تولید محصولات کشاورزی سالم با آفت‌کش‌های زیستی ممکن شد

یک شرکت دانش‌بنیان توانست با به‌کارگیری تعدادی از نخبگان فارغ‌التحصیل دانشگاهی به تولید انواع پروبیوتیک‌های گیاهی، کودها و آفت‌کش‌های زیستی دست پیدا کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، همایون مرادی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان درباره نوع فعالیت و تولیدات این مجموعه گفت: کشاورزی زیستی تولید محصولات سالم را فراهم می‌کند. این فناوری با استفاده از میکروارگانیسم‌های مفید و پروبیوتیک‌ برای بهبود عملکرد، بدون آسیب رساندن به محیط زیست، اکوسیستم، حشرات، خاک، آب و انسان عمل می‌کند.

این فعال فناور ادامه داد: این شرکت، با تولید پروبیوتیک‌های گیاهی، کودها و آفت‌کش‌های زیستی سعی دارد با تقویت فلور میکروبی خاک و گیاه به منظور افزایش بهره‌وری و عملکرد و استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و نیز با تقویت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها با هدف حذف آفت‌کش‌های شیمیایی در راستای کشاورزی طبیعی و ارگانیک و در نهایت سلامت خاک، گیاه، انسان و محیط زیست گام بردارد.

وی با اشاره به قدرت و توانایی که در این شرکت وجود دارد گفت: این شرکت توانایی دارد با محصولات تولیدی خود حدود 70 درصد آفات کشاورزی را با محصولات بیولوژیک کنترل کند ولی متاسفانه به دلیل وجود گروه مافیایی که در حوزه واردات سموم وجود دارد این امکان را از شرکت گرفته است.

در اختیار داشتن بانک‌ بزرگ میکروبی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: این شرکت یکی از بهترین مجموعه‌ و یا بانک‌های میکروبی کشور را در اختیار دارد که تعداد آن به عدد 200 سویه می‌رسد. همچنین این مجموعه دارای 16 دستگاه فرمانتور از ظرفیت100 تا 12 هزار لیتری نیز در اختیار دارد.

مرادی درباره یکی از محصولات این شرکت به نام «حشره‌کش بیولوژیک بایولپ» توضیح داد: تعداد بالایی از مهم‌‏ترین آفات محصولات کشاورزی در راسته بالپولکداران هستند و استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌‏های شیمیایی، نه تنها باعث بروز مقاومت در جمعیت این آفات شده بلکه با از بین بردن دشمنان طبیعی، زمینه را برای افزایش جمعیت آنها فراهم ساخته است.

این فعال فناور ادامه داد: این محصول یک لاروکش قدرتمند است که برای کنترل انواع بالپولکداران استفاده می‌شود. ماده موثره بایولپ در محیط روده سایر حشرات غیرفعال باقی مانده و در نتیجه برای حشرات غیر هدف مانند دشمنان طبیعی، عوامل گرده‌افشان و سایر موجودات زنده از جمله انسان و دام بی‌خطر است.

مرادی از دیگر محصولات تولیدی این شرکت نام برد و گفت: در این شرکت علاوه بر حشره‌کش‌های بیولوژیک، قارچ‌کش‌های بیولوژیک و کودهای بیولوژیک و همچنین انواع پروبیوتیک‌های دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل، حیوانات خانگی و اسب را تولید می‌کند.

به کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

مرادی بیان کرد:80 درصد پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته بیماری ‌شناسی گیاهی که در دانشگاه تهران نوشته می‌شود با همکاری کارخانه فناوری زیستی طبیعت‌گرا بوده است که در مجموع حدود 60 فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری نیز در همین مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در باره میزان اشتغال‌زایی صورت گرفته در این شرکت گفت: در مجموعه حدود 110 نفر به صورت مستقیم و ثابت مشغول به فعالیت که از این میزان 60 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری و 22 درصد نیز کارشناس هستند.

به گفته وی، از محصولات تولیدی این شرکت به کشور ترکیه صادر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064471

وب گردی

وب گردی