شبیه سازی تاثیر رفتارهای انسانی درانتقال ویروس کرونا

هادی شیرویه زاد در پژوهش خود ضمن شبیه سازی در رفتارهای انسانی، احتمال همه گیری ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر افراد را موردبررسی قرار داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عضوهیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحدنجف آباد ضمن اشاره به شبیه سازی رفتار این همه گیری در تحقیقات انجام شده گفت: با ملاک قرار دادن تعداد مرگ و میرهای تأیید شده ناشی ازاین بیماری (که احتمالاً به دلیل عدم امکان تشخیص همه موارد بیماری کوچکتر از تعداد واقعی است)، نتایج حاکی از آن است که تعداد مبتلایان به این بیماری در فروردین ماه به بیش از 26000 نفر خواهد رسید.

هادی شیرویه زاد افزود: اگر حدود 25 درصدافراد مبتلا نیازبه مراقبت های ویژه ی بیمارستانی(آی سی یو) داشته باشند به 6500 تخت نیاز خواهد بود که باتوجه به وجود حدود 5000 تخت آی سی یو در کشور به صورت آزاد، این امر می تواند نتایج فاجعه باری داشته باشد زیرا تعداد افراد غیر مبتلا به ویروس کرونا که نیاز به خدمات آی سی یو دارند ولی به دلیل عدم امکانات فوت خواهند شد، زیاد خواهد شد درصورتی که اگرهرایرانی درطول روز یک نفر کمتر را ملاقات نماید و بهداشت فردی را رعایت نماید، تعداد مبتلایان درفروردین به حدود 20000 نفر کاهش خواهد یافت و در این صورت به 5000 تخت آی سی یو نیاز خواهد بود که به اندازه تختهای موجود است.

وی در ادامه اضافه کرد: با عدم رعایت نکات توصیه شده وعدم رعایت بهداشت، تعداد مبتلایان دراین ماه میتواند از 33500 نفر بیشتر باشد. در این صورت فاجعه بزرگی رخ خواهد داد و این خطر وجود دارد که با فرسوده شدن سیستم بهداشت و درمان، این سیستم به کلی از کار بیفتد که در این صورت فاجعه بزرگتری رخ خواهد داد.

عضوهیات علمی واحد نجف آباد گفت: مردم ایران با بی توجهی به این موضوع مهم در زمان تعطیلات نوروزی بامسافرت، دید و بازدید و ملاقات یکدیگر وحضوردر امکان عمومی، باعث تشدید این موضوع خواهند شدو آمارمبتلایان و مرگ و میر به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.

وی ضمن اشاره به استفاده ازایام تعطیلات نوروزبرای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس وجلوگیری ازبه وجود آمدن فاجعه گفت: اگرافراد درحالت ایده آل خود قرنطینگی را رعایت نمایند و بهداشت را ارتقاء دهند، تعداد مبتلایان درفروردین از 16500 نفر فراتر نخواهد رفت وسیر نزولی ابتلا شروع خواهدشد.

شیرویه زاد در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین، توصیه اکید آن است که تا حد امکان در خانه بمانیم، ملاقات ها را کاهش دهیم و بهداشت را تا بالاترین حد ممکن رعایت نمائیم. اگر روند همه گیری به همین شکل ادامه یابد، این بیماری تا اواخر اردبیهشت ماه پایان خواهد یافت.

انتهای پیام

کد خبر: 1064430

وب گردی

وب گردی