بسیجِ امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه برای همکاری با ستاد ملی مقابله با کرونا

از زمان شروع بیماری کرونا، دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات مختلفی در سطح کشوری آغاز کرده و تصمیم دارد در قامت یک دانشگاه مردمی این بیماری را شکست دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شاید در روزهای پایانی دی ماه که اخبار ویروس کرونا و آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری را در رسانه های جهان رصد می‌کردیم، هیچ وقت به ذهنمان خطور نمی‌کرد که روزی این ویروس، مردم کشور خودمان را نیز درگیر کند؛ اما کرونا آمد. خیلی سریعتر از آن چه تصور می‌کردیم. در ابتدا موضوع به نظرمان چندان جدی نبود و حتی پیامک های هشدار وزارت بهداشت را نیز دستمایه شوخی های روزمره قرار دادیم؛ اما وقتی این بیماری از دستی به دست دیگر منتقل می شد و آمار مبتلایان آن هر روز روی خروجی خبرگزاری ها قرار می گرفت به خودمان آمدیم.

حالا کمتر از یک ماه است که کرونا در ایران جا خوش کرده و یکی پس از دیگری استان های کشور را در آغوش می‌گیرد. هر روز هم به آمار مبتلایان به ویروس کرونا اضافه می شود. کرونا بختکی شده بر جان ایران؛ مثل همان بختک سیل و زلزله.

سیل، زلزله و بیماری که می آید دیگر فرقی نمیکند خودت درگیر آن شده باشی یا نه. قلبت فشرده می شود از درد هم وطنانت.

البته همیشه تصاویری که در رسانه‌ها، صدا یا متن‌ها مشاهده می‌کنیم، با صحنه‌هایی که در میدان با آن مواجه می‌شویم، بسیار متفاوت است. شاید به همین دلیل است که هنوز بسیاری از مردم این بیماری را جدی نگرفته اند.

همین جدی نگرفتن ها باعث شد کرونایی ها یکی یکی زیاد شوند و حالا ستادها مقابله با ویروس کرونا و ارگان ها در تمام استان ها کمر همت بسته اند تا این بیماری را شکست دهند. از وزارت بهداشت که خود وظیفه اصلی در این خصوص دارد تا دانشگاه آزاد اسلامی.

دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه مردمی است و توسط مردم اداره می شود؛ بنابراین برخلاف سایر دانشگاه ها نه تنها در سراسر کشور گسترده است بلکه در همه شهرها، دانش‌آموختگان و مسئولان آن مسئولیت‌های شهری را عهده‌دار هستند.

این دانشگاه در دوره جدید مدیریتی، دیگر تنها یک نهاد آموزشی برای تربیت نیروی انسانی نبوده بلکه از متن جامعه است و با مردم ارتباط دارد. رسالت دانشگاه آزاد اسلامی این روزها فقط صادر کردن مدرک دانشگاهی نیست بلکه می‌خواهد به عنوان قوه عاقله در شهرها تأثیرگذار و فرهنگ ساز باشد.‌ چنین نقشی را در زلزله کرمانشاه و سپس سیل استان های گلستان، لرستان و خوزستان دیدیم. دانشگاه آزاد اسلامی با وقوع سیل و یا زلزله در برخی از استان های کشور خدمات مختلفی ازجمله پزشکی، عمرانی و ... ارائه داد تا نشان دهد رسالتش فراتر از یک دانشگاه نخبگانی است که صرفاً فعالیت علمی انجام می‌دهد.

ایجاد قرارگاه جهادی نیز ورود دانشگاه آزاد اسلامی به این نگاه بود، چرا که مسئولان دانشگاه معتقدند برای ایجاد تحول، ابتدا باید جهادی شده و ساختارشکنی کرد.

حالا با شیوع ویروس کرونا در کشور، دانشگاه آزاد اسلامی بار دیگر عزم خود را جزم کرده و می خواهد پلی بین مردم و جامعه شود تا به قول دکتر طهرانچی، دانشگاه آزاد از برج عاج نشین به دانشگاه اجتماعی تبدیل شود.

در همان ابتدای راه، ستادی در دانشگاه آزاد ایجاد و همه ظرفیت دانشگاه آزاد در اختیار ستاد کشوری کرونا قرار گرفت.

