طراحی و ساخت هواپیمای 8نفره توسط پژوهشگاه هوافضا/ پایش آلودگی ها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: بنا داریم در سال 99 طراحی هواپیمای 8 نفره را انجام دهیم البته این کار با کسب مجوز (D.O.A) از سازمان هواپیمایی کشوری انجام خواهد شد.

فتح‌الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه در بحث علوم هوا-فضا جزء کشورهای موفق هستیم؛ اگر با همین روال به سرعت خود ادامه دهیم در آینده موفقیت‌های بیشتری را به دست خواهیم آورد، گفت: هم اکنون در پژوهشگاه هوا-فضا چند طرح ملی منطبق بر سند هوا-فضا در حال انجام است. ماموریت ما در پژوهشکده اعزام انسان به فضاست. تاکنون 8 پرتاب در زمینه پرتاب موجود زنده به فضا انجام شده و آخرین پرتاب ما پرتاب دو میمون به فضا بود که با موفقیت به زمین برگشتند. پس از آن طرح ای وان (E 1) بود که قرار بود برای پرتاب زیرمداری انسان آماده شود. بر اساس مواد و مطالب فصل 5 سند جامع توسعه هوافضای کشور باید تا سال 1404 انسان از خاک کشورمان به فضا پرتاب شود.

رئیس پژوهشگاه هوافضا، مهم ترین گام بعد از ارسال ماهواره، بحث کاوش‌های فضایی عنوان کرد و افزود: اکنون به دنبال فرستادن انسان به فضا هستیم. در همین راستا منتظر امضای قرارداد هستیم؛ البته کارهای مجازی آن انجام شده است بنابراین اگر همه موارد به خوبی انجام شود 5 پرتاب در این حوزه را خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود که اولین پرتاب انسان به فضا در 22 بهمن سال 99 باشد. طبق بند سند تا سال 1404 اولین انسان را باید به مدار بفرستیم. البته این پروژه بنا به دلایلی چند سالی متوقف بود. پیش‌بینی ما این است که تا سال 1410 انسان به مدار بفرستیم.

وی تأکید کرد: طرح های دیگری هم در این سند اشاره شده از جمله پرتاب برخی ماهواره ها که تا سال 1404 باید به مدار 36 هزار کیلومتر پرتاب شود. هم اکنون در حال شبیه سازی اعزام انسان به فضا هستیم به طوری که طراحی کپسول حامل انسان به اتمام رسیده و منتظر تخصیص اعتبار اجرای طرح هستیم. پروژه پرتاب انسان به فضا صدها تکنولوژی را در کنار خود رشد می‌دهد و از سرریز فناوری‌های نوین که در این طرح انجام می‌شود، بخش خصوصی بهره میبرد. همچنین در تمامی کشورهایی که انسان به فضا پرتاب کرده‌اند مانند شوروی سپس آمریکا، کشورهای اروپایی، هند، چین و ژاپن دولت سرمایه‌گذاری کرده است.

