ویروس کرونا امکان عبور از بسیاری دستکش ها را دارد

متخصص ویروس شناسی پزشکی راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا را تشریح کرد که ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می شوند علائم خاصی نداشته و نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیز ندارند و این ویروس می تواند از بسیاری دستکش ها نیز عبورکند.

شقایق یزدانی نیشابوری دکتری تخصصی ویروس شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع این ویروس گفت: متاسفانه این روزها اخبارهای مختلف و ضد و نقیضی در خصوص بیماری کرونا در فضای مجازی مطرح می‌شود. مردم نیز آگاهی چندانی از این بیماری نداشته و در نتیجه به این اخبار اعتماد می کنند و به بسیاری از مشکلات دامن میزنند.‌
او ادامه داد: به طور مثال خوردن زنجبیل و خرما در این روزها زیاد شده و این در حالی است که نیازی به خوردن این نوع از خوراکی ها نیست چرا که از نظر علم ویروس شناسی و علمی تایید شده نیست.
یزدانی نیشابوری با بیان این که نیازی به استفاده از دستکش هم نیست تاکید کرد: اگر دستکش آلوده شود مثل همان دست عمل می کند؛ در واقع دستکش و یا دست یک واسطه هستند برای این که قطرات تنفسی که حاوی ویروس هستند را منتقل کنند و دستکش نیز ممکن است آلوده بوده و بیماری را منتقل کند.

او با بیان این که برخی از مردم از دستکش استفاده کرده اما با همان به تلفن همراه خود دست زده و سپس به صورت خود دست میزنند پیشنهاد داد: بهتر است برای استفاده از عابر بانک یا هنگام خرید از یک دستمال کاغذی استفاده کرده و سپس آن را در یک سطل زباله در بسته قرار دهید.
این متخصص ویروس شناسی پزشکی تاکید کرد: بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شستشوی دست ها با آب و مایع دستشویی و یا پدهای الکلی است. وقتی آداب استفاده از دستکش و یا ماسک را نمی دانیم استفاده از آن ها بی فایده است.
او تاکید کرد: ویروس کرونا از پوست و یا خراش دست انتقال پیدا نمی کند، بنابرین استفاده از دستکش چندان لزومی ندارد و بهتر است دست خود را به سمت چشم، دهان و بینی خود نبرید.
به گفته او ویروس کرونا امکان عبور از بسیاری دستکش ها را نیز دارد.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پاسخ به این سوال که ویروس روی اسکناس چقدر ماندگار است توضیح داد: هنوز هیچ تحقیقی در این خصوص صورت نگرفته و ساعت خاصی تعیین نشده است؛ بنابراین ما بیشترین زمان را برای این موضوع در نظر میگیریم. طبق مطالعات، برخی محققان زمان ۵ ساعت و تا حتی ۸ روز را برای سطوح مختلف اعلام کرده اند اما طبق تحقیقات این ویروس روی اسکناس و یا مقوا دوام چندانی ندارد. با این اوصاف نمیتوان زمان مشخصی برای آن در نظر گرفت.
او در پاسخ به این سوال که آیا قدم زدن در هوای آزاد مشکلی ایجاد می کند یا نه اظهار کرد: هیچ مشکلی ایجاد نمیشود و مردم می توانند در اماکن خلوت پیاده روی کنند. اما از حضور در امکان شلوغ مثل فروشگاه ها، بانک و .. خودداری کرده و حداقل فاصله بین یک تا دو متر را با دیگران رعایت کنند.
یزدانی درباره مایع ضد عفونی کننده وایتکس و میزان ترکیب آن با آب نیز گفت: بستگی دارد چه سطحی را قرار است با وایتکس ضد عفونی و گند زدایی کنیم. اگر قرار است منزل را که چندان آلوده نیست ضد عفونی کنیم یک قاشق غذاخوری وایتکس در ۴ لیوان آب خنک ترکیب شود.‌ البته حتما باید آب خنک باشد چون وایتکس به دلیل کلر می تواند گند زدایی کند و اگر با آب گرم مخلوط شود خاصیت کلر خود را از دست می دهد
او اضافه کرد: اما برای سطوحی که بیشتر در معرض آلودگی هستند بهتر است دو قاشق غذاخوری وایتکس با ۴ لیوان مخلوط شود و برای مراکزی مثل مراکز درمانی باید ۵ قاشق غذاخوری با ۴ لیوان آب ترکیب شود.
یزدانی نیشابوری با تاکید بر اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق دستگاه گوارش هنوز ثابت نشده است تصریح کرد: با این اوصاف برای احتیاط غذا باید به صورت کامل پخته شود.
او در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از ابتلا به این بیماری مطمئن شد بیان کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می شوند علائم خاصی نداشته و نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیز ندارند. در بسیاری از افراد این بیماری با علائم بسیار خفیفی مثل سردرد بروز پیدا کرده و با استراحت چند روزه در منزل بهبودی پیدا می کنند. بنابراین نیازی به حضور در درمانگاه ها و مراکز درمانی نیست چون امکان انتقال بیماری در این مراکز بسیار بالا است.
این متخصص ویروس شناسی پزشکی تاکید کرد: درصورت مشاهده علائمی مثل تب بالای ۳۸ تا ۴۹ درجه آن هم به صورت ادامه دار ، سرفه های خشک و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کنید. همچنین افرادی که دارای بیماری زمینه ای مثل دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و ریوی هستند و طی چند روز گذشته با بیماران کرونایی در ارتباط بودند حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063891

وب گردی

وب گردی