اکثریت مردم به دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل کردند/ تولید بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست

رئیس جمهور گفت: تولید بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست و جهش تولید در سایه روابط خوب با همسایگان و دوستانمان محقق می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیئت دولت، اظهار داشت: از کسانی که در فضای مجازی کودکان را سرگرم می کنند و به آنان ورزش آموزش می دهند و همچنین شادی را به خانه ها می برند تشکر می کنم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما باید با همکاری یکدیگر این روزهای سخت را بگذرانیم و خواهیم گذراند، ادامه داد: کرونا یک بلای جهانی و همه گیر است و همه باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی گفت: ما در ایام عید امسال، هم سنت های ملی و هم سنت های دینی خود را کنار گذاشته ایم به گونه ای که نتوانستیم به اماکن مقدس و نمازهای جمعه برویم و از سوی دیگر نتوانستیم دید و بازدید مرسوم و همه ساله را انجام دهیم.

روحانی با بیان اینکه بر این اساس مناسک دینی و ملی خود را با هدف سلامتی کنار گذاشتیم، تصریح کرد: ان شاءالله خداوند زندگی مردم را توأم با سلامت کند که قطعا مردم در فرصت های دیگر جبران خواهند کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد:پیش از همه چیز اسلام دین بهداشت است و در ۱۴ قرن پیش که اروپا و غرب با مسائل بهداشتی آن طور که باید و شاید سر و کار نداشتند، یکی از اصول اولیه اسلام، نظافت بود و مردم را به پاکی و پاکیزگی تشویق کرد.

وی افزود: اساس نظافت درون عبادت و دین ماست و از لحاظ ملی هم کسی که الکل را اختراع کرد، زکریای رازی دانشمند ایرانی بود. اساساً بخش بزرگی از علم پزشکی را ایرانیان ترویج کرده اند و جهان مرهون فرهنگ اسلام و ایرانی در بسیاری از زمینه های علمی و بهداشتی است و همه باید در این مقطع قدردان یکدیگر باشیم.

روحانی با بیان اینکه ما در سال جدید باید تمام توان خود را برای توسعه و پیشرفت کشور به کار بگیریم، گفت: مقام معظم رهبری همواره در سالهای اخیر بر مسائل اقتصادی و تولید و جهش تولید تأکید کرده اند و دولت همه تمام خود را در سال گذشته به کار گرفت تا تولید رونق بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما در سال گذشته موفق شدیم ۷۵۰۰ واحد صنعتی را فعال کنیم و به این معنا بود که شعار سال را به خوبی دنبال کردیم و در سال گذشته صدها طرح مهم را توانستیم افتتاح کنیم و در مسیر تولید به خوبی حرکت کردیم.

وی یادآور شد: مردم امسال به هیچ وجه کمبود گاز را احساس نکردند و این مسئله به خوبی نشان دهنده تولید است و همچنین با اینکه مصرف بنزین ما در روز تا صد میلیون لیتر هم پیش رفت اما در عین حال نیاز به بیگانگان نداشتیم و بنزین را در داخل تولید کردیم که به معنای توجه به تولید داخلی است.

روحانی بیان کرد: ممکن است برخی از کالاها در سال گذشته گران بود اما برخی از کالاهای دیگر قیمت متعادلی داشتند اما به هر صورت قفسه های ما در بازار خالی نبود به این معنا که مردم در زندگی خود به خوبی تولید را حس می کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: تأکید مقام معظم رهبری این است که مواردی که در زمینه تولید برای مردم ملموس نبوده است، تلاش مضاعفی را انجام دهیم تا پایان سال برای مردم ملموس شود که دستور ایشان فرصت بسیار خوبی برای دولت، تولید کنندگان، بخش خصوصی، بخش عمومی غیر دولتی و همه مردم است تا تلاششان را مضاعف کنند.

وی با اشاره به اینکه بنده از وزراء خواسته ام که طی هفته های آینده طرح های مهمی را که در سال ۹۹ تکمیل می کنند و به افتتاح می رسد، اعلام کنند، ادامه داد: به این معنا که برای مثال وزرا بگویند که در زمینه آب، برق، تصفیه خانه، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع، کشاورزی، راه، مسکن، دفاعی و دیگر بخش ها چه اقداماتی را در دستور کار دارند.

روحانی با بیان اینکه ما توانستیم بسیاری از شرکت های دانش بنیان را فعال کنیم، تصریح کرد: نزدیک به ۵ هزار شرکت دانش بنیان در سالهای اخیر فعال شد. در زمینه فضای مجازی هم کسب و کار زیاد فعال شد و باید در فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال، اعلام کنیم تا پایان سال چه اقداماتی را انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور گفت: همچنین باید گفته شود در بحث روابط خارجی، چه اقداماتی پیش رو داریم. همچنین باید گفته شود که در زمینه صادرات چه برنامه هایی داریم.

وی با اشاره به اینکه بنده امسال را سال افتتاح طرح های مهم اعلام کردم، افزود: ما تا پایان سال شاهد افتتاح طرح های بسیار مهم در زمینه های مختلف در کشور خواهیم بود و از همین الان باید فهرست این افتتاح ها به اطلاع مردم برسد.

روحانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری تولید مضاعف و حرکت قوی تر در زمینه تولید را می خواهند که راهش این است که ما اقدامات زیربنایی در ماه های اولیه سال انجام دهیم. اصلاحات بانکی یکی از مسائل اصلی ماست.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر می خواهیم تولید فعال شود، مستلزم سرمایه، دانش و روابط خارجی با کشورهای دنیاست و اگر این سه مورد حذف شود، تولیدی به وجود نمی آید. جهش تولید در سایه روابط خوب با همسایگان و دوستانمان در سطح جهان برای صادرات و واردات است.

