روایت شکست کرونا از زبان  نینجای گیلانی

فاطیما، دختر نینجای گیلانی یکی از کسانی است که با وجود سابقه آسم و برونشیت مزمن، بیماری کرونا را شکست داده و حالا روزهای پایانی این بیماری را سپری می‌کند اما یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های او انتقال ویروس به اطرافیان توسط افرادی است که تهدید این ویروس را جدی نمی‌گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رویا راعی: ایران این روزها در ردیف جلوی مقابله با ویروسی ناخوانده به نام کووید-۱۹ است که از خانواده ویروس کرونا یا همان آنفلوانزا محسوب می شود که به سرعت قابل شیوع و انتقال است. این ویروس که ابتدا از استان ووهان چین، خود را به دنیا معرفی کرد، اکنون همه کشورهای جهان، از جمله کشور ما را با خود درگیر کرده است.

از روز 29 بهمن که دولت رسما شیوع این بیماری را در کشور اعلام کرد، بسیاری از افراد آن را جدی نگرفته و به فعالیت روزانه و معمولی خود ادامه دادند. تا جایی که باشگاه‌­های ورزشی بدون رعایت نکات بهداشتی و علی­رغم اعلام وزارت بهداشت مبنی بر حضور پیدا نکردن در اماکن شلوغ و سربسته به فعالیت خود ادامه دادند. بسیاری از افراد در همین زورهای ابتدایی به کرونا مبتلا شدند.

فاطیما که ساکن لنگرود است و از اسفندماه با این ویروس دست و پنجه نرم می‌­کند، می­‌گوید: به دلیل این که آسم و برونشیت مزمن داشتم فکر می‌­کردم زیر فشار تمرین دچار تنگی نفس و سرفه شدم و در ابتدا تب هم نداشتم؛ تب و بدن دردی که تا به حال تجربه‌­اش نکرده بودم بعد از دو روز به سراغم آمد و از پا افتادم. بعد از مراجعه به بیمارستان و عکسبرداری از ریه، با توجه به حجم درگیری ریه­‌ها علایم کرونا تشخیص داده شد و پس از انجام تست کرونا، وجود این بیماری تایید شد.

کمبود امکانات بیمارستان و قرنطینه خانگی

براساس برخی گزارش­‌ها و آمارهای رسمی، مشکلات بیمارستان‌های گیلان به لحاظ مدیریتی، امکانات، نیرو و آمار بالای بیماران مراجعه کننده به حدی است که مردم، این مراکز درمانی خود را به شدت بیمار و نیازمند درمان و رسیدگی اساسی می‌دانند.

کمبود بیمارستان­‌های دولتی و امکانات، پرستار، کادر درمانی، به ویژه نیروی خدماتی و فرسودگی بیمارستان‌­ها و تجهیزات آن­ها و آمار بالای بیماران مراجعه کننده به این بیمارستان­‌ها در حالی است که اکنون استان گیلان با شیوع ویروس کرونا و حجم سنگینی از مراجعات روبرو شده و بیمارستان­‌ها و مراکز درمانی با شرایطی به مراتب سخت‌­تر و مشکلاتی حادتر مواجه هستند.

این بیمار مبتلا به کرونا می­‌گوید: به خاطر این که در ابتدای شیوع این بیماری مبتلا شدم، امکانات زیادی در بیمارستان امینی لنگرود وجود نداشت، به لاهیجان مراجعه کردم و برای انجام تست‌­های لازم، دو روز بستری بودم و به تشخیص پزشک بقیه مراحل درمان را در خانه ادامه دادم. مادرم در تمام طول این مدت، علائم را به صورت تلفنی با دکتر کنترل می‌­کرد.

فاطیما در مورد قرنطینه و درمان خود در خانه می­‌گوید: مادرم یک اتاق برایم در نظر گرفت و من که در روزهای ابتدایی تقریبا چیزی متوجه نمی‌‌شدم، تمام مراقبت‌­های لازم را انجام می‌­داد. در طول این مدت که به خاطر مشکلات گوارشی نمی‌‌توانستم چیزی به جز آب کمپوت بخورم، به علت ضعف دوباره راهی بیمارستان شدم. خانواده‌­ام در تمام این مدت بخاطر ضدعفونی خود و وسایل دردسر زیادی کشیدند. در بیمارستان داروهایم داخل سرم تزریق می­‌شد و در خانه هم آنتی­‌بیوتیک و داروهایی که از قبل برای آسم استفاده می‌­کردم و نوعی قرص جوشان که برای بیماری­‌های ریوی تجویز می‌­شود، استفاده می­‌کردم.

ضدعفونی کردن لوازم باشگاه­‌ها

دمبل، صندلی دوچرخه، تشک یوگا، حمام و بدن‌های عرق کرده همه محیطی مناسب برای رشد باکتری را فراهم می‌کنند. افراد برای تناسب اندام و سلامت به باشگاه ورزشی می‌روند، نه بیمار شدن. اما ممکن است در چنین محیطی در معرض عفونت قرار بگیرند. عفونت مجاری تنفسی محتمل‌ترین عفونتی است که ممکن است افرادی که به باشگاه ورزشی می‌روند، به آن مبتلا شوند. از آن‌جایی که افراد در باشگاه ورزشی از دستگاه‌ها به صورت مشترک استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی بیشتر است.

