رشد ۱۳درصدی مرگ و میر کرونا در تهران/چگونگی درمان اتباع افغان مبتلا به کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به ادعای برخی رسانه‌های معاند مبنی بر عدم ارائه مطلوب خدمات به اتباع افغان مبتلا به کرونا، این ادعاها را شایعه‌ای علیه مهمان نوازی کشور خواند و تاکید کرد: تفاوتی در ارایه خدمات به اتباع خارجی و هموطنان وجود ندارد و این افراد حتی اگر از قبل تحت پوشش بیمه بوده‌اند، می‌توانند از پوشش‌های بیمه ای هم استفاده کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر کیانوش جهانپور در بخش دیگری از ارتباط ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران، با بیان اینکه طبق آمارها، در استان‌هایی که در گذشته به نوعی کانون شیوع کروناویروس بودند با یک روند کند شدن و کاهش تعداد موارد جدید نسبت به روزهای گذشته مواجه هستیم، گفت: البته در چند استان مانند اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی کماکان شیب تند افزایشی موارد جدید ابتلا را شاهدیم. در مجموع هنوز باید منتظر ماند و با یکی دو هفته ماندن در منزل نمی‌توانیم وارد فاز مهار بیماری شویم و زمان بیشتری برای مهار نیاز است.

هر ۱۰ تا ۱۲ دقیقه یک ایرانی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست می دهد

برای قضاوت درباره زمان فاز مهار بیماری، زود است

وی افزود: نیازمند آن هستیم که ۷۰ تا ۷۵ درصد مراودات و سفرها کاهش یابد و بعد از آن انتظار داشته باشیم که ظرف دو تا سه هفته وارد فاز مهار بیماری شویم. برای همه این قضاوت ها درباره زمان ورود به فاز مهار بیماری زود است و باید منتظر ماند تا ببینیم که چه خواهد شد.

چیزی به نام "طب اسلامی" وجود خارجی ندارد

جهانپور درباره برخی ادعاها مبنی بر درمان بیماران کرونا با طب اسلامی گفت: موضوع روشن است و مراجع عظام، اهل فن و متخصصان علوم دینی بارها اعلام نظر کرده‌اند که چیزی به نام طب اسلامی ماهیت و وجود خارجی ندارد و تنها ادعاهایی است که برخی افراد در پوشش دین انجام می دهند. دین تنها پوششی برای دخالت این افراد در امر درمان است و رسمیتی هم نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اما طب سنتی مبتنی بر تجربه هزاران ساله ایرانیان و سرزمین‌های دیگر است و مدون شده است و جزو منابع در دسترس است، گفت: هرجا طب سنتی بتواند به ارتقای سلامت عمومی بویژه در مواردی که طب نوین به بن بست می رسد، کمک می‌کند.

موضوع روشن است و مراجع عظام، اهل فن و متخصصان علوم دینی بارها اعلام نظر کرده‌اند که چیزی به نام طب اسلامی ماهیت و وجود خارجی ندارد

استفاده از ظرفیت طب سنتی در کنار طب رایج

جهانپور با بیان اینکه ملاک این است که هرگزاره و اقدام درمانی و هر ماده ای که به عنوان دارو استفاده می‌شود باید مبتنی بر شواهد علمی باشد، گفت: هر اقدام و درمانی که با کمترین عوارض، طول عمر را افزایش دهد، جزوی از طب محسوب خواهد شد و برای ما تفاوتی ندارد که طب ایرانی و سنتی و غیره باشد. طب سنتی می‌تواند با ظرفیتی که دارد به عنوان طب مکمل در کنار طب رایج باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متخصصان طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ما دوره‌های تخصصی طب ایرانی را گذرانده‌اند و دانش آموخته محافل آکادمیک هستند و اینها در کنار طب رایج به عنوان طب مکمل همراه و همیار ما در هر رویدادی از جمله کرونا خواهند بود. هرچند باید توجه داشت که این بیماری برای طب نوین هم ناشناخته است چه رسد برای طب ایرانی. منعی وجود ندارد که طب ایرانی هم به کمک آید و ما استقبال هم می‌کنیم. البته مقصود ما متخصصان طب ایرانی هستند و نه مدعیان دروغین که با شیادی و کلاهبرداری مردم را مستاصل می‌کنند.

وی درباره ادعای برخی رسانه‌های معاند مبنی بر عدم ارائه مطلوب خدمات به اتباع افغانستانی مبتلا به کرونا، گفت: اتباع خارجی نیز از خدمات بهداشتی و درمانی کشور استفاده می‌کنند و تفاوتی بین آنها و هموطنان عزیز ما نخواهد بود و حتی اگر از قبل تحت پوشش بیمه بوده‌اند می‌توانند از پوشش‌های بیمه‌ای هم استفاده کنند. این ادعاها، شایعه‌ای است که علیه مهمان نوازی کشور ما منتشر شده است.

درمان بیماران کرونا در کشورهای همجوار به شرط...

جهانپور تاکید کرد: ولی اگر اتباعی بخواهند غیرقانونی وارد کشور شده و از امکانات درمانی استفاده کنند، در مرزها و در داخل کشور با آنها برخورد خواهد شد و مرجوع می‌شوند. بخصوص اینکه در کشورهای همجوار اعلام می‌شود تعداد مبتلایان در کشورشان اندک است و مواردی را مشاهده نکرده‌اند، اما از سوی دیگر صدها و هزاران نفر به دنبال اخذ ویزا و یا ورود غیرقانونی به ایران برای درمان بویژه کرونا هستند.