وی افزود: اگر می خواهیم امسال سال جهش تولید باشد، تولید بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست و اشتغال در سایه سرمایه است و در کنار همه این موارد ما نیاز به فناوری و تکنولوژی داریم.

وی بیان کرد: بر این اساس سیاست خارجی، علم و تکنولوژی و سرمایه اساس تولید است و باید این مسائل را مدنظر قرار دهیم. اصلاحات بانکی می تواند کمک مضاعفی به جهش تولید کند.

روحانی ادامه داد: دستگاه های دولتی باید سهام خود را به بازار بورس عرضه کنند و ما در سال گذشته شرایط بسیار خوبی در بورس داشتیم که امیدواریم امسال هم شرایط خوبی در این زمینه داشته باشیم و البته رونق بورس مستلزم آن است که دستگاه های دولتی سهام خود را در بازار بورس عرضه کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اصلاحات گمرکی یکی از مسائل مهم برای تولید است و یکی از بحث های امروز ما در هیئت دولت، کاغذ بازی در گمرک بود به این معنا که اموالی خریداری می شود و وارد گمرک می شود اما اینکه چه زمانی از انبار گمرک خارج می شود جای سوال دارد و معمولا زمان زیادی طول می کشد.

وی ادامه داد: مردم باید احساس کنند که در فضای عادلانه‌ای در حال تولید هستند، رانت باید در عرصه تولید برداشته شود و تفاوتی میان شرکت های خصوصی، دولتی و نیروهای مسلح در زمینه تولید وجود نداشته باشد. همه شرایط باید مساوی شود و یک رقابت عادلانه میان همه دستگاهها ایجاد شود تا بتوانیم شاهد یک حرکت قابل قبول در زمینه تولید باشیم.
رئیس ‌جمهور با اشاره به تحریم های همه جانبه آمریکا علیه کشورمان، اظهار داشت: مردم به خوبی می‌دانند که ما در شرایط بسیار سختی قرار داریم و تحریم های ظالمانه و غیرقانونی و تروریستی از طرف آمریکا بر مردم تحمیل شده و متاسفانه کشورهای دیگر نیز از ترس مجازات آمریکا تسلیم شدند و در برابر آمریکا سر فرود آورده اند و مشکلات بسیار زیادی برای کشور ما به وجود آمده است.

روحانی با اشاره به سخنان سران آمریکا درباره کمک به ایران تصریح کرد: اینکه آمریکایی‌ها در شرایط سخت کرونا می گویند به ایران کمک می کنیم از دروغ های بزرگ تاریخی است، مانند اینکه یک فردی ورودی چشمه ای را بسته باشد و نگذارد که کسی به سمت چشمه‌ها برود بعد یک لیوان آب گل آلود در دست گرفته و می‌گوید من می‌دانم شما تشنه هستید آمدم به شما کمک کنم!
وی ادامه داد: تو اگر میخواهی کمک کنی، از مسیر راه فعالیت ملت ما کنار برو. شما چشمه آب را بسته اید و برای فروش نفت کشورمان مشکل درست کرده اید، در مسیر گردش مالی کشور ما مانع ایجاد کرده اید و برای تهیه دارو غذا و مواد اولیه موانع به وجود آورده اید بعد به دروغ سخن از کمک به ملت ایران می کنید؟
رییس جمهور مسبب بخشی از بیکاری امروز کشور را سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران دانست و گفت: بخشی از شرایط زندگی این روز زندگی مردم به دلیل سیاست های آمریکا است و آنها مسئول این سختی ها هستند و مسئول عدم سرمایه در گردش در کارخانه ها آمریکایی ها هستند و مسئول کمبود برخی داروها آنها هستند.

رییس جمهور گفت: افکار و زیربنای فکری غلط آمریکایی ها و تروریسم دولتی آنها امروز برای همگان آشکار تر شده اما به دروغ اعلام می‌کنند که ما حاضریم در کرونا به ملت ایران کمک کنیم. ما لیوان آب گل‌آلود شما را نمی‌خواهیم. شما موانع را کنار بگذارید و کشورها و شرکت ها را اذیت نکنید و خریداران و وارد کنندگان کالاهای ایران را مورد آزار قرار ندهید ملت، پزشکان و تجار ایرانی به خوبی می توانند کار را پیش ببرند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این شرایط صیادان اصلی تاریخ ، زبان باز کردند و سخنانی می‌گویند که فقط ماهیت افکار احمقانه خود را ظاهر می کند. تفکر آنها یک تفکر احمقانه و غلط است و فکر می‌کنند ملت ما آنقدر ساده هستند که حرف‌های ناروای آنها را گوش دهند یا ملت بزرگ و فهیم ایران تحت تأثیر این حرف ها قرار می گیرند، ما روی پای خود ایستاده ایم و بر مبنای رهنمودی که امسال در اختیار داریم همه توان خود را برای تولید به کار می گیریم و به مردم عزیزمان قول می دهیم که پزشکان پرستاران و همه بخش های مختلف در زمینه درمان و تولید مواد مورد نیاز پای کار هستند و ان شالله از این بلیه عبور خواهیم کرد. ان شالله سال خوبی را تجربه خواهیم کرد و مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت

رییس جمهور در پایان با تبریک مجدد عید سعید مبعث رسول اکرم(ص) خاطرنشان کرد: ایام، ایام بعثت است، ایام خیر و برکت به همین دلیل خدا نیز ما را یاری خواهد کرد و با همراهی و همکاری با هم همانند آنچه در این روزها شاهد هستیم رحمت خداوند شامل همه ما می شود و از این مسائل و مشکلات عبور می کنیم.

کد خبر: 1064308

وب گردی

وب گردی