ابزار ضدویروس برای جلوگیری انتقال ویروس HIV  از مادر به فرزند

برای جلوگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به فرزند در حین شیردهی، شرکت کوپرتری‌دی اقدام به ساخت ابزاری کرده که در آن از نانوذرات مس استفاده شده‌ است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شرکت کوپرتری‌دی (Copper۳D) در حوزه ساخت ادوات ضدمیکروبی فعالیت دارد. این شرکت به تازگی روی پروژه‌ای کار می‌کند که در آن از فناوری‌نانو برای ساخت ابزاری به‌منظور رفع خطر انتقال ویروس HIV استفاده می‌شود. در این پروژه با کمک چاپ سه بعدی ابزاری ساخته شده که امکان انتقال ویروس ایدز در طول شیردهی را به حداقل می‌رساند. این شرکت، نانوذرات مس را به پلیمرهای PLA و TPU وارد کرده است.

این دستگاه با فعال کردن ساز و کار ضد پروتئاز موجب غیرفعال شدن ویروس HIV می‌شود. یون‌های مس با تخریب غشاء فسفولیپیدی پلاسما و خنثی کردن اسیدنوکلئیک منجر به از بین بردن ویروس می‌شود. البته این روش هنوز مسائلی نظیر از بین بردن مواد مغذی و افزایش سطح سمیت را به دنبال دارد.

براساس آمار یونیسف، در سال ۲۰۱۷ تعداد کودکان و نوجوانان آلوده به HIV به سه میلیون نفر و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری به ۱۳۰ هزار نفر رسیده است. در سال ۲۰۱۸، بیش از ۲۶ هزار کودک زیر ۱۴ سال به دلیل شیردهی از مادر به این ویروس مبتلا شده‌اند. علیرغم این سوابق، سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است که به‌طور تقریبی ۳۷٫۹ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۱۸ با ویروس HIV زندگی می‌کنند و ۸٫۱ میلیون نفر نیز از شرایط خود بی‌خبر هستند.

براساس گفته کلویدو، مدیر پزشکی شرکت کوپرتری‌دی، نقش مواد ضدمیکروبی پیشرفته، بسیار کلیدی بوده و مطالعات اندکی درباره عفونت به HIV انجام شده‌است. بنابراین، ایده توسعه ابزاری به‌عنوان واسط میان مادر و فرزند مطرح شد تا بتواند مانع از گسترش ویروس در حین شیردهی شود.

مطالعات مقدماتی توسط شرکت کوپرتری‌دی انجام شده‌است که نشان می‌دهد نانوذرات مس با خاصیت ضدویروسی بالا وارد شیر مادر شده‌اند.

نتایج مطلوب حاصل از این مطالعه باعث شد تا این شرکت برای مرحله دوم مطالعه، آمادگی مناسبی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064378

وب گردی

وب گردی