مراکز خدمات آزمایشگاهی و همچنین مراکز تحقیقاتی واحدهای دانشگاهی در اغلب استان ها نیز با تکیه بر توان علمی متخصصان دانشگاهی، فعالیت خود را آغاز و به صورت شبانه روزی تلاش کردند تا شیوع بیماری کرونا را کنترل کنند.

به طور مثال یک مرکز جامع آزمایشگاهی ویروس شناسی پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در واحد تهران مرکزی ایجاد شد و واحدهای مشهد و شیراز نیز با سازمان فرودگاه های کشور همکاری کرده و امکانات و تجهیزات خود را برای شناسایی و غربال افراد مبتلا به تب بالا در فرودگاه های شیراز و مشهد به کار گرفتند.

همکاری با سامانه پاسخگویی ۴۰۳۰ یکی دیگر از اقدامات دانشگاه آزاد برای مقابله با ویروس کرونا است. از زمان ابتدای کار، این سامانه پاسخگویی تلفنی خود را شروع به کار کرده است. نیرو‌ها و داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی نیز به دو صورت حضوری و آنکال آمادگی خود را اعلام کرده و به سوالات آحاد مختلف جامعه پاسخگو بوده اند.

همکاری داوطلبانه دانشگاهیان و جهادگران دانشجو، در مراکز بستری کرونا در استان های قم و گیلان از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی برای حفظ و ارتقای سلامت جسمی افراد است.

همچنین یک سامانه ثبت نام گروه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس: https://jahadeazad.healthehr.ir راه اندازی شد تا علاقه‌مندان و داوطلبان در رشته‌های پرستاری، مامایی، پزشکی عمومی، متخصصان بیماری‌های عفونی و زنان بتوانند برای امداد رسانی و کمک به بیماران کرونایی ثبت نام کنند.

البته این ها بخش کوچکی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی است.‌

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اقدامات دانشگاه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و درمان بیماران را در ۸ محور دسته بندی می کند.

به گفته حیدری در اولین اقدام، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، دانشگاه های پزشکی و واحدهای سراسر کشور با ستاد ملی کرونای کشور مستقر در وزارت بهداشت هماهنگ شده و تمام دستورالعمل های ستادی کرونای کشور را اجرا کردند. همچینن واحدهای دانشگاهی تعطیل و ضدعفونی خوابگاه ها و واحدها طبق دستورالعمل ها انجام شد.

در دومین اقدام توان پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری دانشگاه آزاد به طور کامل در راستای کنترل شیوع کرونا در اختیار ستاد ملی کرونا و بیمارستان ها قرار گرفت.

به گفته حیدری بیش از ۴۰ درصد پرستاران کشور در واحدهای دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که این ظرفیت هم اکنون در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است. هم چنین دانشجویان پزشکی و پرستاری که در ترم های بالا در حال تحصیل هستند و تجربه و دانش کافی برای مقابله با این اپیدمی را دارند همکاری خود را با ستاد ملی کرونای کشور آغاز کردند.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی درباره محور سوم فعالیت های دانشگاه آزاد توضیح داد: کادر درمانی و پزشکی دانشگاه اعم از اساتید و اعضای هیئت علمی نیز برای ساماندهی و پژوهش های کاربردی در این زمینه فعالیت دارند و همپای دانشجویان برای مقابله با این ویروسِ منحوس بسیج شده اند. کادر درمانی دانشگاه مطابق با بخشنامه های ستاد ملی کرونا با محدودیت در اخذ مرخصی برای کنترل سریعتر این اپیدمی فعالیت می کنند.

محور چهارم فعالیت دانشگاه آزاد در خصوص بیمارستان ها است.

حیدری در این باره گفت: تمام بیمارستان های دانشگاه آزاد در شهرهای تهران، یزد، تبریز، اردبیل، شاهرود و سایر شهرهای کشور برای پذیرش بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا در اختیار جامعه پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفتند. ظرفیت های درمانگاهی و بیمارستانی برای خدمت به جامعه در نظر گرفته شد که در این راستا با محدودیت در پذیرش بیماران غیراورژانسی، همه ظرفیت بیمارستانی دانشگاه در خدمت مقابله با کرونا قرار گرفته است.

