تزریق 2هزار و 100 میلیارد تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای سبد صادراتی از جمله احداث خطوط تولید صنعتی در خارج از کشور، خرید یا رهن دفاتر کار در خارج از کشور هستیم تا بتوانیم به صادرات شرکت های دانش‌بنیان کمک کنیم. قطعا مسیر رشد بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از صادرات می‌گذرد.

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره عملکرد یک‌ساله این صندوق اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی طی سال گذشته تلاش کرده که ارتباط خود را با نهادها و بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور تسهیل و تقویت کند. در همین راستا فرایندهای خدمات‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان را تسریع، تسهیل و بازمهندسی کرده است. همچنین یکسری خدمات را ارائه بهتر برون سپاری کرده تا بتواند بروکراسی‌های پیچیده و زائد در فرایندها را حذف کند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 2 هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق شده است، گفت: پیش بینی می‌شود که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز 5هزار شرکت عبور کند.

ملکی‌فر تصریح کرد: همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی تا به امروز بیش از هزار و 100 میلیارد تومان ضمانت بانکی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده است.

وی از ارائه تسهیلات جدیدی اوراق خزانه به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: مشتریانی که اوراق خزانه دریافت می‌کنند، می توانند تا سقف نصف مبلغ اوراق خزانه، قرض‌الحسنه دریافت کنند. همچنین صندوق نوآوری برای رهن و خرید دفاتر کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات ارائه می‌کند. متاسفانه یکسری چالش‌هایی در اجرای این مصوبه داریم امیدواریم با بررسی‌های دقیق آنها را مرتفع سازیم. همچنین سقف بسیاری از تسهیلات یا برداشته شده و یا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از ارائه تسهیلات به شتاب‌دهنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری خبر داد و افزود: این صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری کارنامه قابل قبولی نداشته است. سرمایه گذاری صندوق از مرز 150 میلیارد تومان عبور کرده است. این صندوق در قالب سرمایه‌گذاری صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق جسورانه بورسی استارتاپ و طرح‌های فناورانه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند. همچنین در حوزه خدمات بلاعوض قرار است خدمات جدیدی را ارائه دهد.

وی از برگزاری بیش از 100 نمایشگاه داخلی و 80 نمایشگاهی خارجی در سال 98 خبر داد و گفت: سقف تسهیلات بلاعوض برای نمایشگاه‌های داخلی 40 میلیون تومان و برای نمایشگاه‌های خارجی 80 میلیون تومان است. همچنین چند پایگاه‌ صادراتی در شرف راه‌اندازی است به طوری که پایگاه های صادراتی در باکو، سوژو چین، ترکیه، عراق، سوریه، عمان فعال است و قرقیزستان نیز به زودی فعال خواهد شد. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود که این دفاتر صادراتی افزایش یابد.

ملکی‌فر تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در زمان شروع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان 13 استاندارد را در دستور کار خود قرار داده بوده که اکنون به بیش از 30 استاندارد رسیده است. و ما آمادگی داریم که شرکت‌های دانش بنیان براساس نیاز خود لیست استانداردها مورد نظر را اعلام کنند. همچنین در حوزه مشاوره و آموزش توانستیم کارگزار پلتفرم مشاوره‌ای به نام الو 20 را برای دسترسی شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کنیم. هم‌اکنون 450 مشاوره در این زمینه همکاری می‌کنند.

وی تأکید کرد: قطعا روند توسعه و تعداد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 99 ادامه خواهد داشت؛ زیرا اکوسیستم فناور کشور یک اکوسیستم پویا و زنده است. اکوسیستم مانند موجود زنده رشد می‌کند و با رشد خود نیازش را تعیین می‌کند، قطعا این اکوسیستم نیازهای جدیدتری خواهد داشت مثلا در استارتاپ‌ها. در حال حاضر استارتاپ‌هایی داریم که وارد بورس شدند یا خواهند شد و برای آنها در حوزه سرمایه گذاری و نوآوری حمایت‌هایی را در نظر گرفتیم. همچنین بحث بیمه سرمایه‌گذاری شرکت در دستور کار است.

ملکی‌فر در رابطه با بحث صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان گفت: هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای سبد صادراتی از جمله احداث خطوط تولید صنعتی در خارج از کشور، خرید یا رهن دفاتر کار در خارج از کشور هستیم تا بتوانیم به صادرات شرکت های دانش‌بنیان کمک کنیم. قطعا مسیر رشد بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از صادرات می‌گذرد.

وی در خصوص تعطیلی برخی شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: مسیر توسعه و تجاری سازی فناوری مسیر پیچیده‌ای است چرا که در این راستا مسئله بازرگانی و فروش محصول و تامین منابع هوشمندانه مهم است ولی پیچیدگی شرکت‌های دانش بنیان از جنس توسعه و تکنولوژی و ریسک‌های سرمایه‌گذاری به دلیل فقدان دانش کافی در فرایندهای توسعه تکنولوژی و توسعه کسب وکار و عدم شناخت کافی از نیاز بازار است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان گاهی اوقات روی داشته‌های فناورانه، رویاها و اهداف شخصی بنیانگذاران استوار هستند نه روی نیازهای واقعی بازار. در تمام دنیا ریسک شکست شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به شرکت‌های سنتی قابل توجه است و نمی‌توان انتظار داشت که تمام نطفه‌ها و هسته‌های فناورانه که متولد می‌شوند که به شرکت کوچک و متوسط تبدیل شوند؛ زیراهمه شرکت‌های کوچک و متوسط راه رشد را طی کنند، بنابراین تعداد بسیار زیادی از این شرکت‌ها ریزش می‌کنند یا با مرگ زودرس مواجه می‌شوند. ضمن اینکه دنیای تکنولوژی دنیای پرسرعتی است.

ملکی‌فر ادامه داد: اگر مشکلات ذاتی فناوری در عرصه کسب وکار و مسئله شرایط اقتصادی امروز کشور و تحریم‌های ظالمانه به این مشکلات اضافه کنیم، مسیر صادرات تجهیزات و تامین برخی از قطعات با مشکل مواجه است تا جاییکه در سال 98 رشد اقتصاد منفی را تجربه کردیم و این بیانگر این است که اقتصاد کشور کوچکتر شده است. بنابراین تعطیلی برخی از این شرکتها دور از ذهن نیست. آماری از مرگ و میر شرکت‌های دانش بنیان ندارم.

وی خاطرنشان کرد: مراکز نوآوری درست است که در دل دانشگاه‌ها شکل گرفته اما لازم است این مراکز نیازهای واقعی صنعت را شناخته و نسبت به آن اقدام کنند. در واقع مراکز نوآوری بدین دلیل شکل می‌شود که گپ بین صنعت و دانشگاه را پرکنند. تا جایی که می‌توانند خودشان را به نیازهای صنعت نزدیک کنند در واقع پژوهش سفارشی انجام دهند به نظرم الزام اصلی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064318

وب گردی

وب گردی