هیئت رئیسه، مجمع و فیفا در صف تأیید

اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که در حال تهیه و تدوین است، روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و پس از نهایی شدن در اختیار افراد ذیربط قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، اساسنامه فدراسیون فوتبال از سال گذشته و با حضور نمایندگان فیفا برای به روز شدن و اصلاح ایرادهای آن در دستور کار قرار گرفته بود، اما در زمان مهدی تاج، سه بار پیگیری و یادآوری فیفا بی‌نتیجه باقی ماند.‌ یادآوری چهارم، پس از استعفای تاج نیز این پاسخ را به دنبال داشت که فدراسیون در حال برگزاری انتخابات است و پس از آن روند اصلاح اساسنامه اجرایی می‌شود، اما فیفا مخالفت کرد و اصرارها و دلایل فدراسیون هم برای برگزاری انتخابات در تاریخ 25 اسفند ماه قانع‌کننده نبود.

به دنبال لغو انتخابات، اصلاح هر چه سریع‌تر اساسنامه در دستور کار قرار گرفت و کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال این مأموریت را آغاز کرد. هر چند روزهای سخت و مبهم با شیوع ویروس کرونا و البته تعطیلات نوروزی شروع سال 99 این تصور را ایجاد می‌کرد که احتمالاً روند اصلاح اساسنامه هم متوقف شود، اما گویا تدوین آن در حال نهایی شدن است.

پیش‌بینی می‌شود، تدوین پیش‌نویس اولیه اساسنامه فدراسیون فوتبال به‌زودی به پایان برسد. پس از این مرحله اساسنامه در اختیار هیئت رئیسه قرار می‌گیرد تا آنها نیز نظرات خود را درباره موارد اصلاحی یا موارد مدنظر ارائه دهند و پس از اعمال نظرات هیئت رئیسه، پیش‌نویس باید برای اعضای مجمع ارسال شود. پس از ارسال اساسنامه برای اعضای مجمع، آنها فرصتی دارند تا به صورت کتبی نظرات احتمالی خود را به فدراسیون ارسال کنند که تمام این مراحل از ابتدا تا انتها باید به فیفا نیز گزارش شود و فیفا به‌عنوان نهاد مرجع، روند اصلاح و تغییرات را تأیید کند.

پس از طی تمام این مراحل، مجمع فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد که در این مجمع پیش‌نویس نهایی اساسنامه طبق نظرات اعضای هیئت رئیسه، اعضای مجمع و تأیید یا رد آنها از سوی فیفا، ارائه خواهد شد. اساسنامه‌ای که به رأی گذاشته می‌شود و پس از تأیید و تصویب آن، مهمترین مأموریت هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که برگزاری انتخابات است باید در دستور کار قرار بگیرد. با شرایط موجود فدراسیون فوتبال در تلاش است تا این روند با حفظ دقت بیشتر و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود و مجمع نیز می‌تواند فدراسیون را برای عبور از این شرایط همراهی کند. البته با توجه به ایرادهای اساسنامه سال 90 و مشکلاتی که تغییرات سریع آن برای فدراسیون فوتبال ایجاد کرد، این نکته را یادآوری می‌کند که نباید کیفیت اصلاح اساسنامه و گنجاندن قوانین محکم برای حفظ منافع فوتبال را فدای سرعت انجام کار کرد.

کد خبر: 1064915

وب گردی

وب گردی