جهش و رونق تولید با حذف بروکراسی اداری/طراحی سامانه‌های پایش شعله

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با انتقاد از عدم همکاری نهادها و سازمان‌ها گفت: با روشی که دولت برخورد می‌کنند به طور یقین تولیدکننده نابود خواهد شد، بنابراین جهش و رونق تولید با حمایت مسئولان از بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌هاو حذف بروکراسی اداری امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، توربین‌ها نقش مهم و اساسی را در صنعت انرژی بازی می‌کند. حفاظت، نگهداری و تداوم کار توربین‌ها نیز اهمیت این موضوع را دوچندان می‌کند. حال یک شرکت دانش‌بنیان در کشور توانسته با اتکا به توان و دانش بومی به تولید تجهیزات مرتبط با این صنعت دست پیدا کند.

رضا شفیقی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان درباره فعالیت این شرکت گفت: ما تولیدکننده سنسورهای توربین‌های گازی و کمپرسورهای گازی(سنسورهای ابزار دقیق) در کشور هستیم. تمام محصولات این شرکت شاخص است تا جاییکه در ایران تقریبا 70 درصد محصولات تک ثلث را ما تولید می‌کنیم. یعنی غیر از ما تولیدکننده دیگری وجود ندارد عمده مصرف کننده ما نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و نیروگاهی است. این شرکت علاوه بر این تجارب با تکیه بر واحد تحقیق و تـوسعـه خود موفق به ساخت و بومی سازی فناوری های روز دنیـا در زمینه ابـزار دقیق شده است.

وی با اشاره به دستاورد شاخص این شرکت گفت: طراحی سامانه‌های پایش شعله، سنسورهای دمای توربین از جمله دستاوردهای کلیدی این شرکت دانش‌بنیان است که این تجهیزات قبل از ورود ما کاملا وارداتی بوده همچنین در زمان تحریم هم به ما نمی‌دادند. همچنین این شرکت انواع حسگرهای صنعتی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز طراحی و ساخته است تا جاییکه تمامی تست‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شفیقی افزود: همچنین با طراحی و نصب سیستم‌های اندازه‌گیر حجم سیال در ایستگاه‌های گاز و جمع آوری داده‌ها و اطلاعات و ایجاد پایگاه داده و ارسال داده‌ها از طریق شبکه‌های صنعتی گام بلندی در راستای محاسبات گاز مصرفی با دقت بسیار بالا برداشته شده است. سیستم پایش شعله یا شعله بین به منظور تشخیص و اعلانِ حضور یا عدم حضور شعله در تجهیزاتی مانند توربین‌ها و بویلرها که استمرار و تداوم وجود شعله بسیار حیاتی بوده طراحی و ساخته شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: به طور معمول این سیستم‌ها شامل یک یا چند حسگر تشخیص شعله و یک دستگاه راه‌انداز هستند که وظیفه دستگاه راه‌انداز دریافت سیگنال از حسگرهای شعله‌یاب و اعلان وضعیت به خروجی است.

وی افزود: به دلیل این که رنگ شعله با سوخت‌های مختلف بسته از گستره‌ فروسرخ تا فرابنفش متغیر است و از آن جایی که سوخت مصرفی توربین‌های NEVSKY گاز طبیعی بوده و گستره نوری شعله حاصل از این نوع سوخت بیشتر دارای مولفه‌های فرا بنفش است از حسگرهای آشکارساز در گستره فرابنفش جهت پایش شعله استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: در بخش سامانه‌های پایش شعله این شرکت به صورت خاص و تخصصی بر روی این محصول کار کرده است همچنین در برخی از سنسورهای دما تعدادی شرکت تولید کننده داخلی وجود دارند که نمونه مشابه را تولید می‌کنند.

