ایران دارای مولفه‌های لازم برای جهش تولید است/ دولت ترمیم بازار سرمایه را در دستور کار قرار دهد

عضو هیات علمی و استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: کشور ایران مولفه‌های لازم برای جهش تولید را دارد یعنی از لحاظ تکنولوژی، دانش علمی، رباتیک، انرژی هسته‌ای و دانش سلول‌های بنیادی در شرایطی هستیم که می توانیم جهش تولید را انجام دهیم.

بیت الله اکبری مقدم عضو هیات علمی و استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مولفه‌های جهش تولید و مزایای رونق تولید برای شکوفایی اقتصاد اظهارکرد: یکی از مدل‌های اصلی و ریشه دار توسعه اقتصادی، مدل «رستو» است. رستو مراحل توسعه را بیان می‌کند که از سنتی و صنعتی آغاز و به مرحله ماقبلِ خیز و مرحله خیز اقتصادی می‌رسد.

وی افزود: مرحله جهش تولید قوی تر از خیزاقتصادی است و دارای نشانه‌هایی است در ایران وجود دارد. درواقع آینده نگری، همیشه در شعارهای رهبر معظم انقلاب وجود داشته که امسال نیز شعار جهش تولید، بر همین اساس تدوین شده است. این آینده نگری، با ادبیات علم اقتصاد هماهنگی کامل دارد. اگر به ساختار اقتصاد ایران نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که موضوع جدا شدن اقتصاد از نفت ذیل اقتصاد مقاومتی، طی چندسال اخیر به دلیل تحریم‌ها آغاز شده که می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای جهش تولید باشد.

اکبری ادامه داد: جهش تولید، فرآیند یک یا دوساله نیست بلکه حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد و نمی توانیم بگوییم در مراحل توسعه، همان سال اول در جهش قرار می‌گیریم. کشور ایران مولفه‌های لازم برای جهش تولید را دارد یعنی از لحاظ تکنولوژی، دانش علمی، رباتیک، انرژی هسته‌ای و دانش سلول‌های بنیادی در شرایطی هستیم که می توانیم جهش تولید را انجام دهیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به مقدمات جهش تولید تصریح کرد: جهش تولید نیاز به مقدماتی نیز دارد؛ در سال اول جهش تولید، اقتصاد به سراغ تولید داخلی می رود و تولید داخلی رشد پیدا می کند. درحال حاضر که به دلیل تحریم ها روابط مالی ایران با سایر کشورها بسیار ضعیف است و واردات به سختی انجام می‌شود؛ بنابراین تولید کننده داخلی بهترین فرصت را برای تولید کالا دارد.

وی اضافه کرد: در این شرایط اشتغال افزایش پیدا می کند؛ در جهش تولید درآمد حاصل از اشتغال باید صرف مصرف کالاهای داخلی و پس اندازهای مولد شود؛ درواقع در فرآیند جهش تولید، مصرف داخلی و پس انداز مولد از اهمیت زیادی برخوردار است که در این راستا سهم دولت یا روش دخالت دولت در بازار سرمایه خود را نشان می‌دهد.

اکبری گفت: متاسفانه در چندسال اخیر، دولت در بازار سرمایه خوب عمل نمی‌کند؛ یعنی پس اندازها یا درآمد مردم به سمت درستی هدایت نمی‌شود و به دارایی‌هایی غیرمولد تبدیل می‌شود؛ مثل تبدیل شدن به ارز، دلار، طلا و چیزهایی مثل کالاهای با دوام که زمان مصرف و نگهداریشان نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد واحد قزوین افزود: از طرفی بازار سرمایه کشور خوب نیست و دولت نتوانسته نقش خود را در این بازار به خوبی ایفا کند. درحالی که یکی از نقش های اصلی دولت، ترمیم بازار سرمایه است؛ به ویژه از نظر بانک داری که بازار پول در کنار بازار سرمایه قرار دارد و می‌تواند جریان پولی را به گونه ای هدایت کند تا پول های حاصل از درآمدهای اشتغال، به سمت تولید داخلی برود. در واقع نقش اصلی دولت، دخالت صحیح در بازار سرمایه و حمایت از آن است تا با اطلاع رسانی و شفاف سازی، پول ها به سمت بازار سرمایه و تولید هدایت شود.

وی با اشاره به نقش مردم در جهش تولید بیان کرد: مردم باید آگاهی داشته باشند و به عنوان همکار دولت، نقش خود را به درستی انجام دهند؛ البته این موضوع نیازمند این است که سیاستمداران ما و کسانی که در رأس امور هستند، با مردم صادقانه صحبت کنند و به آن ها امید بدهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064574

وب گردی

وب گردی