«جهش تولید» تهدیدِ تحریم را به فرصت تبدیل می‌کند

اهمیت حهش تولید در سال جاری، به جهت تداوم تحریم‌ها و ترورهای اقتصادی توسط قطب‌های سیاسی اقتصادی (دشمنان) است که باید با جهش تولید این "تهدیدها" تبدیل به "فرصت" شود.

گروه دانشگاه ایسکانیوز:مولفه‌های جهش تولید همان مؤلفه‌های "اقتصاد مقاومتی" و یا "تاب آوری اقتصادی" شامل: مردمی کردن اقتصاد، داشتن بنیان کردن اقتصاد، اتکا به منابع و ظرفیت‌های داخلی و عدالت محوری (یا توزیع درست منابع و فرصت‌ها) است.

اهمیت تولید جهش در سال جاری، به جهت تداوم تحریم‌ها و ترورهای اقتصادی توسط قطب‌های سیاسی اقتصادی (دشمنان) است که باید با جهش تولید این "تهدیدها" تبدیل به "فرصت" شود. به معنای خاص کلمه تحریم اقتصادی یعنی اینکه کشور ما باید بداند که در تولید چه کالایی "تاب آوری" ندارد و باید تولید کند.

یعنی دشمن برای ما آسیب شناسی درست انجام داد که این کالاها باید توسط ما تولید شود! بنابرین نرخ بالای رشد تورم و بیکاری، عدم تاب آوری لازم در تولید برخی از کالاهای پیچیده و حتی عادی امّا اساسی، ایجاد ارزش افزوده و تولید کالاهای داخلی و نظیر بر اهمیت جهش تولید افزوده است.

دولت نیز باید نقش خود را در اقتصدد و سیاست تعییر دهد. در اقتصاد در اولویت اول استراتژی جایگزینی واردات و در اولویت بعدی توسعه صادرات را در برنامه خود قرار دهد. به عبارتی بجای واردات راهبرد جایگزینی واردات با محوریت اتکا به منابع و ظرفیت‌های داخلی اتخاذ کند و در گام بعدی، در صورت وجود مزیت نسبی و عدم وجود تقاضای داخلی به امر صادرات بپردازد.

همچنین در بعد سیاست بجای غرب محوری، کشورهای شرقی و همسایه‌ها را راهبرد تعاملات قرار دهد. مؤلفه‌هایی مانند توجه به واحدهای تولید و کارگاه‌ کوچک و متوسط، محور قرار دادن صنایع و کارگاه‌های کوچک روستایی با هدف اشتغال زایی و تولید، شبکه سازی مناسب جهت جلوگیری از قاچاق واردات بی‌رویه، آسیب‌شناسی و بازآفرینی شهرک‌های صنعتی، هدفمند کردن نقدینگی به سمت تولید و مهار نرخ رشد تورم، مبارزه با فساد و ... را باید در سطح محوربرنامه‌ها قرار داد.

نقش محوری مجلس نیز در جهش تولید از بدیهیات است. مجلس باید ضمن تنظیم زیرساخت‌های تولید از طریق خط مشی گذاری (قانون گذاری) برای رفع موانع تولید، باید دو راهبرد اصلی را در دستور قرار دهد: ابتدا قانون "ضرورت انشا" را جهت شفاف‌سازی در حوزه‌های مختلف را تصویب کرده که بزرگترن مشکل اقتصادی عدم شفافیت است و نقش نظارتی را طبق قانون به‌طور کامل عملی کند. علاوه بر آن "طرح تولید کالاهای پیچیده" که ابزار دست دشمن است را ارائه و به صورت قانون درآید تا اقتصاد بتواند در شرایط بحران، تنگناها و چالش‌ها تاب‌آوری لازم را داشته باشد.

نقش مردم در ذیل ریل گذاری‌ها مجلس و دولت قرار دارد. کار و تلاش، عدم اسراف، توسعه گرایی، شغل آفرینی، عدم پرداختن به مشاغل کاذب، و همراهی و همکاری با کارآفرینان، دولت مردان و مسئولان جهت جهش تولید نیز می‌تواند مؤثر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و کارشناس اقتصاد و مدیریت توسعه

انتهای پیام/

کد خبر: 1064624

وب گردی

وب گردی