کمبود جدی مربی بهداشت در مدارس/ رشته بهداشت فردی در هنرستان‌ها ایجاد شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در رشته‌های هنرستان می‌توان رشته‌ای تحت عنوان بهداشت فردی ایجاد کرد. در حال حاضر ویروس کرونا منجر شده است که به بهداشت فردی توجه بیشتری داشته باشیم. باید دانش‌آموزان در این رشته درس بخوانند و دیپلم اخذ کنند، افراد تحصیل کرده در این رشته می‌توانند در ارگان‌های مختلف استخدام شوند و به ارتقای بهداشت فردی و محیط کمک کنند.

میرحمایت میرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: بعضی از مشکلات برای جامعه تهدید به‌شمار می‌رود اما می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد. به نظر می‌رسد صاحب‌نظران و کارشناسان نظام آموزشی در حال حاضر باید تهدید کرونا را به یک فرصت طلایی برای آگاهی عمومی دانش‌آموزان تبدیل کنند. در این صورت سطح آگاهی آن‌ها افزایش پیدا کرده و دانش‌آموزان می‌توانند روی پای خود بایستند و مراقب سلامتی خود باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط ایجاد شده، مربی بهداشت و نیروی خدماتی از مهم‌‌ترین نیروهایی هستند که حضورشان در مدرسه لازم است. متاسفانه در این زمینه کمبود‌هایی وجود دارد. بسیاری از مدارس ما نیروی خدماتی ندارند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر نظارت ورود و خروج دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: دانش‌آموزان در سنی قرار ندارند که بتوانند تمامی نکات بهداشتی و مرتط با سلامت را خودشان رعایت کنند. در گذشته فردی مسن که اصلاحاً او را «بابای مدرسه» می‌خواندند، به دانش‌آموزان تذکرات لازم را می‌داد و مراقب دانش‌آموزان بود.

وی اضافه کرد: معلم در کلاس می‌تواند از دانش‌آموزان مواظبت کند، اما در زنگ تفریح و ورود و خروج به مدرسه ممکن است اتفاقات متعددی رخ دهد و معلم نمی‌تواند در این مدت بر رفتار دانش‌آموزان نظارت داشته باشد. همچنین دانش‌آموزان ممکن است به هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی، نکات لازم را رعایت نکنند.

میرزاده بیان کرد: در زمینه کمبود نیروی انسانی در زمینه آموزش بهداشتی باید تغییر و تحول صورت گیرد، سازمان‌های برنامه بودجه، آموزش و پرورش و سایر نهادها دست به دست یکدیگر دهند و این کمبود را جبران کنند.

وی افزود: معمولا برای یک اداره که کمتر از انگشتان دست کارمند دارد، نگهبان در نظر می‌گیرند و ورود و خروج افراد را کنترل می‌کنند؛ اما زمانی دانش‌آموزان را برای فراگیری علم به مدرسه می‌فرستیم، نباید فردی را در نظر بگیریم که ورود و خروج آن‌ها را کنترل کند؟ مگر نمی‌گویم رعایت بهداشت در کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پس چرا باید تعداد مربیان بهداشت در مدارس تا این اندازه کم باشد؟

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مدارس روستایی فاقد دیوار و حصار هستند گفت: چطور برای ادارات یا سازمان‌ها دیوار و حصار را جدی می‌گیریم؛ اما برای مدرسه‌ای که 200 نفر در آن مشغول به تحصیل هستند دیوار را ضروری نمی‌دانیم، این دانش‌آموزان ممکن است به کوچه و خیابان بروند و در برخی موارد مورد با حیواناتی مانند گربه یا سگ‌های ولگرد روبرو شوند. این حیوانات ناقل بیماری هستند و بهداشت و سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: مربی بهداشت باید در مدارس حضور داشته باشد، حال می‌خواهد این امر از طریق استخدام جدید یا برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان محقق شود. مربی بهداشت باید به صورت تخصصی در کنار دانش‌آموزان حضور داشته باشد و بر سلامت و رعایت بهداشت آنان به صورت مستمر نظارت کند.

میرزاده با اشاده به جای خالی آموزش نکات سلامت در کتاب‌های درسی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کتاب‌های درسی آن‌طور که باید نکات مرتبط با سلامت، خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری‌ها وجود ندارد. آموزش این مطالب به صورت شعر و داستان در کتاب‌های درسی پررنگ‌تر شود و محتوای دروس در این راستا تغییر پیدا کند.

وی در پایان تاکید کرد: در رشته‌های هنرستان می‌توان رشته‌ای تحت عنوان بهداشت فردی ایجاد کرد. در حال حاضر ویروس کرونا منجر شده است که به بهداشت فردی توجه بیشتری داشته باشیم. باید دانش‌آموزان در این رشته درس بخوانند و دیپلم اخذ کنند، افراد تحصیل کرده در این رشته می‌توانند در ارگان‌های مختلف استخدام شوند و به ارتقای بهداشت فردی و محیط کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064349

وب گردی

وب گردی