مقاومت عراق آماده مقابله با «تحرکات مشکوک آمریکا» است/نگرانی از کودتای احتمالی  

اقدام مشکوک آمریکا در کاهش نیروهای سیاسی نظامی خود از عراق، می تواند سرآغازی بر اجرای یک طرح توطئه آمیز علیه نیروهای مقاومت عراق و تاثیرگذاری بر دولت جدید آن کشور به حساب آید. 

ایسکانیوز، گروه سیاسی _ محمد مهدی ملکی؛ اقدام اخیر و از پیش اعلام نشده آمریکا مبنی بر خروج بخشی از نیروهای سایسی و نظامی خود از عراق به بهانه شیوع ویروس کرونا، موجی از نگرانی ها را ایجاد کرده که معتقدند در ورای تصمیم این اقدام مقامات کاخ سفید، زوایای سیاسی امنیتی پنهانی وجود دارد که می تواند سرآغازی بر اجرای یک طرح بزرگ و پلید باشد.

متعاقب ترور بزدلانه و غیرقانونی آمریکا در به شهادت رساندن سرداران مقاومت ایرانی و عراقی یعنی شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» شرایط تداوم حضور نیروهای آمریکایی در عراق با چالش های بسیاری مواجه شده به نحوی که امروز در عراق قانونی تحت عنوان «خروج نیروهای آمریکایی از عراق» وجود دارد که دولت مردان آن کشور موظف به اجرای آن هستند.

اما قانون خروح نیروهای آمریکا از عراق صرف یک قانون باقی نماند و مردم عراق با برپایی تظاهرات میلیونی خود در بغداد نشان دادند که با تمام وجود خواهان خروج آمریکایی ها از کشورشان و پایان اشغالگری و مداخلات آنها در امور عراق هستند.

همچنین پس از واکنش ایران به جنایت آمریکا و مورد هدف قرار دادن مهمترین پایگاه نظامی آن کشور در عراق یعنی «عین الاسد» و شکسته شدن هیمنه پوشالی آمریکا، بر همگان مشخص شد که خواست جبهه مقاومت، خروج نیروهای آمریکایی از منطقه است و وقوع این اتفاق به عنوان مهمترین و اصلی ترین واکنش و انتقام ترور سرداران مقاومت ایرانی و عراقی قلمداد می شود.

اما اخیرا و همانطور که در بالا هم بدان اشاره شد، آمریکایی ها دست به برخی اقدامات در عراق زدند که بیش از آنچه معقول و منطقی به نظر آید، مشکوک و با رنگ و بوی توطئه همراه است، چرا که از اساس اقدام آنها با راهبردی که در عراق به دنبالش هستند یعنی استمرار حضور نیروهای آمریکایی در آن کشور، در تضاد است.

در این گفتار ما به بررسی موجز شرایط فعلی و آینده احتمالی وضعیت سیاسی امنیتی عراق متعاقب اقدام آمریکا خواهیم پرداخت.

در این راستا، هفته گذشته بود که نیروهای آمریکایی از «پایگاه نظامی القیاره» در جنوب موصل خارج و آن را به نیروهای عراقی تحویل دادند.

این اقدام آنها، چند روز پس از تحویل «پایگاه نظامی القائم» آمریکا به نیروهای عراقی انجام شد.

بر اساس برخی گزارش های رسیده از منابع مختلف عراقی، قرار است روند خروج نیروهای نظامی آمریکایی در روزهای آتی هم ادامه داشته باشد و احتمالا پایگاه های «الحبانیة»، «کی وان» نیز تخلیه خواهند شد.

اما پس از این اقدام آمریکایی ها در تلخیه برخی پایگاه های نظامی خود، «سفارت آمریکا در بغداد» با صدور بیانیه‌ای خبر داد که وزارت امور خارجه آن کشور دستور ترک کارمندان خود از بغداد و اربیل را صادر و از شهروندان خود در عراق خواسته که در سریعترین زمان ممکن نسبت به ترک عراق اقدام کنند.

در تکمیل این اقدامات، «موج رسانه ای» سنگینی نیز در روزهای اخیر علیه مواضع و نیروهای حشد شعبی ایجاد شده و با طرح احتمال ترور سرداران و فرماندهان حشد شعبی در تلاش برای تضعیف روانی نیروهای مقاومت عراقی و درهم شکستن روحیه آنها و از طرفی مهیا کردن شرایط تجاوز نظامی دیگری از سوی آمریکا هستند.

برخی از اهدافی که می توان برای اجرای سیاست اخیر آمریکا در عراق در نظر داشت، عبارت است از:

* حمایت از نخست وزیر پیشنهادی «عدنان الزرفی» و تقویت جایگاه وی به منظور نفوذ بیشتر در کانون قدرت دولت بغداد

* احتمال وقوع کودتا هم فرضیه و هدف دیگری است که برخی تحلیل گران معتقدند واشنگتن مترضد زمانی مناسب است که بتواند در بحبوحه دوران شیوع کرونا، ترس از احیای مجدد داعش در عراق، آشفتگی های اقتصادی و معیشیتی در آن کشور و از همه مهمتر تلاش گسترده محافل سیاسی داخلی عراق بر سر انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید در آن کشور، با ترتیب دادن کودتایی، مجاری قدرت را در عراق به طور کامل در دست بگیرند

با در نظر گرفتن صحت این فرضیه، باید توجه کرد که وقوع این امر می تواند با همکاری احتمالی برخی مقامات یا دستگاه های ذی نفوذ در داخل عراق با توطئه گران (آمریکایی ها و ایادی آن) همراه باشد.

