دار‌وهای ضد فشار خون، کرونا را از بین می برد؟

 فوق تخصص بیماری های کلیوی و فشار خون بیمارستان امام خمینی به بیان توضیحاتی درباره میزان ابتلای افراد مبتلا به فشار خون به کرونا پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد تقی نجفی، فوق تخصص بیماری‌های کلیوی و فشار خون بیمارستان امام خمینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ، درباره ابتلای افراد مبتلا به فشار خون به بیماری کرونا گفت: اطلاعات در این زمینه متناقض است و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که افراد مبتلا به فشار خون سومین گروه در معرض ابتلا به کرونا هستند در حالی که انجمن فشار خون اروپا در بیانیه ۲۲ اسفند ماه اعلام کرده که شواهد کنونی ثابت نکرده که فشار خون می‌تواند به تنهایی یک عامل خطر برای ابتلا به ویروس کرونا باشد.

نجفی در ادامه گفت: با این وجود افراد که فشار خون دارند و به کرونا نیز مبتلا شده اند باید خیلی مواظب مصرف به موقع دارو‌های خود باشند.

وی گفت: مورد دیگر اینکه درباره دارو‌های خاص ضد فشار خون نیز نظر‌ها متفاوت بود بطوریکه درابتدا گفته شد که برخی از این دارو‌ها موجب بهبودی بدن در برابر کرونا می‌شود و مردم حتی کسانی که مبتلا به فشار خون نیستند از آن‌ها استفاده کنند تا از تشدید کورونا پیشگیری شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بعد از مدتی اعلام کردند که در کسانی که از این دارو‌های خاص استفاده کرده اند علایم بیماری کرونا تشدید شده و نباید از آن‌ها استفاده کرد. در نهایت انجمن فشار خون اروپا ۳ روز پیش بیانیه‌ای داده که تاکنون هیچ شواهدی از اینکه این دارو‌ها به نفع و یا ضرر در بیماران مبتلا به کورونا باشد در دست نداریم و به افراد مبتلا به فشار خون توصیه کرده اند که چه آن‌هایی که در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند و یا به کرونا آلوده شده اند و علایم آن‌ها پایدار است دارو‌های ضد فشار خون خود مانند لوسارتان و والسارتان و یا انالاپریل را قطع نکنند و مطابق دستور پزشک ادامه دهند.

این متخصص بیماری‌های کلیوی و فشار خون نیز گفت: افرادی که علائم شدید کرونا دارند و در بیمارستان بستری هستند ادامه یا قطع مصرف دارو‌های بلوک‌کننده سیستم رنین انژیوتانسین به صلاحدید پزشک معالج است.

نجفی تاکید کرد: بر اساس بیانیه انجمن فشار خون اروپا ارتباطی بین کرونا و فشار خون (به تنهایی) تاکنون نبوده است؛ و در شرایط حاضر بیماران مبتلا به فشار خون هیچگاه بدون نظر پزشک دارو‌های خود را قطع نکنند.

میزان
انتهای پیام/

کد خبر: 1063728

وب گردی

وب گردی