تعطیلی دانشگاه‌ها به‌معنای تعطیلی پژوهش نیست/ کرونا به درصد ناچیزی از پژوهش‌ها آسیب می‌زند

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: استادان در آزمایشگاه‌های شخصی یا در خانه مشغول فعالیت پژوهشی هستند؛بنابراین درصدی از پژوهش‌ها که از شیوع کرونا آسیب ببیند، اندک و ناچیز است.

محمد رحیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تأثیر تعطیلی دانشگاه‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بر امر پژوهش اظهار کرد: پژوهش‌ها دچار تغییر نمی‌شوند و طبق روال گذشته ادامه دارند. استادان و اعضای هیئت علمی در آزمایشگاه‌های شخصی مشغول فعالیت پژوهشی هستند یا در خانه، مطالعات خود را پیگیری می‌کنند؛ بنابراین درصدی از پژوهش‌ها که از شیوع کرونا آسیب ببیند، اندک و ناچیز است.

وی ادامه داد: بخشی از پژوهش توسط دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در قالب پایان‌نامه و رساله انجام می‌شود که این روند نیز در جریان است؛ چون نیازی به حضور دانشجو در کلاس ندارد. تشکیل کلاس‌ها به‌دلیل حضور جمعیتی از دانشجویان در کنار همدیگر مشکل‌ساز می‌شود؛ اما پژوهش‌ها عموماً نیازمند تجمع افراد زیادی نیست.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بیشتر پژوهش‌ها به‌صورت انفرادی پیش می‌رود یا در نهایت جمعی سه، چهار نفره روی پژوهشی در آزمایشگاه متمرکز هستند، طبیعتاً چنین تحقیق‌هایی از تعطیلی دانشگاه‌ها آسیب چندانی نمی‌بینند.

رحیمیان در مورد دردسرهای دانشجویان برای دسترسی به منابع تحقیق و پژوهش در بستر اینترنت گفت: استادان، منابع را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. در سامانه دانشگاه تهران برای آموزش مجازی، هر نوع منبعی شامل کتاب یا فایل حتی به‌صورت صوتی توسط استادان بارگذاری می‌شود و دانشجویان می‌توانند از این منابع استفاده کنند.

تنها عیب آموزش مجازی، از دست رفتن فرصت طرح سؤال است

وی افزود: اتفاقاً آموزش مجازی، مزایایی نیز دارد؛ چراکه دانشجو در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند به منابع دسترسی پیدا کند. کلاس‌های آنلاین ضبط می‌شوند و دانشجو دیگر نگران غیبت احتمالی در کلاس نیست. در حالت عادی، اگر دانشجو در کلاسی غیبت می‌کرد، یک جلسه از تدریس استاد را از دست می‌داد و دیگر نمی‌توانست به محتوای کلاس دست یابد؛ اما اکنون می‌تواند هر زمانی به تماشای کلاس و صحبت‌های استاد بنشیند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به معایب آموزش مجازی بیان کرد: تنها امکانی که برای دانشجو از دست می‌رود، طرح سؤال در کلاس است؛ اما او از تمام محتوای کلاس به‌صورت کامل بهره می‌برد. در گذشته بعضی از دانشجویان، ضبط صوت با خود به کلاس می‌بردند تا صحبت‌های استاد را ضبط کنند؛ اما اکنون تمام لحظات تدریس استاد به‌صورت صوتی و تصویری با تمام پاورپوینت‌ها یا نگارش با قلم نوری، موجود است و کلاسی واقعی برای دانشجو تصویر می‌شود.

رحیمیان درباره تعامل هرچه بیشتر دانشگاه تهران با دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای رفع موانع احتمالی در مسیر نگارش پایان‌نامه و رساله تأکید کرد: معاونت آموزشی دانشگاه تهران، نهایت همکاری را با دانشجویان دارد، البته اگر دانشجویی با مشکل مواجه شود، ما نیز در معاونت پژوهشی برای حل مشکل اقدام می‌کنیم؛ چون تعطیلی دانشگاه‌ها به‌معنای تعطیلی تحقیق و پژوهش نیست.

وی در پایان گفت: استادان پاسخگوی سؤالات دانشجویان هستند و حتی کتابخانه‌ها نیز امکانات مختلفی ارائه می‌دهند. دانشجویان می‌توانند از طریق سامانه‌های تعریف شده در دانشگاه تهران، از امکانات استفاده کنند. نشریات دانشجویی نیز در اختیار دانشجویان قرار دارد و آنها می‌توانند از راه دور به محتواهای مورد نظر خود دست یابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064251

وب گردی

وب گردی