ثبت تخلفات با دوربین‌های سرعت‌سنج/ نصب بیش از هزار دوربین کارابین در سراسرکشور

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از طراحی و ساخت دوربین سرعت سنجی ثابت در کشور خبر د اد و گفت: این دوربین در جاده‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شود که وظیفه ثبت میزان سرعت و خواندن پلاک خودروهای عبور شده را دارد و اولین محصولی است که استاندارد CE اتحادیه اروپا را کسب کرده است.

حسین توحیدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه حوزه اصلی فعالیت ما فناوری پردازش تصویر است، گفت: علاوه بر دوربین سرعت‌سنجی ثابت و دوربین پلاک خوان، سرعت سنج خودرویی، دوربین پلاک خوان کارابین، سامانه راداری ثبت تخلف سرعت، ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، سیستم تخمین بار و سامانه سرعت‌سنج لیزری از دیگر محصولات تولید شده این شرکت دانش‌بنیان هستند.

توحیدی افزود: در بحث دوربین‌های ترافیکی، به دلیل این که حروف الفبا و اعدادی که در زبان فارسی استفاده می‌کنیم، بسیار شبیه به هم هستند، در نتیجه کار علمی بسیاری بر روی این دوربین‌ها صورت گرفته است که خوشبختانه در این رابطه توانسته‌ایم محصول نهایی را با کیفیت و کارایی بسیار خوبی به بازار عرضه کنیم.

محصول اصلی که در این زمینه تولید کردیم دوربین کارابین یک باکس واحد است که تمام ماموریت پلیسی اعم سرعت سنج چراغ قرمز و طرح ترافیک را کنترل کند. حدود هزار دوربین کارابین در کشور(استان‌های کرمان، اصفهان، مازندران، خوزستان، بوشهر، یزد، تفت، کرج، زنجان کردستان و سایر استان‌ها) نصب شده است.این دوربین برنده جشنواره بین‌المللی خوارزمی شده و اولین محصول ایرانی است استاندارد CE را گرفته است.

توحیدی به ویژگی های دوربین کارابین اشاره کرد و افزود: دوربین پلاک خوان embedded کارابین یک سخت افزار جامع و واحد دارای دوربین های رنگی و IR، بخش الکترونیکی با قابلیت‌های پردازش تصویر، کنترلی، پاوری و نیز سیستم نورپردازی ویژه تصویربرداری از پلاک است که فرآیند کامل پلاک خوانی توسط آن صورت می پذیرد. تنها پیش نیاز این سیستم تامین تغذیه الکتریکی و خروجی آن پلاک و تصویر خودروهای عبوری است.

وی تصریح کرد: از مزایای این سیستم می توان به مصرف الکتریکی بسیار پایین (قابل تامین برق با سولار و باتری)، بدنه کاملا Outdoor با حفاظت محیطی IP66 و دمای کاری با بازه گسترده، قابلیت پلاک خوانی و تهیه تصویر مناسب رنگی در سرعت های بالای حرکت خودروها، دقت بسیار بالا (بیش از 96 درصد کل پلاک معادل 99.5 درصد هر کاراکتر پلاک)، امکان اتصال به تجهیزات جانبی از قبیل GPS، 3G,4G,GPRS، Wifi ، حافظه جانبی است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان همچنین گفت: دوربین پلاک خوان embedded کارابین در طیف وسیعی از پروژه های ITS از قبیل ثبت تخلف ورودی به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، کنترل خطوط BRT و ثبت تخلف تردد غیر مجاز در مسیرهای ویژه و سامانه ثبت تمامی ترددها (محاسبه سرعت میانگین و ثبت تخلف بر مبنای آن، ثبت تردد ورود خودروهای سنگین، مدیریت راه از طریق محاسبه طول سفر و ترددشماری و کشف خودروهای تحت تعقیب)، ثبت تخلف سرعت لحظه ای بر مبنای پلاک، پلاک خوان پارکینگی، کنترل گذرگاه یک طرفه و ورود ممنوع، خودروی پلاک خوان جهت ثبت تخلفات پارک حاشیه ای و سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض ETC یا ORT کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: قبل از این محصول سیستم سرعت سنج خودرویی را داشتیم که روی ماشین‌های نامحسوس پلیس نصب کردیم. هم اکنون این سیستم روی 76 خودرو نصب شده است. همچنین محصولات مرتبط با زمینه‌های اصلی تحقیق و تولید در این شرکت می‌توان از انواع سامانه‌های هوشمند ترافیکی مبتنی بر پردازش تصویر و رادار از جمله دوربین ثابت سرعت سنج، سرعت سنج خودرویی، سیستم کنترل چهار راه (چراغ قرمز)، دوربین Embedded کارابین، و پلاک خوان پارکینگی نام برد.

وی تأکید کرد: همچنین این شرکت با بهره‌گیری از توان تخصصی خود قادر به ارائه انواع راهکارها و پاسخگویی به درخواست‌های مرتبط با زمینه پردازش تصویر است که از آن جمله می توان به سامانه سورتینگ محصولات کشاورزی مبتنی بر پردازش تصویر، سیستم هوشمند اندازه گیری حجم بار وسایل نقلیه سنگین در حین حرکت، سامانه پایش سطح آسفالت و حریم راه های مواصلاتی و انواع سیستم های هوشمند کنترل روند تولید و کیفیت محصولات خطوط تولید و ... اشاره کرد که در همه آنها راهکاری اثربخش به کمک طراحی های مناسب، الگوریتم های پیشرفته پردازش تصویر به صورت یکپارچه و با بکارگیری بهترین سخت افزار در اختیار مشتری قرار می دهد. این محصولات را بخاطر این انتخاب کردیم که محصولات تخصصی ایران بیشتر محصولات باغی است که مزیت رقابتی دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره دوربین سرعت سنجی ثابت گفت: این دوربین در جاده‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شود و کار و وظیفه میزان سرعت و خواندن پلاک خودروهای عبور شده را دارد.

وی ادامه داد: این دوربین از الگوریتم پردازش تصویر برای سنجش سرعت و خواندن پلاک خودرو استفاده می‌کند. در این دوربین خطای سرعت سنجی حدود یک درصد و دقت پلاک خوانی آن بیش از 95 درصد است.

توحیدی به اختلاف قیمت بین محصول این شرکت و نمونه مشابه خارجی آن اشاره و بیان کرد: قیمت تمام‌شده این سیستم‌ها بسیار پایین‌تر از نمونه‌های خارجی آن است. دوربین سرعت سنج و دوربین ترافیکی این شرکت توانسته است استاندارد CE اتحادیه اروپا را کسب کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره واردات محصولات مشابه ساخت این شرکت، گفت: همچنان نمونه مشابه این محصولات از چین وارد کشور می‌شود و در داخل نیز، یکی دو شرکت وجود دارند که نمونه مشابه این محصولات را تولید می‌کنند، ولی به لحاظ فنی با یکدیگر متفاوت هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه در این شرکت برای 34 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است گفت: ما در مجموع نمیخواهیم کل کشور را تحت پوشش دوربین کارابین قرار دهیم، همین که یک سوم بازار را در اختیار داشته باشیم برای ما کافی است.

توحیدی افزود: ایران کشور پیشرفته ای است و شرکت‌های دانش بینان نقش بسزایی در توسعه کشور دارند. این شرکت‌ها به عنوان سرباز کف ماجرا می توانند کار کنند ولی مدیران نمی توانند به این شرکت‌ها اعتماد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064750

وب گردی

وب گردی