احتمال وقوع کودتا در عراق منتفی است/اقدام آمریکا پاسخی به پارلمان بود

کارشناس مسائل منطقه گفت: برای آمریکا به صرفه نیست که با کودتا بخواهد در عراق حضور داشته باشد، به خصوص مردمش درشرایط داخلی آمریکا قطعاً این موضوع را نخواهند پذیرفت که با وجود مشکلات اقتصادی، هزینه‌های سنگینی را در فرای مرزهای خود متحمل شوند.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اهداف آمریکا از اقدامات اخیرش در عراق مبنی بر کاهش نیروهای سیاسی و نظامی و برخی جابجایی های مشکوک متعاقب فشار رسانه ای علیه گروه‌های مقاومت در عراق، اظهار داشت: آمریکایی ها تلاش می کنند با توجه به شرایط شکننده ای که در عراق و در مجموع در تمام منطقه دارند، نیروهای خودشان را در پایگاه‌های مستحکم‌تر و البته دور از دسترس تر، تجمیع کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه در مدت تقریبا دو ماه گذشته تلفات قابل توجهی به مقرهای نظامی آمریکایی ها وارد شده بود، پنتاگون به این نتیجه رسید که نیروهای خود را محدود تر کرده و این موضوع را مورد توجه قرار دهدکه بتواند آنها را در پایگاه‌هایی مستقر کند که از امکانات بیشتری از نظر پدافندی برخوردار باشند.

صدرالحسینی افزود: آمریکایی ها تلاش کردند انتقال تعدادی از نیروهایشان به پایگاه های مستحکم آمریکایی‌ را یک موضوع و تصمیم آمریکایی قلمداد کنند، اما واقعیت آن است که مصوبه پارلمان عراق برای مردم، ارتش، فرمانده کل قوا، حشدشعبی و مرجعیت عالی عراق، فصل الخطاب است و آمریکایی ها هم به این دلیل سعی دارند با این اقدامات، به نوعی هم پاسخ آن مصوبه را داده باشند و هم اینکه نیروهای خود را از تیررس گروه‌های انقلابی و ملت عراق دور نگهدارند.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: نکته مهم دیگری که در هفته‌های اخیر مورد توجه محافل رسانه‌ای قرار گرفته این است که، اقدام اخیر آمریکا را به عنوان تصمیم آنها برای انجام یک کودتا یا حمله نظامی به بخشی از ارتش عراق تحت عنوان «حشد شعبی» قلمداد کنند که چنین موضوعی اشتباه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مقامات عراق در قبال این رفتار آمریکا واکنشی داشته اند یا خیر؟ اظهارداشت: دولت عراق مستقیماً در ارتباط با این موضوع اعلام کرده که اقدام آمریکا نقض حاکمیت ملی عراق است و آن را به سازمان‌های بین‌المللی هم اعلام کرده، از طرفی عراق مجموعه نیروهای مسلح خود را هم به صورت کامل آماده کرده است.

صدرالحسینی گفت: یک واقعیت این است که توانمندی هوایی آمریکا در عراق بسیار وسیع است و اینکه ارتش عراق بتواند در قالب اقدامات پدافندی در حوزه هوایی کاری را انجام دهد که آسیب جدی به آمریکایی‌ها وارد آورد بسیار ضعیف است، اما نکته حائز اهمیت توانمندی نیروهای عراقی در حوزه زمینی است.

وی در خصوص موضوع خروج نیروهای آمریکا از عراق و مصوبه پارلمان آن کشور در این خصوص بیان کرد: حتماً باید این موضوع به عنوان یکی از مسائل مهم عمومی در کلیه مجامع، گروه ها و جریانات سیاسی در میان کشورهای اسلامی و به خصوص در عراق به عنوان یک درخواست همیشگی و مستحکم مرجعیت عالی آن کشور مطرح باشد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: باید بدانیم که آمریکایی‌ها به عراق وارد نشده اند که از آن خارج شوند بنابراین قطعاً و یقیناً ملت عراق برای خروج آمریکایی‌ها همانگونه که برای خروج داعش هزینه کردند، باید هزینه کنند.

صدرالحسینی افزود: اما به این دلیل که آمریکایی‌ها خود را محق دانسته و آزاد کننده عراق از دست رژیم بعث صدام قلمداد می کنند، برای ماندن در عراق و چمبره زدن بر منابع زیرزمینی این کشور همچون نفت و همچنین جهت نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران با توجه به وجود هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین ایران و عراق، آنها حتما باید هزینه بیشتری را بپردازند.

وی تاکید کرد: موضوع سازش و موضوع استقلال هر دو هزینه بر خواهد بود و به نظر می‌رسد ملت عراق هم پذیرفتند که برای استقلال خود هزینه دهند.

کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که آیا می توان یکی از اهداف آمریکایی ها را از اقدامات اخیرشان در عراق، احتمال کودتا دانست یا خیر؟ اظهارداشت: در فضای مجازی بسیار در خصوص احتمال کودتا با توجه به اقدامات اخیر آمریکا در عراق بحث می شود اما باید این را بگویم که احتمال وقوع کودتا در عراق آن هم توسط امریکایی ها منتفی است.

وی ادامه داد: دلیل این موضوع این است که در طول مدت خارج کردن آمریکایی ها از عراق، پالایش قابل توجهی در ارتش آن کشور ایجاد شده و یک مجموعه منظم و منسجم از مردم به نام حشد شعبی تشکیل شده، مرجعیت اقتدار خودش را دارد، گروه‌ها و جریانات متعدد شیعه و غیر شیعه ضد امریکایی در عراق حضور دارند و مردم عراق نسبت به حضور آمریکایی ها در کشورشان خاطرات بدی دارند.

صدرالحسینی افزود: مردم عراق می‌دانند که بخش عمده‌ای از شورش های صورت گرفته در ماه های اخیر در عراق به وسیله مدیریت و خیانت هایی بود که آمریکایی‌ها در سازمان‌ها، ادارات و نهادهای مختلف آن کشور انجام دادند و در آخر هم فقر و فسادی که مردم آمریکا آن را از آمریکایی ها می دانند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان این مطلب که آمریکا در عراق پایگاهی ندارد، گفت: آمریکایی ها به طور کامل سه سال در عراق حضور داشتند و فرمانداری نظامی هم بر آن کشور گماشته بودند، اما با عدم انسجام جریانات، عدم وجود حشد شعبی، عدم فهم دقیق از خیانت های آمریکا از سوی مردم، ملت عراق آمریکایی‌ها را از آنجا بیرون کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین برای آمریکایی ها در حال حاضر صرفه ندارد که با اقدام به کودتا بخواهند در عراق حضور داشته باشند به خصوص که شرایط داخلی آمریکا هم قطعاً این موضوع را نخواهد پذیرفت که با وجود مشکلات اقتصادی و در ماندن در درمان کرونا بخواهند هزینه‌های سنگینی را در فرای مرزهای خود متحمل شوند.

کد خبر: 1064862

وب گردی

وب گردی