این فعال فناور درباره واردات نمونه مشابه محصولات تصریح کرد: نمونه مشابه محصولات به طور حتم وارد کشور می‌شود؛ بر اساس شناختی که از بازار وجود دارد و میزان فروش و تامین این تجهیزات توسط این شرکت می‌توان حدس زد که بخشی از نیاز بازار داخل از طریق واردات تامین‌ می‌شود.

وی از کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان سه کشور اصلی تولیدکننده این قبیل تجهیزات نام برد و گفت: به عنوان مثال برای شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب پروژه‌ای را به ارزش 2 میلیارد تومان انجام دادیم در حالیکه اگر می‌خواستند از خارج تامین کنند حداقل باید 20 میلیارد تومان هزینه می‌کردند. قیمت تمام محصولات به نسبت دلار 50درصد پایین است.

شفیقی درباره اختلاف قیمت محصولات این شرکت و نمونه‌های مشابه خارجی آن گفت: قیمت محصولات تولیدی این شرکت حدود 40 تا 50 درصد ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی آن است.

وی همچنین اضافه کرد: قطعا این محصول به لحاظ کیفیت و کارایی با نمونه‌های مشابه خارجی آن برابری می‌کند. به بیان دیگر وقتی محصول این شرکت بر روی توربین‌هایی با قیمت 20 میلیارد تومان نصب و راه‌اندازی می‌شود این موضوع نشان می‌دهد که کیفیت و کارایی محصول این شرکت با نمونه‌های مشابه خارجی آن تفاوتی ندارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان به موضوع اشتغال‌زایی اشاره و بیان کرد: در این مجموعه برای 10 نفر به صورت مستقیم و نیز برای 10 نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

شفیقی دلیل عدم صادرات محصول را این‌گونه بیان کرد: نیاز بازار داخل بسیار گسترده است و از سویی دیگر بسیاری از کشورهای نفتی حاشیه خلیج فارس به دلیل ارتباط و همکاری با شرکت‌های‌ بزرگ دنیا ترجیح می‌دهند که از تجهیزات و سیستم‌های ساخته شده آن‌ها استفاده کنند تا از محصول شرکت‌های دیگر.

وی با اشاره به اینکه در حد تقاضای بازار و سفارش شرکت‌ها تولید می‌کنیم، ادامه داد: ما صادرات نداریم حتی اگر به مدت 20 سال هم کار کنیم نمی‌توانیم نیاز داخل را تامین کنیم. برنامه ما برای سال 99 افزایش تولید و نیرو در سال جدید است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با انتقاد از عدم همکاری نهادها گفت: با این روشی که دولت برخورد می‌کند به طور یقین تولیدکننده نابود خواهد شد. متاسفانه نوسانات ارزی کمرتولیدکنندگان را شکسته است. جنس وکالایی که با یورو 15هزار تومان خریده شده اکنون به قیمت 18 هزار تومان دریافت می‌کنیم و این نوسانات باعث می‌شود که تولیدکننده با شکست مواجه شود.همچنین متاسفانه تمام هزینه‌های تولید افزایش یافته از سوی دیگر در بخش فروش یا قیمت‌گذاری، شرکت‌های دولتی زیربار افزایش قیمت نمی‌روند. مشکلات بیمه، مالیات، دارایی، عوارض همه اینها با توجه به کمبود منایع دولت باعث شده که به تولیدکننده فشار وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وجود تمام حرف‌ها منابع را در اختیار شرکت‌ها و بانک‌هایی قرار دادند که تولیدکننده اصلی نمی‌تواند از این منابع استفاده کنند. متاسفانه بروکراسی اداری برای دریافت منابع به قدری طول می‌کشد که تولیدکننده به فعالیت خود نتواند ادامه دهد. بنابراین حداقل کاری که دولت در این راستا می‌تواند انجام دهد سیستم خود را چابک تر کند. می‌توان گفت جهش و رونق تولید با حمایت مسئولان از بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌هاو حذف بروکراسی اداری امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064277

وب گردی

وب گردی