آمریکا در پی تضعیف گروه‌های مقاومت عراق است/ مهم‌ترین اولویت های دولت جدید بغداد

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: به نظر می رسد آمریکا به دنبال اتخاذ اقداماتی برای تضعیف نظامی برخی از گروه های مقاومت در عراق و در رأس آنها کتائب حزب الله باشد.

سید رضا قزوینی غرابی کارشناس مسائل عراق در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص مهمترین اهداف آمریکا از اقدامات اخیرش در عراق اظهارداشت: هنوز ابعاد کامل این ماجرا روشن نیست و دلایل متعددی برای آن ذکر می شود.

وی گفت: برخی این موضوع را امتیاز دهی به برخی گروه های سیاسی شیعی برای جلب نظر آنها درجهت رأی اعتماد دادن به عدنان الزرفی تلقی می کنند و برخی نیز معتقدند که پراکندگی بالای پایگاه های آمریکا در عراق که ۱۳ پایگاه نظامی در آن کشور دارد، باعث میشود که مواضع نظامی آمریکا در عراق اهداف راحت تری برای گروه های مقاومت باشد.

این کارشناس مسائل عراق تاکید کرد: بنابراین، از این منظر تمرکز قوای نظامی آمریکا در چند پایگاه اساسی تر برای واشنگتن مناسب تر به نظر می آید.

وی ادامه داد: درگیری نظامی آمریکا با گروه های مقاومت شیعی در عراق امری اجتناب ناپذیر است. به ویژه مصوبه پارلمان محملی برای این گروه هاست که از آن برای فشار بر حکومت استفاده کنند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: هدف قرار گرفتن مقطعی مقرهای این کروه ها نیز نشان می دهد تنش میان دو طرف تا چه اندازه بالا است.

غرابی تصریح کرد: اخیرا سامانه پاتریوت توسط واشنگتن به عراق منتقل و در حال راه اندازی است، موضوعی که نشان می دهد آمریکا به خروج زودهنگام از عراق فکر نمی کند.

وی با بیان اینکه این موضوع گروه های مقاومت شیعی با آمریکا را دچار چالش های بسیار جدی خواهد کرد، گفت: به نظر می رسد آمریکا نیز به دنبال اتخاذ اقداماتی برای تضعیف نظامی برخی از این گروه ها و در رأس آنها کتائب حزب الله باشد.

کارشناس مسائل عراق بیان کرد: این اصطکاک و برخوردها شاید مسأله زمان باشد اما اجتناب ناپذیر است هر چند شدت آن هم هنوز نامشخص است.

غرابی در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویت های دولت جدیدی که در عراق بر سر کار آید چه مواردی می تواند باشد؟ اظهارداشت: شرایط بین المللی و داخلی به گونه ای است که دولت جدید را با چالش های متعددی مواجه کرده وخواهد کرد.

وی گفت: مسأله مبارزه با انتشار ویروس کرونا و امکانات محدود مالی و لجستیکی عراق موضوع جدیدی است که نخست وزیر جدید با آن مواجه خواهد بود.

کارشناس مسائل منطقه باین کرد: موضوع دیگر، چالش خروج نظامیان آمریکایی از عراق و مطالبه برخی گروه های سیاسی شیعی و جناح های مقاومت است، به خصوص آنکه الزرافی بارها بر ضرورت ادامه حضور آمریکایی ها در عراق گفته بود.

غرابی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر عراق و اداره کشور نیز از دیگر چالش های دولت جدید خواهد بود این موضوع حتی می تواند بر شکل مدیریت بحران کرونا در این کشور اثرگذار باشد.

وی تاکید کرد: مسأله ایجاد اعتماد میان بدنه حکومت و ملت و بازگرداندن آن پس از ماه ها اعتراضات خشونت آمیز هم یک مسأله مهم و جدی خواهد بود. اعتبار ساختار نظام سیاسی کشور خدشه دار شده و هرکسی که در کشور به قدرت برسد باید به این مسأله توجه داشته باشد.

کارشناس مسائل منطقه افزود: برگزاری انتخابات زودرس و مهیا کردن زمینه های آن باید محل اهتمام دولت جدید باشد.

غرابی در پاسخ به این سوال که تاخیر و تعلل در تشکیل دولت جدید عراق، چه آسیب هایی را متوجه این کشور خواهد کرد؟ بیان کرد: قطعا تعلل در تشکیل دولت یا عدم توافق بر سر یک نخست وزیر، انرژی لازم برای هرگونه خدمت رسانی را معطوف به مذاکرات و کشمکش های سیاسی طولانی مدت و فرسایشی می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عراق در شرایط فعلی به ثبات نیاز دارد و قطعا عراق برای تعامل با کشورهای جهان به خصوص در حوزه های مختلف به خصوص زمینه اقتصادی نیاز به یک دولت مستقر و نه مستعفی دارد.

کد خبر: 1064920

وب گردی

وب گردی