۱۰ کمیته فعال در ستاد مرکزی مقابله با کرونا استان تهران ایجاد شد/ کمیته‌هایی برای رهایی از ویروس کرونا

دانشگاه آزاد اسلامی چندی پیش ستاد مرکزی مقابله با کرونا استان تهران را راه‌اندازی و ۱۰ کمیته ذیل آن ایجاد کرد. مسئولان این دانشگاه تلاش دارند با شرح وظایفی که برای هر کدام از کمیته‌ها تعریف شده است، در آینده نزدیک کشور را به شرایط مناسب و امنی برسانند.‌ در این گزارش وظایف ۱۰ کمیته ستاد مرکزی مقابله با کرونا دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران را بررسی کرده‌ایم.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، سارا طاهری: امروزه ویروس کرونا در جهان و ایران، تهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روانی افراد و جامعه محسوب می شود.

با شیوع گسترده این بیماری لازم بود علاوه بر فعالیت ها و اقدامات نهادهای دولتی، خصوصا کادر پزشکی و پیراپزشکی کشور، برخی دیگر از نهادها نیز پای کار آمده و از ظرفیت آن ها نیز استفاده شود؛ چرا که فعالیت های کادر درمانی تنها روش مقابله موثر با این تهدید نیست. یکی از نهادهایی که این روزها اقدامات جدی در خصوص این تهدید داشته، دانشگاه آزاد اسلامی است.

این دانشگاه در کسوت یک دانشگاه اجتماعی و با توجه به تجربیات بسیار موفق در مدیریت بحران سیل و زلزله وارد میدان شده و تمام ظرفیت ها و امکانات خود را نیز برای مقابله با ویروس کرونا بسیج کرده است.

به اعتقاد مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به شیوع بیماری کرونا و شدت اپیدمی آن، نیاز است بخش عمده مدیریت کنترل، پیشگیری و درمان بر مبنای ظرفیت نهادها و دستگاه هایی غیر از دولت باشد. در واقع باید یک رویکرد مردم محور و بسیجی در نهادها و دستگاه های مختلف اتفاق بیفتد؛ بنابراین دکتر طهرانچی رئیس این دانشگاه از همان روزی که خبر رسید ویروس کرونا وارد ایران شده است تاکید کرد دانشگاه آزاد در این موضوع نیز ورود جدی داشته باشد؛ بنابراین به دستور او و توجه ویژه سید محمود رضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، ستاد مرکزی مقابله با کرونا در استان تهران راه اندازی شد.

در این ستاد قرار است از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی و در راس آن استان تهران استفاده شود تا وظایف و اموری که سازمان ها و دستگاه های مختلف کشور در خصوص مقابله با بیماری کرونا انجام می دهند هم‌افزا شود.

در ستاد مرکزی مقابله با کرونا که در استان تهران راه اندازی شد، ۱۰ کمیته فعالیت می‌کنند که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. دستورالعمل کمیته های ستاد نیز بر اساس تجربیات حاصل از برگزاری رزمایش ها و مانورهای ستاد مرکزی مقابله با کرونا در استان ها و مناطق مختلف کشور و اندیشه ورزی نخبگان علوم زیستی تنظیم شده است.

در این گزارش، ۱۰ کمیته ستاد مرکزی مقابله با کرونا دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و وظایف محوله آنان را بررسی کرده‌ایم.

کمیته غربالگری

اولین کمیته غربالگری است؛ هدف اصلی در این کمیته رصد توانمندی آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در استان تهران است تا بر اساس آن آزمایشگاه تشخیصی مکمل و همکار آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت راه اندازی شود. در واقع راه اندازی و به‌کارگیری آزمایشگاه های تشخیصی با توجه به امکانات واحدها و در نظر گرفتن جغرافیای استان مهم‌ترین هدفی است که در این کمیته دنبال می شود.

ارتباط و تعامل موثر و کارآمد با دستگاه های مرتبط خصوصا آزمایشگاه مرجع و معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی هدف دوم است.‌ همچنین در کمیته غربالگری تلاش می شود نظارت و کنترل کیفیت فعالیت آزمایشگاه ها بر اساس استانداردهای مراکز ذی صلاح باشد.

تجزیه و تحلیل داده‌های شبکه آزمایشگاهی و شبکه‌های تشخیصی دانشگاه و اعلام گزارش به‌روز و به‌موقع وضعیت بیماری به قرارگاه استانی از اهداف دیگری است که در این کمیته پیگیری می شود.

کمیته تله‌مدیسین (پزشکی از راه دور)

چند روز پیش بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از راه‌اندازی کمیته تله مدیسین در مجتمع صفائیه ابوالفتوح رازی واحد شهر ری برای درمان بیماران کرونایی خبر داد.‌ بنابراین تله مدیسین دومین کمیته ای است که در قرارگاه پدافند زیستی استان تهران فعالیت می کند.

شناسایی ظرفیت های فعال تله مدیسین کشور و شناسایی ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه آزاد استان تهران از مهمترین وظایفی است که در تله مدیسین دنبال می شود.

همچنین در این کمیته مدل راه اندازی فعال و موثر تله مدیسین در راستای سیاست های اجرایی و عملیاتی وزارت بهداشت نیز ارائه می‌شود.