امی در ادامه با اشاره به برنامه‌های آینده توسعه مرزهای دانش‌، کاوشگر گفت: قرار است با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای آلودگی هوا را در کلانشهرهای کشور کنترل کنیم و سه عنصر حیاتی، آب و خاک و هوا را پایش کنیم. همچنین بنا داریم که ایرلاین ایرتاکسی را در کشور راه‌اندازی کنیم. هم اکنون در مرحله اخذ مجوز هستیم تا طرح‌های سند هوافضا را که تاکنون متوقف بوده را اجرایی کنیم.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه هوا-فضا برای افق 140 برنامه کلیدی را در اولویت کاری خود قرار داده است. دستیابی به جایگاه اول منطقه، انجام ماموریت های فضایی سرنشین دار و قراردادن انسان در مدار که جز دستور کار ماست. طراحی و ساخت و پرتاب و بهره داری در مدارزمین آهنگ که 36 هزار کیلومتر است که این طرح به عهده پژوهشگاه فضایی وابسته به وزارت ارتباطات است. موضوع دیگر پرتاب زنجیره ماهواره‌هایی که موقعیت‌یابی وناوبری در سطح زمین را دارد. باید سیستم موقعیت ملی در این عرصه طراحی کنیم و این خود کار بزرگی است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح کرد: همچنین در زمینه هوایی تبدیل شدن به قطب منطقه‌ای و دارای جایگاه برجسته جهانی با استفاده از توان علمی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکزعلمی و صنعتی، توسعه طراحی و تولید هواپیمای جت منطقه ای 100و 150 نفره و هواپیماهای هوانوردی عمومی متناسب با نیازهای کشور و بازارهای جهانی، طراحی و تولید بالگرد متوسط و نیمه سنگین، خدمات تعمیر و نگهداری و ارتقای هواگردها، طراحی و تولید موتورهای مینی توربوجت، توربوفن سبک،توربوفن سنگین، توربوکمپرسورهای گازی با ظرفیت 1 الی10 مگاوات، طراحی، توسعه و ساخت سیستم های اویونیکو، تولید علم و فناوری و منابع انسانی، حضور موثر در هوانوردی جهانی با تبدیل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به دومین قطب هوانوردی در منطقه، ایجاد ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت تحقق ترافیک هوایی50 میلیون مسافر و 550 هزار تن بار داخلی و 50 میلیون مسافر و 950 هزار تن بار در سطح بین الملل و ترانزیت، دستیابی به استانداردها و شاخص‌های ایمنی و کیفیت و خدمات پروازی در سطح بالاتر از میانگین جهانی از جمله برنامه‌های اجرایی تا افق 1404 است. برای رصد حوادث و بالایای طبیعی از ماهواره سنجش از را دور برای کسب اطلاع و جمع‌آوری دیتاها اقدام کردیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا ادامه داد: طرح‌های کلان و ملی و مبتنی بر صنعت آزمایشگاه فضایی در حال ساخت داریم که (پروژه c5 ) در هفته پژوهش به عنوان طرح برتر انتخاب شد و در حال حاضر روی کاوشگر c5 کار می‌کنیم. میزان پیشرفت این پروژه در حقیقت ارتباط مستقیمی به تخصیص اعتبارات دارد. ما بنا داشتیم که این کاوشگر را در 22 بهمن سال 98 پرتاب کنیم ولی بخاطر تخصیص نیافتن اعتبار پرتاب نشد. ماموریت سیستمی کاوشگر c5 ، پرواز زیرمداری به ارتفاع 150 کیلومتری همراه با محفظه آزمایشگاهی و بازیابی سالم محموله است. همچنین مأموریت این سامانه هدایت، کنترل و ناوبری در قالب‌های پایدار سازی محموله، کنترل وضعیت محموله برای تنظیم زوایای مناسب، پایدارسازی دینامیکی محموله در فاز برگشت در نظر گرفته شده است. جنبه توسعه تکنولوژی خود شامل استفاده از رانشگرهای گاز سرد، کمک به توسعه سیستم کنترل وضعیت خارج از جو، دریافت داده‌های ناوبری، سنجش شتاب‌ها، تحلیل عملکرد سیستم کنترل و توسعه فناوری سخت‌افزار است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گردش مالی ماهواره در جهان را سالانه 350 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: از این میزان 43 درصد سهم آمریکا است در سال 2018 به 360 میلیارد دلار رسیده و قرار است در سال 2040 به 2هزار و 700 میلیارد دلار برسد. ما حتما باید در این چرخش مالی وارد شویم. ایران از نظر فناوری فضایی ورود کرده و درآمدهای خوبی هم بدست آورده است.

وی افزود: در فناوری نوین رتبه‌های خوبی کسب کردیم بخصوص در نوآوری به رتبه بالا دست پیدا کردیم. بنا داریم در سال 99 طراحی هواپیمای 8 نفره را انجام دهیم البته این کار را با کسب مجوز (D.O.A) از سازمان هواپیمایی کشوری انجام خواهد شد. در پژوه هوایی پیش‌بینی ما این است که تا سال 1410 انسان به فضا فرستاده شود، فرستادن انسان به فضا مانند ماهواره نیست باید سالم به زمین برگردد و ضریب ایمنی آن باید بالای 90 درصد باشد در حالیکه ماهواره با ضریب ایمنی 50 درصد پرتاب می‌شود.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: در پژوهشکده ایمنی استاندارد طرح ملی را برای انجام قوانین پرواز پهپادها در دستور کار داریم چرا که در آینده پهپادها فضای کشور را فراخواهند گرفت و حرکتشان در فضا قابل مشاهده است؛ هرچند ما نیاز به این قوانین برای حرکت پهپادها داریم.

امی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در حوزه پرتاب کاوشگرها پژوهشگاه هوافضا چه کارهایی انجام داده است؟ اظهار کرد: هر نوع پرتاب باید با مجوز شورای امنیت باشد ما دور زمین می‌چرخد و هیچ خدمتی انجام نمی‌دهد زباله‌ها باید جمع آوری شود. الان سیستم هایی را چین و برخی کشورهای پیشرفته درست کردند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا در پایان به زباله‌های فضایی اشاره کرد و گفت: زباله‌ها مشکل جهانی است بیش از 2 میلیون قطعه زباله دور زمین می‌چرخد و هیچ خدمتی انجام نمی‌دهد زباله‌ها باید جمع آوری شود. الان سیستم هایی را چین و برخی کشورهای پیشرفته درست کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064499

وب گردی

وب گردی