سلامت به عنوان عنصر زیربنایی محتوای آموزشی‌ شناخته نمی‌شود

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: به دلیل سیاست‌گذاری‌هایی که برخلاف آموزش زندگی محور است، سلامت به عنوان یکی از ابعاد اساسی و زیربنایی محتوای آموزشی شناخته نمی‌شود.

محمد داوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به توجه نکردن به مفاهیم آموزش سلامت در کتاب‌های درسی اظهار کرد: متاسفانه سیاستگذاری‌های آموزشی هم از لحاظ محتوای کتاب‌های درسی و هم شیوه‌ها و برنامه‌های آموزشی متکی بر آموزش زندگی محور نیست‌.

وی ادامه داد: به دلیل سیاست‌گذاری‌های برخلاف آموزش زندگی محور، سلامت به عنوان یکی از ابعاد اساسی و زیربنایی محتوای آموزشی شناخته نمی‌شود.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در آموزش سلامت تنها به تربیت بدنی دانش‌آموزان توجه شده است. اگر بگوییم سلامت شامل تغذیه، بهداشت و درمان، پیشگیری از بیماری‌ها و ورزش است، در نظام آموزشی کنونی تا حدودی به ورزش توجه می‌شود. در حالی‌که ساحت ورزش به نوعی ساحت تربیت بدنی تلقی می‌شود.

وی بر لزوم توجه به تربیت بدنی تاکید و اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید تربیت بدنی شامل سلامت بدن و توانمند‌سازی آن می‌‌شود که با حوزه تغذیه، بهداشت و درمان ارتباط مستقیمی دارد. متاسفانه این موارد در محتوای برنامه‌های آموزشی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

داوری بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مسئولان و حتی والدین بر ضرورت وجود این نکات در کتاب‌های درسی پی بردند. متاسفانه پس از اینکه بحران ویروس کرونا را پشت سر گذاشتیم، این مسئله را نیز فراموش خواهیم کرد.

وی افزود: هر درس از کتاب‌های مقاطع مختلف می‌تواند پیوست جداگانه سلامت داشته باشد‌. به عنوان مثال معلم انشا در طول سال می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که چند موضوع مرتبط با سلامت را به عنوان موضوع انشا مطرح کرده تا دانش آموزان بتوانند بر اساس آن موضوع نوشته‌های خود را ارائه دهند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: مولفان کتاب درسی می‌توانند در هر درس موضوعات مرتبط با سلامت را لحاظ کنند. حتی در درسی مانند ریاضی که ممکن است به ظاهر با سلامت ارتباط چندانی نداشته باشد، می‌توان معادلات را با محتوای سلامت طراحی کرد.

وی تصریح کرد: باید مسئولان تلاش کنند تا توجه دانش آموزان در مسائل درسی به سلامت و درمان بیشتر جلب شود.

داوری با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید فردی با موفقیت دیپلم خود را اخذ می‌کند، طبیعتا این ساعت باید برای زندگی معمولی و عادی توانمند شده باشد.اما متاسفانه آموزش دانشگاه و کنکور محور منجر شده است دانش آموزان خانواده‌ها و مدارس به سمت حرکت کنند تا در رشته قابل قبول در دانشگاه پذیرفته شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه کنکور و ورود به دانشگاه همه مسائل آموزشی از جمله آموزش سلامت را تحت شعاع خود قرار داده است بیان کرد: به همین دلیل ممکن است برخی مردم در زمینه رعایت نکات بهداشتی ضعیف عمل کنند و به سلامت خود کمتر از بحث درمان توجه دارند.

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار کرد: کنکور در زمینه تربیت اجتماعی و اخلاقی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است. متاسفانه مردم در زمینه تربیت اجتماعی آن طور که باید توانمند نشده‌اند و نمی‌توانند در کنار یکدیگر کار گروهی انجام داده و مشارکت موثر و مفیدی داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه نظام ارزشی اخلاقی مناسبی شکل نگرفته و در زمینه انتقال خوبی‌ها، بدی‌ها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها در نظام آموزش اخلاقی اقدام خاصی انجام نشده است. به همین دلیل سطح بلوغ هنری، اخلاقی و اجتماعی در جامعه با مشکل مواجه هستیم. حلقه مفقوده در نظام آموزشی تنها تربیت بدنی نیست بلکه باید به تربیت اخلاقی هنری اجتماعی دانش آموزان نیز توجه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064854

وب گردی

وب گردی