پایش و نقشه برداری مناطق سیل زده با تصاویر ماهواره‌ای

سازمان فضایی ایران با ارائه گزارشی از رخداد سیلاب اخیر فروردین ماه جنوب کشور، اعلام کرد: نقشه ماهواره ای پایش و نقشه برداری مناطق سیل زده در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سازمان فضایی ایران با انتشار خلاصه‌ای از رخداد سیلاب اخیر در جنوب کشور بر مبنای داده های ماهواره ای اعلام کرد: از اولین روز سال ۱۳۹۹ با ورود سامانه‌های بارشی نسبتا قدرتمند و نفوذ هوای سرد شمالی، شاهد بارش فراگیر باران و برف در اغلب مناطق کشور و همچنین وقوع سیلاب برای مناطق جنوبی کشور بوده‌ایم.

بدین ترتیب که از عصر روز جمعه اول فروردین ۹۹ سامانه اول از مرزهای غربی و شمال غربی و از عصر روز شنبه ۲ فروردین نیز سامانه دوم با رطوبت فراوان پس از گذر از خلیج فارس از جنوب و جنوب غربی ایران وارد کشور شد.

با ورود این جبهه‌های هوا از شمال و جنوب با توجه به فراهم بودن صعودهای شدید منتج از استقرار جبهه انسدادی کم فشار بر فراز ایران شاهد بارش‌های سراسری و نسبتا سنگین به خصوص در استان‌های جنوبی کشور بودیم.

پیش بینی سیلاب اخیر با داده های ماهواره ای

هرچند پیش بینی‌های هواشناسی در کشور از وظایف سازمان هواشناسی کشور است اما سازمان فضایی ایران جهت برنامه ریزی و اتخاذ آمادگی لازم در پایش مناطق سیل زده و تهیه نقشه‌های ماهواره‌ای مربوطه و همچنین ارائه اطلاعات لازم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور آمادگی بدنه اجرایی این وزارت خانه در مقابله با سیلاب احتمالی، نقشه‌های پیش بینی سیلاب برای حداکثر ۱۰ روز در این سازمان تولید و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

برای سیلاب اخیر، مطابق با سطح اطلاعات دریافتی از مدل‌های هواشناسی و با بررسی کارشناسی در سازمان فضایی ایران، در ۲ نوبت اخطار وقوع سیلاب ناگهانی به ترتیب در تاریخ‌های ۲۵ اسفند ۹۸ و اول فرودین ۹۹ با مشخص کردن استان‌های مستعد رخداد سیلاب تولید شد.

بنابراین طبق پیش بینی‌های قبلی در روزهای ۲ و ۳ فروردین در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس شاهد سیلابی شدن مسیل‌ها و آب گرفتگی برخی مناطق روستایی بودیم که متاسفانه خسارات جانی و مالی نیز برجا گذاشت.

در این زمینه هرچند پیش گیری از خسارات مالی وارد شده در کوتاه مدت غیرقابل اجتناب بوده است اما با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در سطح جامعه، پیشگیری از خسارات جانی کاملا امکان پذیر بوده است.

پایش و نقشه برداری مناطق سیل زده با داده های ماهواره ای

مرکز پایش ماهواره‌ای سازمان فضایی از روز اول فروردین ۹۹ همزمان با شروع بارندگی‌ها در غرب و جنوب کشور، به صورت مستمر با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نسبت به اندازه‌گیری میزان بارش و مسیر حرکت سامانه‌های بارشی در کشور، اطلاعات لازم را تهیه و در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور، جمعیت هلال احمر و همچنین مردم از طریق پرتال و شبکه‌های اجتماعی سازمان فضایی ایران قرار داد.

همچنین این مرکز به عنوان یک مرکز پیش‌رو در دریافت و پردازش سریع داده‌های ماهواره‌ای، بلافاصله پس از پایان بارندگی‌ها با پردازش تصاویر ماهواره‌ای نسبت به شناسایی مناطق سیل زده در کشور اقدام و نقشه‌های مربوطه را در اختیار مراجع ذیربط در سطح کشوری و استانی قرار داده است.

این نقشه‌های نقش مهمی در ارائه خدمات حیاتی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و همچنین سازمان مدیریت بحران کشور به مناطق سیل زده دارد و می تواند در روند پرداخت عادلانه خسارات ناشی از سیلاب و یا بحران های دیگر به کار گرفته شود.

مرکز پایش ماهواره‌ای در سطح کشور از طریق توان کارشناسی موجود در اداره کل سنجش از دور همگام با همکاری های تعریف شده بین المللی (همکاری با مرکز هماهنگی و پاسخ دهی اورژانس اتحادیه اروپا و چارتر بین المللی فضا و بحران) نسبت به تهیه لایه‌های اطلاعات مکانی مورد نیاز در زمان‌های وقوع بحران اقدام می کند و سعی دارد تا از توان بخش خصوصی کشور نیز در راستای تقویت خدمات قابل ارائه بهره برداری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064540

وب گردی

وب گردی