سخنگوی دانشگاه آزاد تاکید کرد: در محور پنجم تمام ظرفیت واحدها اعم از خوابگاهی و آشپزخانه برای نقاهتگاه بیماران کرونایی در اختیار شورای تامین استان ها قرار گرفت. همچنین ساختمان خوابگاهی چند واحد برای تبدیل به نقاهتگاه در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی استان ها قرار گرفته است.

به گفته حیدری از ظرفیت های املاک و محوطه های دانشگاه برای قرار گرفتن تخت و راه اندازی بیمارستان صحرایی استفاده می شود، به نوعی ساختمان ها و خوابگاه های واحدها به عنوان نقاهتگاه در اختیار شورای تأمین استان قرار گرفته و آشپزخانه واحدها نیز برای تامین غذای نقاهتگاه ها خدمت می کنند.

او گفت: دانشگاه آزاد اعلام آمادگی کرده است که تمام واحدهای خود را در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار دهد و به واحدها نیز ابلاغ شده است هر واحدی که نیاز به احداث تخت بیمارستانی در آن باشد با شورای تامین استان و دانشگاه های علوم پزشکی همکاری کند.

محور ششم فعالیت و اقدامات دانشگاه آزاد در خصوص آموزش مجازی دانشجویان است.

حیدری در این باره توضیح داد: دانشگاه آزاد برای ظرفیت بیش از یک میلیون دانشجوی خود در همه مقاطع تحصیلی زمینه آموزش مجازی را فراهم کرده است. در این راستا کلاس هایی مجهز به آموزش از راه دور برای تدریس استادان قرار گرفته و فیلم آموزش ها ضبط و در اختیار همه دانشجویان قرار می گیرد.

به گفته او مزیت استفاده از خدمات موبایلی نیز در واحدها درنظر گرفته شده است که در این راستا واحد الکترونیک و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری این واحد هم به آموزش مجازی واحدهای سراسر کشور کمک می کند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر مدارس سما هم با استفاده از توان نرم افزاری خود و راه اندازی کانال های مجازی اقدام به آموزش مجازی و آنلاین به دانش آموزان کرده اند. در روزهای اخیر کانال دانشگاه آزاد هم در اپلیکیشن روبیکا راه اندازی شد که می تواند به آموزش های آنلاین و منسجم کمک کند.

محور هفتم سخنان حیدری درباره تولید مواد ضد عفونی کننده و ماسک های بهداشتی در واحدهای مختلف است.‌

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در این خصوص گفت: شرکت های دانش بنیان و فناور دانشگاه برای کمک به تولید مواد ضدعفونی و بهداشتی بسیج شدند و در اکثر واحدها مانند شهرقدس و دزفول با کسب مجوزهای لازم خط تولید مواد ضدعفونی آغاز شده است.
هم چنین در برخی واحدها که در حوزه نساجی فعالیت داشتند و امکانات چرخ خیاطی فراهم است، مانند واحدهای اراک و یزد تولید ماسک و لباس های ضدعفونی آغاز شده که با تولیدات ماسک، لباس ها و مواد ضدعفونی، بخش عظیمی از نیاز استان ها به این مواد بهداشتی تامین شده است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره محور هشتم نیز توضیح داد: جهادگران و دانشجویان غیرپزشکی دانشگاه آزاد هم در راستای مقابله با کرونا، فعالیت می کنند که با تشکیل گروه های جهادی اقدام به ضدعفونی معابر شهری و ساختمان های آموزشی کردند.‌ همچنین در بخشی از استان های درگیر مانند قم و گیلان جهادگران دانشگاه آزاد در مراکز درمانی برخی از فعالیت های خدماتی را به عهده گرفتند.

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بر این باورند که نمی توان از پشت درهای بسته جامعه را دید؛ بنابراین باید در متن جامعه و مسائل و معضلات کشور حضور داشته باشند. با این اوصاف به نظر می رسد دانشگاه آزاد اسلامی تمام توان علمی و تجهیزاتی خود را در این روزهای سخت برای خدمت رسانی به مردم بسیج کرده و این بار قصد دارد شکل دیگری از مسئولیت اجتماعی خود را نشان داده و تا ریشه کنی کامل این بیماری با حداکثر توان، به تلاش خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1063721

وب گردی

وب گردی