چرا پای افراد دیابتی زخم می  شود؟ /قطع پای ۱۵ درصد از دیابتی‌ها

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم آندوکرینولوژی به بیان توضیحاتی درباره علت بروز زخم پا در افراد دیابتی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا استقامتی فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم آندوکرینولوژی، در پاسخ به این سوال که سالانه چند درصد از افرادی که دچار زخم پای دیابتی می‌شوند مجبور به قطع عضو می‌گردند گفت: بر اساس آمار جهانی ۱۵ درصد کسانی که دچار زخم پای دیابتی می‌شوند در نهایت پایشان قطع می‌شود.

استقامتی گفت: درمان‌های زخم پا متعدد است و افراد باید اصولی را رعایت کنند از جمله این که فردی که دچار زخم پا شده وقتی می‌خواهد راه برود از کفش‌های مخصوص و یا کچ‌های ارتوپدی استفاده کند، از وزش گذاری روی پا اجتناب شود، سیستم عروقی پا‌ها بررسی شود، عفونت بررسی شود تا وضعیت خون رسانی رگ‌های پا بررسی شود، عفونت بررسی شود که اگر فرد عفونت داشت آنتی بیوتیک مصرف کند و اگر لازم شد قند خون را باید خیلی دقیق کنترل کرد، چون اگر قند بالا بماند عفونت ممکن است به خوبی درمان نشود.

بر اساس آمار جهانی ۱۵ درصد کسانی که دچار زخم پای دیابتی می‌شوند در نهایت پایشان قطع می‌شود

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم گفت: بررسی‌های تکمیلی وجود دارد برای اینکه عفونت در چه مرحله‌ای است و چقدر نفوذ کرده است و اگر عفونت به استخوان برسد آنتی بیوتیک طولانی مدت و تزریقی را باید عملی کرد.

استقامتی گفت: اقدامات حمایتی نیز باید صورت بگیرد و از امکانات لازم برای ترمیم زخم استفاده شود. اگر زخمی ایجاد شد به دکتر مراجعه کنند و نگذارند که زخم پیشرفت کند و زمانی مراجعه کنند که پزشک مجبور به قطع عضو شود.

وی در ادامه درباره علت تاول زدن پا‌های فرد دیابتی نیز گفت: قند بالا در دراز مدت منجر به عدم خون رسانی می‌شود و در دراز مدت منجر به آسیب رساندن به رگ‌ها می‌شود که در نتیجه منجر به تاول زدن پا‌های دیابتی‌ها می‌شود.

استقامتی بیان کرد: این قند خون بالا جریان خون را مختل می‌کند و علت تاول زدن بالا رفتن خون برای یک روز نیست بلکه ریشه مشکل امری دراز مدتی است.

قند بالا در دراز مدت منجر به عدم خون رسانی می‌شود و در دراز مدت منجر به آسیب رساندن به رگ‌ها می‌شود که در نتیجه منجر به تاول زدن پا‌های دیابتی‌ها می‌شود

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا برخی از دیابتی‌ها وقتی پاهایشان را گرم می‌کنند دچار تاول می‌شوند؟ گفت: نباید پا‌ها را گرم کرد و کاملا اشتباه است. مریض‌های دیابتی حس گرما و سرما را از دست می‌دهند و در نتیجه این عدم حس منجر به این می‌شود که وقتی پا زخم شود و یا زیاد گرم شود احساس نکنند.

استقامتی گفت: دیابتی‌ها وقتی می‌خواهند دوش بگیرند بستگان آن‌ها مراقب باشند که این آب زیاد داغ نباشد و پایشان را زیاد نزدیک شوفاژ و بخاری نگذارند، کیسه آب گرم روی پاهایشان نگذارند، تنها راهی که می‌توانند انجام دهند این است که برای گرم کردن پاهایشان از جوراب استفاده کنند.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1064762

وب گردی

وب گردی