مشارکت ۱۸ هزار داوطلب بسیجی در طرح غربالگری ویروس کرونا

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: بر اساس ظرفیت‌های ایجاد شده توسط سپاه و بسیج، تعداد ۱۸ هزار نفر از بسیجیان داوطلب در طرح غربالگری مشارکت دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران در دیدار با فرمانده سپاه تهران، اظهار کرد: تغییر راهبردی باید بر اساس استنادات علمی انجام شود که براساس آن بتوان بیماریابی کرد.

وی افزود: قرار است طرح بسیج غربالگری با همکاری بسیج و سپاه انجام شود .

زالی ادامه داد: با افزایش ارتقای سطح سلامت مردم، میزان مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است. در روز‌های اولیه میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی زیاد بود. محیط بیمارستان‌ها آلوده است و برخی از افراد در این محیط به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: مردم باید اطلاعات خود را در سامانه سلامت به ثبت برسانند. کارشناسان از طریق تلفن ۴۰۳۰ مردم را در زمینه بیماری کووید ۱۹ راهنمایی می‌کنند.

وی افزود: از تمام ظرفیت‌های مراکز بهداشت، بهورز و مراقبان سلامت برای طرح بسیج ملی غربالگری مردم استفاده می‌شود.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران ادامه داد: براساس برنامه و ظرفیت‌های ایجاد شده توسط سپاه و بسیج، تعداد ۱۸ هزار نفر از بسیجیان داوطلب در طرح غربالگری مشارکت دارند و پس از تیم بندی، آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود.

زالی با بیان اینکه در طرح بسیج ملی مشخص می‌شود که چه گروه‌هایی در خطر آلودگی قرار دارند، گفت: طرح بسیج ملی مقابله با کووید ۱۹ در تهران از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و مردم تهران باید مشارکت بهتری داشته باشند؛ ما سعی داریم از ظرفیت موجود شبکه بهداشت استفاده بهینه تری کنیم.

وی تصریح کرد: ۵۵ مرکز جامعه سلامت در تهران در این طرح شرکت کردند و ۳۵۰۰ نفر از مراقبان سلامت در این مراکز مشغول به خدمت هستند؛ براین اساس به ازای هر ۲۸۰۰ تهرانی یک مراقب سلامت تعیین شده است.

زالی تاکید کرد: با تغییر پروتکل‌های دارویی و زیر سوال قرار گرفتن داروی "تامی فلو" برای بیماران با علامت‌های خفیف، درمان‌های حفاظتی تجویز می‌شود و درمان‌های اختصاصی برای این افراد در نظر گرفته نمی‌شود.

وی افزود: با مراجعه مردم دارای علامت به مراکز جامع سلامت، خطر انتقال آلودگی از محیط به افراد بسیار کاهش پیدا می‌کند، زیرا در مراکز درمانی ۷۰ درصد خطر انتقال آلودگی محیط وجود دارد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: ما پیشنهاد تعطیلی ادارات در زمان بین تعطیلی در ایام نوروز را دادیم تا تردد‌های کم نیز بسیار کاهش پیدا کند.

غربالگری استان تهران نسبت به سایر استان‌ها کم است

در ادامه فرخی، معاون مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: تا به این لحظه ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نسبت به خودارزیابی اقدام کرده و بیش از ۳۶ میلیون نفر غربالگری تماسی و خود ارزیابی شده اند.

وی با بیان اینکه بار مراجعه به بیمارستان کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: غربالگری استان تهران نسبت به سایر استان‌های کشور کم‌تر است. طبق آمار ۱۰ میلیون نفر در تهران دارای پرونده الکترونیک هستند؛ از این تعداد اطلاعات ۵ میلیون نفر ثبت نشده است.

معاون مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۴ تیم با همکاری بسیج، طرح غربالگری را اجرا می‌کنند. تیم های مستقر در ادارات، سالم سازی محیط و ضد عفونی مکان را برعهده دارند.

فرخی بیان کرد: نقاط ورودی و خروجی ۱۳ استان کشور به وسیله مراقبان سلامت مورد غربالگری قرار می‌گیرند و اگر فردی دارای علامتی بود از خروج آن‌ها ممانعت به عمل می‌آید. افرادی که دارای علائمی مانند تب هستند با پرکردن فرمی به مراکز مشخصی ارجاع داده می‌شوند و بعد از بررسی نهایی در صورت نداشتن هیچ علامتی، اجازه تردد به آن‌ها داده می‌شود.

لزوم افزایش تعداد دستگاه‌های سنجش

در ادامه سردار محمد یزدی، فرمانده سپاه تهران گفت: داوطلب‌های بسیجی نیازمند آموزش‌های لازم هستند و سعی شده از خواهران داوطلب در مناطق سکونت خودشان به خدمت گرفته شوند. منتظر هستیم تا مناطق فعالیت داوطلبان بسیجی مشخص شود.

وی افزود: به زودی بازگشت مسافران نوروزی انجام می‌شود و باید غربالگری برای آن‌ها انجام شود؛ بنابراین باید تعداد دستگاه‌های سنجش افزایش پیدا کند.

فرمانده سپاه تهران ادامه داد: نقاهتگاه‌های ما آماده است و حتی این ظرفیت وجود دارد که تعداد نقاهتگاه‌ها را افزایش دهیم.

وی افزود: امروزه میزان مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است و قرار شده تا شرایط مردم تهران با دورنمایی بهداشتی بررسی و مشخص شود.

یزدی بیان کرد: ۶ نقاهتگاه توسط بسیج تهران فراهم شده و این امکان وجود دارد که تعداد نقاهتگاه‌ها به ۸ عدد افزایش پیدا کند.

یزدی گفت: در حال حاضر ۶۰۰ گروه بسیجی برای غربالگری آماده هستند؛ این تیم‌ها به غیر از ۱۳۰۰ گروهی است که برای ضد عفونی سطوح و توزیع ماسک و محلول‌های ضد عفونی فعالیت می‌کنند.

آماده‌سازی ۱۰۰۰ تخت در نقاهتگاه‌های تهران

مجید امیر عبدالهیان معاون هماهنگ کننده سپاه سید الشهدا استان تهران نیز گفت: در حال حاضر ۲۲۰۰ نفر را ساماندهی و ۲۹ نقاهتگاه در شهرستان‌های استان تهران جانمایی شده است و ۱۰۰۰ تخت تا به این لحظه در این نقاهتگاه‌ها آماده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064337

وب گردی

وب گردی