش شوک هواپیما (شبیه ساز برخورد هواپیما) با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و به همت متخصصان این شرکت طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: این آزمایشگر به متخصصان طراحی و ساخت هواپیما این امکان را می دهد تا مشکلات آزمایش و آزمایشگاهی موشک هواپیما در داخل کشور برطرف شود و ما بی‌نیاز از تعداد انگشت شمار کشورهای مجهز به این دانش و تکنولوژی باشیم. از دیگر دانش فنی دست یافته شده در حوزه هوایی و هوانوردی به همت متخصصان این شرکت دانش بنیان می‌توان به دستگاه اندازه گیری سخت وسایل پرنده، دستگاه اندازه گیری جرم و مرکز جرم و شبیه ساز انفجار و تحمل هیدرو استاتیک اشاره کرد.

وی ارتقای جعبه سیاه هواپیما را از دستاورد شاخص این شرکت برشمرد و گفت: با توجه به اینکه 10 سال پیش اولین جعبه سیاه را تولید کردیم در طول این مدت با توجه به کسب تجربیات و دانش جدید توانستیم کیفیت جعبه سیاه را ارتقا دهیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان همچنین یکسری تجهیزات شوک، شبیه‌ساز برخورد هواپیما با کرو، دستگاه شبیه ساز ماشین برای تست صندلی، کمربند، ایمنی و دستگاه‌هایی که در خاورمیانه نیست از عمده دستاوردهای دیگر این شرکت عنوان کرد و گفت: در همین راستا با ایران خودرو وارد مذاکره شدیم تا این تجهیزات در خودروهای تولیدی آنها تست کنیم. همچنین دستگاه شبیه‌ساز صنایع هیلکوپتر و تست ملخ هواپیما را در برنامه کاری خود قرار دادیم.

ایزدپناه گفت: برخلاف انتظارمان سال 98 سال خوبی برای این شرکت دانش‌بنیان بود و ما تصمیم گرفتیم برای سال آینده شرکت را از نظر نیروی انسانی و سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: تقریبا 50درصد نیاز کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان تامین می‌شود. متاسفانه با وجود اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان به عمل ‌آوردند اما برخی بروکراسی‌های اداری و دست وپاگیر در این بخش‌ها همچنان به قوت خود پابرجاست. می‌توان گفت جهت‌گیری‌ها اشتباه بوده و به تولید داخلی زیاد بها داده نمی‌شود. دیدگاه اصلی آنها بیشتر استارتاپی است تا دانش‌بنیان.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: از آنجا که کار اصلی شرکت فعالیت تحقیقاتی است در حال حاضر 10 نفر نیروی ثابت و بیش از 50 نفر نیروی پاره وقت با این شرکت همکاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای سال آینده در نظر داریم که صادرات جعبه سیاه را برای کشورهای خاورمیانه از جمله ترکیه داشته باشیم. همچنین برای تامین تجهیزات خاص کشورهای همسایه در همین زمینه گروه بازرگانی را تشکیل دادیم تا از راهکارهای آنها برای توسعه صادرات استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063714

وب گردی

وب گردی