دست برتر دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی و جنگلداری

دانشگاه آزاد اسلامی طی سال های اخیر توانسته در رتبه بندی های بین المللی دانشگاهی حرفی برای گفتن داشته باشد. در این گزارش رتبه دانشگاه در نظام کیو اس را بررسی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های اخیر، رتبه‌بندی‌های علمی زیادی برای مقایسه دانشگاه‌های مختلف جهان به وجود آمده که گسترش و محبوبیت چشمگیری نیز پیدا کرده است.

رتبه‌بندی‌های دانشگاهی اساسا با هدف مقایسه نهادهای علمی و تسهیل مسیریابی دانشجویان انجام می‌شود و در عین حال، اقتدار علمی دانشگاه‌ها در درون یک کشور و همچنین اقتدار کشورها در سطح بین‌الملل را نیز به رخ می‌کشد.

این روزها دانشگاه آزاد اسلامی در میان سایر دانشگاهی کشور حرفی برای گفتن دارد. با نیم نگاهی به رتبه بندی های سال۲۰۲۰ متوجه می‌شویم که این دانشگاه در بسیاری از رشته ها یک سر و گردن از دانشگاه های دولتی بالاتر است.

بنابراین قصد داریم در سلسله گزارش هایی جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی های بین المللی در سالی که گذشت را رصد کنیم. در این گزارش جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی کیو اس را بررسی می کنیم. دانشگاه آزاد در آخرین رتبه بندی این پایگاه در حوزه کشاورزی و جنگلداری دست برتر را دارد.

نظام رتبه بندی کیو.اس از سال ۲۰۰۴، سالانه دانشگاه‌های جهان را با استفاده از شش شاخص ارزیابی هزار دانشگاه برتر را معرفی می‌کند. ناشر آن Quacquarelli Limited Symonds از کشور انگلستان است.

اعتبار افراد شاغل، نسبت دانشجو به اعضای هیئت علمی، میزان استناد به هر عضو هیئت علمی، تعداد اعضای هیئت علمی بین المللی، تعداد دانشجوی بین المللی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی کیفی دانشگاه‌ها است که توسط نظام کیواس مورد استفاده قرار می گیرد.

اطلاعات مورد نیاز این نظام رتبه بندی از طریق نظرسنجی از صاحبنظران حوزهای موضوعی، نظرسنجی از کارفرمایان، پایگاه استنادی اسکوپوس و پرسشنامهای که خود دانشگاهها پر می کنند، گردآوری می شود.

دانشگاه ها بر پایه نظام های رتبه‌بندی ملی، پیمایش های جهانی، درخواست دانشگاه ها و درخواست افراد برای ورود به
گام ارزیابی این رتبه بندی گزینش می شوند. هم اکنون این نظام بیش از ۳ هزار موسسه را با یکدیگر مقایسه می کند. در زیر برخی از شاخص‌های رتبه بندی کیواس را ارزیابی می‌کنیم:


اعتبار دانشگاه

شاخص کیفی مبتنی بر اظهار نظر صاحبنظران است که بیشترین امتیازات را به خود اختصاص داده است. از صاحبنظران حوزهای موضوعی در ارتباط با اعتبار دانشگاه‌ها در رشته موضوعی مورد تخصص خود نظرسنجی میشود. در رتبه بندی ۲۰۲۰ نظام رتبه بندی کیو اس، ۹۴ هزار نفر از متخصصان و صاحبنظران دانشگاه‌ها مشارکت داشتند.


اعتبار افراد شاغل

دیدگاه کارفرمایان درباره کیفیت کاری فارغ التحصیلان هر دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو

این شاخص کیفیت آموزش دانشگاهها و مدت زمانی که هر عضو هیئت علمی به یک دانشجو اختصاص میدهد را مورد ارزیابی قرار میدهد.


میزان استناد به هر عضو هیئت علمی

هدف از این شاخص بررسی تاثیر پژوهشی دانشگاه ها است. اطلاعات مربوط به استنادات دریافتی پنج سال اخیر هر دانشگاه از پایگاه استنادی اسکوپوس استخراج و به منظور ارزیابی عادلانه دانشگاه‌ها به جای استناد کل دانشگاه، استناد به ازای هر عضو هیئت علمی محاسبه میشود.


تعداد اعضای هیئت علمی بین المللی و تعداد دانشجوی بین المللی:

هدف از این دوشاخص ارزیابی میزان موفقیت یک دانشگاه در جذب دانشجو و اعضای هیئت علمی بین المللی است.


در آخرین ویرایش رتبه بندی کیو اس، دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی و جنگلداری رتبه ۲۵۱ -۳۰۰جهانی را کسب کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063809

وب گردی

وب گردی