تولید روزانه 10 هزار ماسک چند لایه توسط یک شرکت دانش بنیان

یک شرکت دانش بنیان در استان یزد با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی توانسته است خط تولید روزانه 10 هزار ماسک N95 بدون سوپاپ را راه‌اندازی کند.

یه گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مسعود حافظی، رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در مورد ویژگی‌های این ماسک اظهار کرد: با اخذ مجوز از وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی، ماسک‌های چهار و پنج لایه برای بیمارستان‌ها تولید می‌کنیم. این ماسک به لحاظ طراحی و کیفیت مشابه ماسک N95 اما بدون سوپاپ است زیرا سوپاپ، بازدم فرد را به هوای بیرون ارسال می‌کند و چنانچه فرد استفاده کننده ناقل یا بیمار مبتلا به کرونا باشد بازدم آن ویروس را در هوا منتشر می‌کند، به همین دلیل در جلسه‌ای که در وزارت بهداشت داشتیم تصمیم گرفته شد که این ماسک با همان کیفیت اما بدون سوپاپ خروج بازدم تولید شود.

حافظی، کیفیت پارچه ماسک (مدیا) را مشابه ماسک N95 عنوان کرد و گفت: لایه پارچه‌ای ماسک N95 از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند. با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و نیاز جدی کادر درمانی به این محصول، در حال حاضر ماسک‌ها را به طور کامل تولید کرده و مستقیماً در بیمارستان‌ها توزیع می‌کنیم.

وی در مورد محدودیت و ظرفیت تولید این ماسک خاطرنشان کرد: پارچه بکار رفته در لایه میانی این ماسک توسط شرکت تولید می‌شود به این شکل که مواد اولیه تامین شده توسط تجهیزات نساجی استان یزد به پارچه مورد نیاز تولید ماسک یا مدیا تبدیل می‌شود. بر این اساس می‌توانیم روزانه 10 هزار متر پارچه با عرض 160 متر تولید کنیم که ضمن تامین نیاز شرکت امکان عرضه آن به تولید کنندگان دیگر ماسک نیز وجود دارد.

رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان ادامه داد: در گذشته امکان تولید هزار عدد ماسک در روز را داشتیم و با کمی تغییرات این میزان به سه هزار عدد در روز افزایش یافته است و بعد از دریافت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و راه‌اندازی خط تولید این محصول که تا پایان هفته بهره‌برداری خواهد شد ظرفیت تولید ما به 10 هزار ماسک در روز افزایش خواهد یافت.

حافظی تسهیلات دریافت شده از صندوق نوآوری و شکوفایی را مفید ارزیابی کرد و گفت: یک میلیارد و 800 میلیون تومان از طریق صندوق پژوهش و فناوری استان یزد تسهیلات برای خرید تجهیزات، مواد اولیه و سرمایه در گردش دریافت کردیم و با این پول خط تولید ماسک را راه‌اندازی کرده و تا پایان هفته ظرفیت تولید را به 10 هزار ماسک در روز افزایش خواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064382

وب گردی

وب گردی