هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در کشور هند چگونه است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل یک مشاور با تحصیلات دانشگاهی در بیش از 75 درصد دبیرستان‌های هند به صورت تمام وقت کار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کسانی که با نظام آموزشی سروکار دارند با واژه هدایت تحصیلی غریبه نیستند؛ کافی است یک دانش‌آموز در دوره متوسطه اول در خانواده یا اطراف خود داشته باشید، آن‌وقت با دغدغه‌های انتخاب رشته، بازار کار، علاقه و غیره به‌خوبی آشنایی دارید. در گذشته دانش‌آموزان باید پس از به پایان رساندن سال اول دبیرستان رشته‌ای که می‌خواستند در آن ادامه تحصیل دهند را انتخاب می‌کردند، اما در نظام آموزشی جدید انتخاب رشته به پایه نهم انتقال پیدا کرده است، یعنی دانش‌آموز در پایه نهم باید بباساس علاقه و بازار کار با کمک مشاور و مشورت والدین بهترین رشته را انتخاب کند.

متاسفانه در حال حاضر هدایت تحصیلی صحیحی در مدارس صورت نمی‌گیرد و شاهد افزایش تقاضا در رشته‌های تجربی هستیم، این افزایش تقاضا چند سال پیش برای رشته‌های مهندسی صادق بود. بسیاری از دانش‌آموزان، والدین و بعضا مشاوران چه در گذشته و چه در حال حاضر به هوای اینکه رشته‌های پزشکی و مهندسی از بازار کار خوبی برخوردار است، رشته‌های تجربی و ریاضی را برای ادامه تحصیل مناسب می‌دانستند. غافل از آنکه بازار کار تنها یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته است و باید علاقه و نمرات دانش‌آموز نیز در این مسیر مورد ارزیابی قرار گیرد.

به نظر می‌رسد باید تغییر و تحول اساسی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان صورت گیرد تا شاهد افزایش ناگهانی متقاضی در یک رشته خاص نباشیم. به همین منظور ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش‌های متعدد روند هدایت تحصیلی در کشورهای مختلف را بررسی کند. در گزارش قبلی روند انتخاب رشته در کشور اسپانیا را بازگو کردیم، این‌بار در نظر داریم چگونگی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در کشور هند را مورد بررسی قرار دهیم.

75 درصد دبیرستان‌های هند دارای مشاور هستند

بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل یک مشاور با تحصیلات دانشگاهی در بیش از 75 درصد دبیرستان‌های در سراسر هند به صورت تمام وقت کار می‌کنند.

برخی از شرکت‌های مسافرتی تورهایی برای بازدید از دانشگاه‌های هند و حتی برخی از کشورهای دیگر در نظر می‌گیرند تا دانش آموزان، والدین و حتی مشاوران با انتخاب‌های پیش‌روی خود آشنا شوند. اگر یک مشاور معتقد باشد که یکی از دانشگاه‌ها می‌تواند برای یک یا چند نفر از دانش‌آموزان مناسب باشد، شرکت‌های مسافرتی به منظور درک عمیق‌تر از فرهنگ، شهر و برنامه‌های آن شهر، تورهای مسافرتی در نظر می‌گیرد. بیشتر این مشاوران با تحصبلات آکادمیک تجربه گسترده‌ای در آموزش بین المللی دارند.

کونال پارخ مدیر کل دبیرستان‌های بمبئی گفت: «در هند، مشاوران نقش مهمی در هدایت تحصیلی کودک از مدارس به دانشگاه‌ها را ایفا می‌کنند؛ این افراد به عنوان یک متخصص در تعیین مسیر صحیح آینده دانش‌آموزان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.»

وی ادامه داد: «بسیاری از دبیرستان‌های هند دارای یک مشاور هستند و اکثر آنها به صورت تمام وقت در مدارس حاضر می‌شوند. زیرا مسئولان می‌دانند که مشاوران برای کشور هند تخصص و ماندگاری نخبگان در کشور به ارمغان می‌آورد و این امر در فرهنگ هند بسیار مهم است.»

نقش فشار والدین در هدایت تحصیلی

با توجه به بالا رفتن هزینه تحصیلات در مقاصد مطالعاتی هند که از لحاظ تاریخی بسیار محبوب هستند، والدین به طور ویژه نقش مهمی را در روند انتخاب رشته دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. مدیریت انتظارات آن‌ها از مشاغل موجود در هند، وظیفه یک مشاور است که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

کلی وتزل مدیر انجمن مشاوران هند در این باره می‌گوید: «برخی از خانواده‌های هندی معتقدند که فرزندانشان باید در مدارس بین‌المللی یا معروف درس بخوانند، بنابراین مشاوران وظیفه دارند که با فرهنگسازی‌های لازم سایر دانشگاه‌ها به همراه موفقیت‌های کسب کرده را به خانواده‌ها معرفی کنند.»

مشاوران نمرات یک سال دانش‌آموز را در نظر نگیرند

البته استفاده از خدمات یک مشاور کالج فقط به معنای ورود دانش آموزان به دانشگاه‌های برتر نیست، فیضه سهیل مشاور دبیرستان مستقر در یکی از دبیرستان‌های هند است. سهیل اظهار کرد: «بسیاری از دانش‌آموزان کلاس نهم تمایل دارند در ایالات متحده، انگلستان یا کانادا تحصیل کنند، اما این طرز فکر صحیح نیست. در واقع مشاوران باید به دانش‌آموزان کمک کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و بتوانند بر اساس آن رشته تحصیلی و دانشگاه مناسب خود را پیدا کنند.»

سهیل از تجربه خود در دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه پنسیلوانیا در مدارس استفاده کرده و اظهار کرد: «دانش‌آموز بر روی کاغذ یا اینترنت می‌تواند به دنبال دانشگاه یا رشته تحصیلی مورد علاقه خود بگردد، اما این وظیفه مشاور است که ببیند آیا آن دانشگاه و رشته تحصیلی برای دانش‌آموز مناسب است یا خیر.»

او ادامه داد: «بسیاری از مشاوران ممکن است نمرات مدرسه یک سال دانش‌آموز را در نظر بگیرند و هدایت تحصیلی را بر اساس آن پیش ببرند. اما این امر صحیح نیست؛ زیرا ممکن است یک دانش‌آموز در طول یک سال ممکن است در شرایط مناسبی قرار نگرفته باشد و نتواند نمرات خوبی را کسب کند. به همین منظور توصیه می‌شود مشاوران نمرات دانش‌آموزان در مدت زمان بیشتری را در نظر بگیرند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1064953

وب گردی

وب گردی