در این خصوص؛ گردان های حزب الله عراق در بیانیه ای ضمن هشدار به طرف های احتمالی که ممکن است در توطئه پیش روی با آمریکا همکاری داشته باشند، اینطور گفته که :« این طرف باید این مسئله را مدنظر قرار دهد که با آن به عنوان دشمن برخورد خواهد شد و خیانتش مورد بخشش واقع نخواهد شد و جنایتش بخشیده نمی‌شود و به شدت در تمامی سطوح عشایری، حقوقی و مردمی با آن برخورد خواهد شد.»

* هدف دیگری که می توان برای گام برداشته شده از سوی آمریکا در عراق متصور بود، افزایش تنش ها با ایران در زمین عراق است.

بر اساس گزارش اخیر روزنامه «نیویورک تایمز»، آمریکا هفته گذشته دستور تدارک حمله نظامی گسترده در عراق برای نابودی یکی از گروه های حشد شعبی (کتائب حزب الله عراق) را داده است.

این گزاش ادامه میدهد که ترامپ، مجوزی برای اجرای چنین عملیاتی صادر نکرده اما به پنتاگون اجازه داده به تهیه نقشه نظامی برای چنین عملیاتی ادامه دهد.

* اما، برخی گمانه ها نیز حکایت از وجود اهداف دیگر آمریکایی ها از اقدامات انجام شده در عراق دارد.

«روزنامه القدس العربی» به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: «علت عقب نشینی نیروهای آمریکایی از برخی پایگاه‌ها و تمرکز در برخی پایگاه‌های خاص به علت وجود عملیات‌های نظامی آتی علیه نیروهای آمریکایی است. این نیروها به طور کامل عقب نشینی نکرده اند و برخی مستشاران نظامی و دستگاه‌های خاص را باقی گذاشته اند.»

این منبع می‌افزاید: «شواهدی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق وجود ندارد زیرا روزانه ادوات و سلاح‌های سنگین با هواپیما وارد می‌شود و نیروهای ویژه حضور دارند. آمریکایی ها از طریق استقرار پاتریوت قصد دارند که نیروهای خود را از موشک‌ها در امان بدارند. عراق در حال حاضر به کانون توجه آمریکایی‌ها تبدیل شده است و آنها قصد افزایش نیرو هم دارند. آمریکایی‌ها به دنبال حضور در غرب عراق، اقلیم کردستان و بغداد هستند.»

آنچه مشخص است اینکه نیروهای مقاومت از آمادگی لازم جهت مقابله هر سناریویی از طرف آمریکایی ها برخوردارند و اجازه نخواهند داد که آنها با سواستفاده از شرایط فعلی آن کشور به مطامع و اهداف شوم خود دست یابند.

در همین راستا، «جعفر الحسینی»، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب الله در بیانیه‌ای گفت: «پس از رصد تحرکات مشکوک نیروهای امریکایی و مزدورانش و در راستای آمادگی رزمی برای مقابله با هر گونه اقدام غیرمنتظره دشمنان، تشکیلات مجاهدان در گردان‌های حزب‌الله و گروه‌های دفاع مردمی با بکارگیری مهمات جنگی در منطقه جرف النصر، دست به برگزاری مانور نظامی موسوم به (صید الغربان) زد.

وی ادامه داد: «این رزمایش در چارچوب تمرین نظامی با بکارگیری تسلیحات پیشرفته انجام شد و در آن به تمرین سناریوهایی برای مقابله با چسهار نوع درگیری از جمله عملیات هلی‌برن، تعرض زمینی، نبرد در محیط های جنگلی و نبرد شهری اقدام شد.»

در خاتمه آنکه، آزموده را آزمودن خطاست! به خصوص در شرایطی فعلی که نه تنها مدت زمان زیادی از ریخته شدن خون سرداران مقاومت در عراق نگذشته، بلکه انتقام آنها نیز از عاملان و مسببان ترور گرفته نشده واینها همه در کنار آگاهی مردم و مسئولین عراقی در خصوص شناخت دوست و دشمن و پیروی آنها از رهنمودهای مرجعیت عالی عراق مبنی بر تاکید مکرر ایشان بر عدم دخالت نیروهای خارجی در عراق، درس هایی است که امیدواریم مقامات تصمیم گیرنده در کاخ سفید، پنتاگون و دیگر دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در طول سال ها و ماه های اخیر ازعراق آموخته باشند و نخواهند که با تصمیم و اقدام اشتباه دیگری، جان هزاران سرباز آمریکایی در منطقه را به مخاطره انداخته و منافع خودشان را در معرض تهدیدی بیش از پیش قرار دهند

کد خبر: 1064645

وب گردی

وب گردی