نرمال‌ها در خانه می‌مانند

در خانه ماندن و سفر نکردن توصیه‌های به شدت جدی است که این روزها به دلیل حضور میهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا به گوش می‌رسد، توصیه‌ای بهداشتی و امنیتی که به گفته یک روانشناس، برخی افراد به دلیل نداشتن هوش هیجانی و مدیریت رفتاری، خودخواهانه آن را نمی‌شنوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جمله «امروز سفر نرفتن از هرگز سفر نرفتن بهتر است» را شاید بتوان به عنوان ضرب المثل این روزهای کرونایی عنوان کرد، روزهایی که به شدت در خانه ماندن توصیه می شود زیرا این میهمان ناخوانده به سرعت در کوی و برزن جولان می دهد و از طریق قرار گرفتن افراد در کنار یکدیگر، دایره بیماری خود را گسترش می دهد.
با این اوصاف، به افرادی که اهل سفر و گشت و گذار هستند و خود را داعیه دار رعایت نکات بهداشتی می دانند و بار سفر بسته اند، باید گفت ویروس کرونا، قوی، ضعیف، دارا و ندار و خوش مشرب یا گوشه گیر نمی شناسد و در کمین نشسته تا گریبان شما را در فلان شهر بگیرد یا مخفیانه در بار سفر شما به این سو و آن سو کشانده شود که اینجا شما می شوید ناقل یا به عبارتی همدست قاتل در گرفتار کردن دیگران.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی ضمن تاکید بر جدی گرفتن ویروس کرونا توصیه کرد: برای سلامتی خود و سایر افراد سفرها را لغو و تا جایی که ممکن است در خانه بمانیم.
دکتر سیما فردوسی گفت: سفر را همیشه می شود انجام داد و تجربه ها کسب کرد اما در زمان کنونی که تمامی جهان با بحران کرونا روبه رو است، بهتر است تا زمانی که اعلام شود امنیت وجود دارد و می توان به سفر رفت، به تعویق بیافتد، امری که برای سلامتی فرد، خانواده و جامعه ضروری است.

افراد دارای هوش هیجانی بالا، سلامت را بر سفر ترجیح می دهند


این روانشناس با یادآوری این مطلب که شکسته شدن چرخه ویروس کرونا با در خانه ماندن صورت می گیرد و در غیر اینصورت این ویروس در گردش قرار می گیرد و با سرعت انتقالی که دارد افراد بسیاری را مبتلا می کند، گفت: متاسفانه برخی این امر را جدی نمی گیرند.
وی با اشاره به دلیل آن گفت: هر شخصی که از هوش هیجانی نرمال و طبیعی برخوردار است این مطلب را درک می کند که بنابر مسئولیت اجتماعی که بر عهده وی گذاشته شده، با در خانه ماندن یاریگر کادر درمانی و بهداشتی کشور در مبارزه با ویروس کرونا است.
فردوسی ادامه داد: هوش هیجانی قدرت درک احساسات خود و دیگران را به افراد می دهد یعنی باعث می شود در تصمیم گیری ها، دیگران هم در نظرگرفته شوند. اما افرادی که خودخواهانه تمامی توصیه ها را پشت گوش انداخته و تنها به انجام آنچه که خود تمایل دارند فکر می کنند، دارای هوش هیجانی پایینی هستند، افرادی که زحمات عزیزانی که روز و شب در تلاش برای کنترل ویرورس کرونا هستند را نابود می کنند.

شاخص سلامت شخصیت، کنترل خواسته ها است


عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در بخشی دیگر از این گفت وگو، با تاکید بر این که شاخص سلامت شخصیت، کنترل خواسته ها است، تصریح کرد: یکی از مولفه ها و شاخص های سلامت شخصیت این است که فرد بتواند خواسته های خود را به تعویق بیاندازد و این قدرت را دارا باشد که انجام امری دوست داشتنی را به زمان بهتری بسپارد.
وی گفت: اما کسانی که از شخصیت ناسالم برخوردار هستند قادر به تعویق انداختن خواسته های خود نیستند و این افراد خودخواهانه انجام امور دوست داشتنی را به مصلحت جمع ترجیح می دهند.
فردوسی با ابراز تاسف از این که این روزها این تحلیل را باید در مورد برخی افراد عنوان کرد گفت: در حالی که همواره یکی از افتخارات مردم ایران زمین، رعایت قوانین و مقررات و درک بالا و نوع دوستی در بحران هایی همچون جنگ، تحریم و بلایای طبیعی بوده است و ثابت کرده اند که از قدرت مقاومت بالایی برخوردارند. حال در بحران جدی جهانی ویروس کرونا، چرا برخی جدی نمی گیرند جای تاسف است.

ضرورت ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی از رسانه تا جامعه
فردوسی در مورد راهکار جدی گرفتن هشدارها و توصیه ها هم گفت: باید محدودیت ها به صورت جدی تر اعمال شود ومسئولان به صورت مرتب و پیگیرانه صحبت و عمل کنند.
وی تاکید کرد: گرچه مشاهده روزها و شب های یک فرد مبتلا به کرونا یا نشست پای دردل خانواده هایی که عزیزانشان را به دلیل این بیماری از دست داده اند سخت است، اما باید این صحنه ها بیشتر نشان داده شود، باید مشکلاتی که بیماران کرونایی و فوت شدگان و کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند، بیان شود تا افرادی که جدی نمی گیرند و با شوخی و خنده از کنار این مساله می گذرند به خود آیند.
فردوسی توصیه کرد: صدا وسیما باید تا حدودی این مسایل را پخش کند؛ از مبتلایان دلیل ابتلا را بپرسد این که رعایت نکردن چه نکاتی، باعث ورود این میهمان ناخوانده در بدن آنان شده است. بلکه با دیدن و شنیدن شاید یک عده که جدی نمی گیرند منقلب شوند و از سفرهای غیرضروری و خودخواهانه دست بردارند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1064863

وب گردی

وب گردی