ثبت بین‌المللی پتنت صعودی شد/نمایش دستاوردهای مخترعان ایرانی

مدیر کانون پتنت معاونت علمی گفت: ثبت اختراع در دنیا موضوعی مهم محسوب می‌شود و الزامی برای فروش محصولات در بازارهای بین‌المللی است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کانون پتنت معاونت علمی با حمایت بیش از 90 درصدی مخترعان را در مسیر ثبت اختراع در دفاتر معتبر بین‌المللی همراهی می‌کند. ثبت اختراع بین‌المللی هزینه‌ای بسیار برای مخترع دارد. اما با این اقدام کانون کمک بسیاری می‌شود. تا کنون 93 اختراع با حمایت این مرکز در دفاتر معتبر خارجی ثبت بین‌المللی شده است.

مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت معاونت علمی درباره عملکرد این مرکز گفت: ثبت اختراع در دنیا موضوعی مهم محسوب می‌شود و الزامی برای فروش محصولات در بازارهای بین‌المللی است. از این رو این موضوع در کانون مورد توجه قرار گرفت و اکنون دانش بومی آماده سازی اختراع برای ثبت در کشور وجود دارد. پس انجام امور مربوط به ثبت اختراع خارجی با کیفیتی مناسب در کشور انجام می‌شود و دانش نوشتن پتنت بومی سازی شد.

توجه به ثبت اختراع در کشور رشد کرد

ضیغمی ادامه داد: پس با این وجود این دانش مسیر ثبت اختراع خارجی تا حد زیادی هموار شده است. در سالی که گذشت مخترعان بیش از 240 درخواست برای حمایت در سامانه کانون ثبت شد. از این تعداد 89 پرونده در اداره ثبت اختراع امریکا تشکیل شد. در سال گذشته رشد خوبی را در حوزه ثبت اختراع خارجی شاهد بودیم. همچنین 120 پرونده روند اداری ثبت اختراع را پیمودند. البته در سال گذشته 54 تقاضا نامه نیز گرنت شد. همه این اقدامات و اتفاقات نشان از رشد توجه به ثبت اختراع در کشور دارد.

به گفته وی، تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته امضاء شد تا شاهد توسعه مباحث مرتبط با مالکیت فکری در این وزارتخانه باشیم. اجاد واحد نوآوری و تجاریسازی اختراعات و طرح‌های صنعتی در شرکت‌های شهرک صنعتی کشور موضوع این تفاهم نامه همکاری است تا بستری برای ایجاد انگیزه و نوآوری و تجاریسازی آنها در این واحدها باشد. همچنین تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری و وزرات علوم، تحقیقات و فناوری نیز به مرحله اجرا رسید.

آموزش مالکیت فکری مورد توجه قرار گرفت

مدیر کانون پتنت آموزش و ترویج در حوزه مالکیت فکری را یکی از موضوعات مهم برای توسعه این حوزه دانست و افزود: کانون برای فرهنگسازی و توجه بیشتر به اختراع و ثبت آن در دانشگاه‌ها همکاری خود را با دفاتر همکار توسعه داد. در حال حاضر با نزدیک به ۶۰ دفتر در دانشگاه‌های گوناگون کشور همکاری داریم. این دفاتر با فعالیت‌های خود به ترویج این حوزه میان دانشجویان و اساتید کمک می‌کنند. البته برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی این حوزه یکی دیگر از اقدامات است. که در سال گذشته 34 کارگاه یک روزه، 12 کارگاه آموزشی دو روزه، 4 کارگاه چهار روزه و 9 وبینار یک روزه برگزار شد. همچنین توانمندسازی کار‌شناسان دفا‌تر مالکیت فکری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی از فناوری‌ها و اختراعات پتنت شده و معتبر نیز از دیگر خدمات کانون است.

ضیغمی با اشاره به انتشار فراخوان شرکت در نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران در سال گذشته گفت: در سال جاری نخستین دوره نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران با عنوان «اکسیر» برگزار می‌شود. ثبت نام برای حضور در بخش اختراعات برگزیده این نمایشگاه در سال گذشته آغاز شد. با برگزاری این رویداد در نظر داریم اختراعات برگزیده را به سرمایه گذاران معرفی کنیم. نوآوران، پژوهشگران جوان، أانش آموزان خلاق، شرکت‌های نوپا و دانش بنیان و ارائه‌دهندگان خدمات مالکیت فکری و تجاری‌سازی برخی از مخاطبان این رویداد هستند. آشنایی با مهارت‌های حل خلاقانه مسئله، کمک به تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی، ارائه محصولات فناورانه و پیوند با شرکت‌های فناور بزرگ برخی از دستاوردهای این رویداد است.

مدیر کانون پتنت معاونت علمی همچنین بیان کرد: در سال جاری تمرکز بیشتری را بر روی مباحث آموزش مالکیت فکری خواهیم داشت تا افراد بیشتری با این موضوع درگیر شوند. همچنین تعداد دفاتر همکار کانون نیز افزایش می‌یابد. کانون با برنامه ریزی‌های خود در نظر دارد گام‌های قدرتمندی را برای حفاظت از دارایی‌های فکری فناوران و شرکت‌های نوآور بردارد. همچنین تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراعات و کسب درآمد از آنها هدفی دیگری است که در کانون دنبال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064442

وب گردی

وب گردی