مشکلی در جهت تامین کالاهای اساسی پیش روی ما نیست/ ورود ۴ میلیون تن کالا به کشور

رئیس جمهور گفت: جلسه امروز ما اقتصادی بود؛ تامین نیازمندی‌های کشور و مقابله با کرونا و تامین کالاهای اساسی و نیازمندی‌های تا پایان سال ۹۹ که گزارش مفصلی را وزارت کشاورزی و صمت دادند از ذخیره کالاهای اساسی که خوب بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه روز پنجشنبه ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا گفت: در آغاز باید تشکر کنم از ملت هوشیار سراسر کشورمان که دیروز که روز طبیعت بود کاملا به پروتکل‌ها توجه کردند و همین مراعات اساس راهی است که امروز پیش رو داریم تا به نقطه باثبات برسیم. همه این تلاش‌ها برای این است که فوتی‌ها کاهش پیدا کند. مردم بتوانند سلامت خودشان را در روزهای آینده شاهد باشند و بتوانیم کار را با سلامت توأم کنیم.

وی ادامه داد: جلسه امروز ما اقتصادی بود؛ تامین نیازمندی‌های کشور و مقابله با کرونا و تامین کالاهای اساسی و نیازمندی‌های تا پایان سال ۹۹ که گزارش مفصلی را وزارت کشاورزی و صمت دادند از ذخیره کالاهای اساسی که خوب بود. جداول روزانه ما هم همین را نشان می‌دهد که مشکلی پیش روی ما نیست اما باید برای سال ۹۹ نیازمندی‌‌های ما مشخص شود.

وی افزود: بانک مرکزی هم از شرایط ارزی گزارش خوبی برای نیازهای دارویی و کالاهای اساسی دادند که مشکلی برای تامین ارز نخواهیم داشت و طراحی انجام گرفته که چگونه بتوانیم این تامین کالا را داشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: بخش اول بحث امروز ما در مورد کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی بود که چه منابع ارزی در اختیار داریم و بخش دوم در خصوص گمرکات بود که امروز حدود ۴ میلیون تن در گمرکات ما است که کالاهای اساسی است و ما باید مقرراتی را مورد توجه قرار دهیم تا این کالاها آزاد شود . بانک مرکزی و صمت این چهارچوب را اعلام کردند و این به اطلاع صاحبان کالاها خواهد رسید. همچنین در مورد کالاهایی که در کشتی است تصمیمات خوبی اتخاذ شد و امیدواریم این ۴ میلیون تن کالا در روزهای آینده وارد کشور شود.

وی ادامه داد: در گمرکات ما کالاهای دیگری وجود دارد که مورد نیاز برای تولید است و یا تجهیزاتی است که برای تولید وارد کشور شده است. برای تولید این هم مورد بحث قرار گرفت که که وزارت صمت لیست آن کالاها را مشخص کند که آزاد شوند و بانک مرکزی ترتیبات خاصی را پیش‌بینی کردند. این دو قدم بسیار مهم هم برای تخلیه بنادر هم برای آمدن کالا است.

روحانی گفت: امروز البته بحثی هم در مورد تولیدات داخلی داشتیم که نحوه خرید گندم مورد بحث قرار گرفت و تصمیم گرفته شد که چگونه خریداری شود و برای بخشی که مورد نیاز نان کشور است تصمیم خوبی اتخاد شد.

رییس جمهور در ادامه به ماموریت‌های وزارت امور خارجه اشاره و تصریح کرد: در خصوص منابع ارزی که داریم و همچنین روابط اقتصادی که باید با همسایگان در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم، تصمیماتی اتخاذ شد و وزارت امور خارجه اقداماتی را در این زمینه باید صورت دهد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که امروز در درخصوص آن بحث و تصمیماتی اتخاذ شد که البته تصمیم‌گیری نهایی و اعلام آن با ستاد کرونا خواهد بود، مساله‌ نحوه‌ فعالیت اصناف و مشاغل بعد از ۲۰ فروردین است چرا که معتقدیم زندگی مردم باید تامین شود و آن کسب و کارهایی که فعالیت آن‌ها ضروری است با رعایت اصول بهداشتی فعالیت اقتصادی خود را از سر بگیرند.

روحانی در ادامه ابراز داشت: سلامت مردم برای اهمیت زیادی دارد، اما مبارزه با فقر نیز شبیه مبارزه با کرونا است و هر دو باید در اولویت باشد. در این خصوص تصمیمات خوبی امروز اتخاذ شد که روز یکشنبه و در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا نهایی شده و به مردم اطلاع داده خواهد شد.

وی افزود: از همه دستگاه‌های فعال و مسئول در مساله کرونا تشکر می‌کنم به ویژه از وزارت بهداشت که به خوبی در عرصه حاضر هستند، همچنین از همه کسانی که در این ایام فعالیت تولیدی داشتند تشکر می‌کنم که اقدامات خوبی را صورت دادند به ویژه در حوزه اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت بخش زیاد و قریب به اکثر نیازهای وزارت بهداشت در داخل تولید و تامین می‌شود. از سوی دیگر لازم است از همه تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف مواد غذایی تشکر کنیم که به خوبی فعالیت می‌کنند.

رییس جمهور با اشاره به ماموریت بانک‌ها در خصوص مساله اشتغال، بیان داشت: از بانک‌ها نیز به دلیل فعالیت‌هایشان تشکر می‌کنیم، به ویژه این که بانک مرکزی و بانک‌ها مسئولیت سنگینی را بر دوش دارند در آینده پیرامون مساله اشتغال به ویژه کسانی که در این ایام اشتغال شان تحت فشار قرار گرفت و کسب و کار آن ها آسیب دید تصمیمات لازم را اعلام می‌کنیم.

وی همچنین ضمن قدردانی از پلیس و هلال احمر به دلیل زحمات و تلاش های اخیر شان، گفت: از پلیس هلال احمر و همه بخش‌هایی که این روزها برای سلامت مردم تلاش می کنند سپاسگذاری می‌کنم و ان‌شاءالله بتوانیم خیلی زود به روند با ثباتی در خصوص مدیریت بیماری برسیم. اما من لازم می‌دانم بار دیگر تاکید کنم کرونا مساله‌ای نیست که بتوانیم بگوییم در یک روز مشخص تمام می‌شود، ممکن است همیشه با ما باشد و یا اینکه تا پایان سال ادامه داشته باشد. در نتیجه ما باید همیشه پروتکل‌های بهداشتی را طبق دستورالعمل وزارت بهداشت در دستگاه‌های دولتی، اصناف، مراکز تولید و اماکن محل تجمع رعایت کنیم چرا که هنوز تا پایان راه مسیر زیادی در پیش است. البته همه می‌دانیم که این تنها مشکل ایران نیست و همه‌ کشورهای جهان به آن دچار هستند و ان‌شاءالله با همکاری و یاری یکدیگر از این مرحله عبور خواهیم کرد.

کد خبر: 1064921

وب گردی

وب گردی