دانشگاه، ساختاری اثرگذار در بحران‌های اجتماعی است/حمایت دانشگاه آزاد از 6 طرح فناورانه برای مقابله با کرونا

منشأ اصلی راه‌حل‌های علمی بحران‌ها، نهاد دانشگاه و سرمقصد اصلی محصولات فناورانه نیز واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ورود ویروس کرونا از اوخر بهمن ماه سال گذشته به ایران و شیوع آن در اغلب شهرها، شرایط کشور را از لحاظ سلامت به‌خطر انداخته است و می‌توان گفت این خطر در برخی از استان‌ها به گونه‌ای به بحران تبدیل شده است. پدیده احتکار در وهله نخست و افزایش نرخ استفاده از محصولات ضدعفونی کننده دست، موجب شد تا ماسک و مایعات ضدعفونی کننده در بسیاری از شهرها نایاب شده و در صورت وجود با قیمتی بسیار بالا عرضه شود. در این بین بعضاً مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز با کمبود اقلام مذکور روبرو شدند.

درکنار مشارکت و بسیج همگانی و ارائه خدمات از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با بحران ورود فناوری و راه‌حل‌های علمی به میدان بحران است. منشأ اصلی این راه‌حل‌ها نهاد دانشگاه و سرمقصد اصلی محصولات فناورانه نیز واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌شمار می‌روند. طبعاً جامعه‌ای که رویکردهای علمی در آن به باور عمومی تبدیل شده باشد، برای حل مسائل نیز به دنبال دانشگاه‌ها می‌رود.

دانشگاه تنها ساختاری است که می‌توان آلام و چالش‌های جامعه را با نگرشی منطقی و واقع‌گرایانه در آن جست‌وجو کرد. از طرفی نهاد دانشگاه علاوه بر کارکردهای آموزشی و تربیتی، مأموریت‌هایی دارد که تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شناخته می‌شود، لذا نمی‌توان زیست بوم دانشگاه را در مواجهه با بحران‌ها عنصری خنثی تلقی کرد. حال که بسیاری از کشورهای دنیا در شرایط بحران و مقابله با ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، جوامعی می‌توانند با کمترین تلفات و در سریع‌ترین زمان از بحران خارج شوند که از دانش و فناوری‌های روز جهانی استفاده کنند و تمام ظرفیت‌های تکنولوژیک خود را به‌کار بگیرند.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک سازمان مسئله‌محور و باتکیه بر گستره سرزمینی وسیع خود در سرتاسر کشور در بحران کرونا نیز مسئولیت‌ها و مأموریت‌های اجتماعی خود را مطابق با نیازهای جامعه انجام داده است. علاوه بر تولید ژل و مایعات ضدعفونی کننده پایه گیاهی که با مشارکت اساتید و دانشجویان گروه‌های شیمی، بیوتکنولوژی و علوم آزمایشگاهی، در اغلب واحدهای دانشگاه آزاد صورت گرفت، خیزش فناورانه این دانشگاه در راستای مقابله با شیوع و مهندسی معکوس روش‌های تشخیص این ویروس قابل توجه است.

تشکیل کارگروه بررسی و حمایت از طرح‌های فناورانه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد مؤید اهتمام جدی این دانشگاه برای به‌کارگیری از ظرفیت فناوران جهت ایفای نقش در بحران شیوع کرونا است. ترموگراف فروسرخ پزشکی برای تشخیص افراد مبتلا به کرونا در امکان عمومی، کیت تشخیصی عفونت ویروس کرونا، دستگاه ضدعفونی کننده امکان عمومی، محفظه ایزوله حمل بیمار، دستگاه ضدعفونی کننده و غربالگری از طریق اشعه UV و اٌزون و ساخت قطعات جانبی دستگاه‌های اتوکلاو اهم تولیدات فناورانه واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی به‌شمار می‌رود.

پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد از 6 طرح فناورانه «مقابله با کرونا» حمایت مالی کرده است

حمید مهدی مدیر فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اهمیت ورود فناوران در بحران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: بحران ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا و ایران چالش‌های عدیده‌ای را به‌وجود آورده است. اکنون می توان دید که توان تولید محصولات در حوزه پزشکی ودرمان به چه میزان اهمیت دارد.

وی افزود: کشورهایی که طرح و سیاست‌های از پیش آماده و راهبردهای مشخصی در برخورد با این گونه مواردی را دارند و همچنین توانایی تولید تجهیزات مورد نیاز خود را داشته باشند، قطعاً نتایج بهتری را کسب کرده و آسیب‌های کمتری متحمل می‌شوند.

مهدی عنوان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در این مدت با تشکیل کارگروه تخصصی در زمینه کرونا اقدام به جمع آوری طرح‌های فناورانه در سطح واحدهای دانشگاهی کشور کرده است که در این مدت نیز پروژه‌های بسیاری به کارگروه تخصصی ارسال شد. جلسات کارگروه به‌طور روزانه حتی در ایام تعطیلات جلسات برگزار شد و تاکنون 6 طرح پس از بررسی های فنی و تخصصی برای تجاری‌سازی و ورود به چرخه بهداشت و درمان کشور، تامین سرمایه شدند.

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای رویکردهای تحولی در حوزه‌های فناوری و با احساس مسئولیت اجتماعی در قبال آلام و چالش‌های جامعه، شعار «دانشگاهی از مردم و برای مردم» را محقق کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064640

وب گردی

وب گردی