وی ادامه داد: پذیرفتنی نیست که افراد به صورت غیرقانونی وارد مرزهای ما شوند و خدمات درمانی دریافت کنند. هرکشوری اقدامات لازم را در کشور خودش انجام داده است. اگر از شرایط حاضر تا حدی رها شویم و وارد فاز مهار بشویم این امکان وجود دارد و ابایی نداریم که در کشورهای همجوار و یا حضور همکاران در آنجا و با ارائه آموزه ها در این زمینه به مقابله با آن کشورها برویم. منعی برای این کار وجود ندارد ولی مشروط بر آنکه از بحران بیماری در کشورمان عبور کرده باشیم.

دغدغه تجمع مردم در روز طبیعت

وی درباره نگرانی‌ و دغدغه‌ای که درباره روز سیزده بدر و تجمع مردم در تفرجگاه‌ها وجود دارد نیز گفت: دغدغه سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای نوروزی وجود داشت و دغدغه بعدی نیز در پیش بودن روز طبیعت، خروج مردم از منازل و تجمعات در طبیعت است. اگر مردم رعایت نکنند انتشار گسترده بیماری در کشور را خواهیم داشت و این یک اعلام خطر و هشدار است.

دغدغه بعدی نیز در پیش بودن روز طبیعت، خروج مردم از منازل و تجمعات در طبیعت است. اگر مردم رعایت نکنند انتشار گسترده بیماری در کشور را خواهیم داشت و این یک اعلام خطر و هشدار است

احتمال اعمال محدودیت در رفت وآمد در روز طبیعت

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با تصویب طرح فاصله گذاری اجتماعی در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا محدودیت در رفت و آمد روز طبیعت در نظر گرفته خواهد شد و امید است با تصویب این طرح دغدغه‌ای نیز برای این روز درباره اقلیتی که به هشدارها توجهی نکرده و موارد را رعایت نمی‌کنند، نداشته باشیم.

جهانپور در پاسخ به پرسشی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه کرونا از آذرماه وارد کشور شده، گفت: قاعدتا معما چو حل گشت، آسان شود. از روزهای آخر دی و اوایل بهمن هشدارها از سوی وزارت بهداشت ارائه و گفته شد که ویروس کرونا پشت مرزهای ماست و دنبال ردپای آن هستیم. این گزاره ها قابل اعتنا نیستند و اگر عده‌ای این توانایی را داشتند که ویروس را با چشمان تیزبین مشاهده کنند و آن را داکیومنته و مستند نکرده‌اند مرتکب قصور پزشکی شده اند. احتمالا هر چقدر جلو برویم برخی ممکن است بگویند از چند سال قبل هم ویروس را شناسایی کرده بودند. اعتبار این چنین ادعاهایی مشخص است. ما نه علم پیشگویی و نه علم غیب داشتیم و تنها با استفاده از توان علمی و تجارب کشور چین و دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی و ابزارهایی که در اختیار داشتیم تلاش کردیم و نهایت اولین مورد ۲۹ بهمن تشخیص داده و سریعا هم به صورت عمومی به مردم اعلام شد.

رشد ۱۳درصدی مرگ و میر کرونا در تهران

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تحلیل‌هایی که از آمار جانباختگان کرونا مطرح می‌شود و همچنین رشد ۱۳ درصدی آمار مرگ و میر کرونا در تهران، گفت: آمار رشد ۱۳ درصدی موارد مرگ و میر در تهران درست است و در برخی استان ها کمتر یا بیشتر از این است. تعداد فوتی‌ها در چند روز اخیر سه رقمی شد و امروز هم به طور میانگین هر ۱۰ تا ۱۲ دقیقه یک ایرانی جان خود را در اثر این بیماری از دست می‌دهد و این حرف درستی است. البته همچنان در بسیاری مراکز، میزان مرگ و میر نسبت به کل مبتلایان عدد بالایی نیست.

آمار رشد ۱۳ درصدی موارد مرگ و میر در تهران درست است و در برخی استان ها کمتر یا بیشتر از این است

وی افزود: ممکن است در برخی استان‌ها نسبت مرگ و میر نسبت به کل افراد مبتلا بالا به نظر آید. استان هایی هم داریم که برعکس است و تست بیماریابی بیشتری انجام شده است و لذا در آن استان‌ها اختلاف فاحشی در موارد مرگ و میر نسبت به کل استان‌ها وجود دارد. عدم اعلام آمار روزانه تفکیکی استان ها نیز به این جهت بود که انگیزه و رقابت منفی در استان‌ها ایجاد نشود.

هر ۱۰ تا ۱۲ دقیقه یک ایرانی به دلیل کرونا جان می‌بازد

جهانپور با بیان اینکه هر ۱۰ تا ۱۲ دقیقه یک ایرانی جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهد، گفت: تاکید داریم که جان هر فرد برای ما مهم و وجودش با برکت و ارزشمند است. اما این اعداد قابل مقایسه با اروپا و ایالات متحده نیست. با این فاجعه‌ای که در حال انتقال به امریکا است و از قبل هم پیش بینی کرده بودیم که یک انفجار اطلاعاتی را برخی کشورها از جمله امریکا خواهیم داشت. اگر چه موارد مرگ و میر کشور ما در حد فاجعه اروپا و آمریکا نیست؛ اما باز هم جان هر ایرانی و جان هر فرد در دنیا برای ما ارزشمند است.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1064409

وب گردی

وب گردی