این بیمار که نینجاست و در رشته ورزشی نینجوتسو فعالیت می­‌کند و خودش هم مربی بدن­سازی است، می­‌گوید: ضدعفونی کردن در باشگاه‌­ها کاملا بی‌­فایده است. درست است که آن­جا با دستکش کار کنند، اما در این حین ممکن است عطسه و سرفه کنند و دوباره همه چیز آلوده شود.

وی تعطیل نکردن این مراکز را ظلم به افراد می‌داند و می‌گوید: برخی از باشگاه‌­ها به خاطر منفعت خود و بی‌­توجه به سلامتی افراد، سالن­‌های خود را تعطیل نمی­‌کنند. خود من به شاگردانم گفته‌­ام که کلاس­‌ها تا بعد از تعطیلات عید نوروز تعطیل است تا ببینیم شرایط چطور خواهد شد.

رفتار اطرافیان با مبتلایان کرونا

با وجود اعلام شیوع کرونا توسط وزارت بهداشت، برخی از مردم به دلیل ناآگاهی به سادگی از کنار علائم خود می­‌گذشتند و به تشخیص خود، آن را سرماخوردگی و آنفولانزا تصور می‌کردند. همین سهل‌­انگاری­‌ها باعث ابتلای افراد حساس، از جمله فاطیما شده است.

وی در این باره می­‌گوید: دوستانم علائم داشتند، به آن­ها تذکر می­‌دادم که رعایت کنند و تست بدهند تا از حضور بیماری اطلاع پیدا کنند؛ اما به حرفم توجهی نمی­‌کردند و از نظر خودم بی­‌توجهی دوستانم باعث ابتلای من به کرونا شد. حتی کسانی که برای احوال­پرسی من با مادرم تماس می­‌گرفتند، می­‌گفتند حضور کرونا در ایران شایعه است و بیماری من سرماخوردگی یا آنفولانزاست و برایم دمنوش آویشن و زنجبیل تجویز می­‌کردند.

فاطیما در پایان تجربیات خود را طی دوره بیماری بیان کرد و گفت: من متوجه چگونگی ابتلای خودم نشدم ولی اگر به دورانی که اعلام کردند این بیماری وارد کشور ما هم شده، در خانه می­‌نشستم و تا پایان این بحران بیرون نمی‌­رفتم. روند این بیماری به گونه‌­ای است که متوجه پیشرفت آن نمی‌­شوی و یک دفعه آدم را از پا می‌­اندازد. حالا که رو به بهبود هستم اما یادم می­‌آید «روز سوم یا چهارم بود درست یادم نیست، حس کردم خوابم میاد خیلی زیاد با اینکه تازه بیدار شده بودم. چشمانم را بستم که بخوابم دیدم انگار یه چیزی از درون داره منو میکشه تو خودش؛ حس خوبی نبود. فقط تونستم یه لحظه با همه توانم مامانمو صدا کنم. اومد بالا سرم بهش گفتم دارم میرم. هیچ وقت یادم نمی‌ره اشکم سرازیر شده بود بدون اینکه بفهمم. مامانم دستپاچه آب کمپوت گیلاس ریخت تو دهنم تا یکم بهتر شدم. لحظه خوبی نبود؛ واقعا خداروشکر که یه فرصت دیگه بهم دادن امیدوارم این بار بتونم درست از فرصتم استفاده کنم.»

در خانه بمانیم

اگرچه برخی کشورها با قوانینی شدید به نبرد ویروس جدید کرونا رفته‌­اند، اما در مجموع باید گفت کووید ۱۹ یک بیماری خفیف به حساب می‌آید. سالانه افراد بسیار بیشتری بر اثر ابتلا به آنفولانزا جانشان را از دست می‌دهند. اما آنچه کرونا را به تهدیدی برای سلامت عمومی بدل می‌کند، سرعت انتشار آن است.

نرخ انتقال کووید 19 نشان می‌دهد که در طول دورانی که یک فرد ناقل بیماری است، ممکن است چند نفر دیگر را به این ویروس آلوده کند. هنوز اتفاق نظری بین دانشمندان درباره نرخ انتقال ویروس جدید کرونا وجود ندارد؛ اما نتایج آماری تاکنون نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان می‌تواند به سرعت افزایش یابد و هنگامی که تعداد مبتلایان به چند هزار نفر برسد، انتظار می‌رود چند ده نفر جان باخته باشند.

متخصصان اعلام کرده‌­اند با توجه به فصل بهار و تابستان و هوای گرم، از واکنش و عملکرد ویروس کاسته می شود؛ بنابراین هر چقدر در منازل بمانیم و درگیری ما کمتر باشد احتمال اینکه ضعیف و نابودی این ویروس افزایش می‌یابد و این مسئله باعث می‌شود که مرگ و میر کمتری را شاهد باشیم.

ضمن تاکید مجدد بر لزوم جدی گرفتن سرعت انتشار این ویروس از سوی مردم و رعایت نکات بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، رهبر انقلاب نیز در سخنان خود بعد از کاشت دو نهال به مناست روز درختکاری امسال، بر این امر تاکید کرده و فرمودند: از این دستورها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064510

وب گردی

وب گردی