کمیته تریاژ و درمان

تریاژ و درمان کمیته دیگری است که در قرارگاه پدافند زیستی استان تهران تشکیل شده است. در این کمیته ظرفیت های بیمارستانی، درمانگاهی، کلینیکی و آزمایشگاهی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی آزاد اسلامی در سطح استان تهران در رابطه با بیماری کرونا شناسایی خواهد شد.

یکی از وظایفی کمیته تریاژ و درمان، ارائه الگوی خدمات و انجام آن در سطوح عمومی، تخصصی و درمانی به مراجعین بر اساس روندها و فرآیندهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با بیماری کرونا است.

شناسایی ظرفیت های راه اندازی قرنطینه های عمومی، ایزوله های درمانی و نقاهتگاه ها در تمام واحدهای دانشگاهی استان و فعال سازی آنها برای بهره برداری در شرایط اضطرار و بحران نیز در این کمیته پیگیری می شود.

کمیته اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی

ایجاد سامانه فعال، جامع با بهره برداری آسان جهت اطلاع رسانی و آموزش عمومی جامعه دانشگاهیان استان اعم از دانشجویان، کارکنان و استادان از وظایفی است که کمیته اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی پیگیری آن را برعهده دارد.

همچنین در این کمیته تولید محتوای فرهنگی، هنری، آموزشی و علمی برای افزایش توانمندی ها، مهارت ها، انگیزش و اراده ها برای مقابله همگانی در برابر بیماری کرونا نیز انجام می‌شود.

تولید محصولات فرهنگی و هنری شامل کلیپ، انیمیشن، اینفوگراف، موشن گراف، هنر موسیقی و ... و البته شناسایی ظرفیت های واحدهای دانشگاهی و انجمن های علمی، کانون های دانشجویی و هسته های دانشگاهی در جهت تولید، تدوین و انتشار مناسب محتوای مرتبط مفید از وظایف دیگر کمیته اطلاع رسانی است.

کمیته پشتیبانی(منابع انسانی، مالی و اداری)

یکی دیگر از کمیته های ۱۰ گانه قرارگاه پدافند زیستی استان تهران کمیته پشتیبانی است که وظیفه شناسایی و فعالسازی ظرفیت های عمومی، فنی و تخصصی منابع انسانی واحدهای دانشگاهی در پشتیبانی از تمام فعالیت های کمیته های قرارگاه را بر عهده دارد.

همچنین شناسایی و فعال‌سازی منابع انسانی دانشجو محور (دانشجو و خانواده آنها) در جهت ارائه خدمات در چرخه اقدامات مقابله با کرونا نیز از وظایف این کمیته است.

تامین بودجه و حمایت و پشتیبانی مالی و معنوی از فعالیت های کمیته های مختلف قرارگاه و تسهیل و روان سازی در فرآیندهای اداری در جهت افزایش سرعت عمل فعالیت های قرارگاه نیز بر عهده کمیته پشتیبانی گذاشته شده است.

ایجاد هماهنگی های لازم بین کمیته ها، واحدهای دانشگاهی و دستگاه ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی یکی از اهداف اصلی این کمیته است.

کمیته سلامت روان

از آن جایی که این بیماری استرس و اضطراب زیادی در خانواده ها و افراد ایجاد کرده تا جایی که برخی از افراد نیاز به مشاوره دارند، بنابراین کمیته سلامت روان نیز در استان تهران فعال شد تا خدمات مشاوره و روانشناسی را به جامعه ارائه دهد.

شناسایی و ساماندهی نیروهای متخصص و ماهر در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در حوزه های مشاوره و روانشناسی و روان پزشکی در شرایط بحران و پسابحران، مهم‌ترین وظیفه ای است که بر دوش این کمیته گذاشته شده است.

همچنین شناسایی ظرفیت های ملی در حوزه مشاوره، روانشناسی و روان پزشکی در شرایط بحران و پسابحران نیز توسط کمیته سلامت روان دنبال می شود.

در این کمیته سامانه مشاوره عمومی، فنی و تخصصی در حوزه فردی و اجتماعی در گروه های مختلف سنی برای مقابله با کاهش استرس و اضطراب و پیامدهای روانشناختی ناشی از بیماری کرونا فعال شده است؛ همچنین آموزش فنی و تخصصی کارشناسان و متخصصان مشاوره و روانشناسی در خصوص ابعاد بیماری کرونا و افزایش قابلیت آنها در آرامش بخشی جامعه نیز بر عهده کمیته سلامت روان است.

کمیته امنیتی و انتظامی

کمیته امنیتی و انتظامی نیز در حال حاضر فعال شده است که رصد و پایش تهدیدات امنیتی و انتظامی در بستر مراکز آموزش عالی کشور را بر عهده دارد. شناسایی تهدیدات مرتبط در حوزه دانشگاه های آزاد اسلامی و ارائه طرح ها و مدل مدیریت مقابله با تهدیدات تصور شده قبل از بحران نیز بر عهده کمیته انتظامی است.

همچنین در این کمیته آموزش و توانمندسازی نیروهای حراست و حفاظت فیزیکی دانشگاه ها برای افزایش اطلاعات و دانش لازم در زمینه بیماری کرونا در حوزه عمومی و در محیط کار دنبال می شود.

کمیته سلامت خانه محور

تهیه و تدوین پروتکل های آموزشی به خانواده برای کلیه امورات اداره منزل در شرایط سالم، مشکوک و دارای بیمار از وظایف کمیته سلامت خانه محور است. در این کمیته تجربیات کشورهای مختلف از جمله چین در نظام قرنطینه منزل محور و ارائه الگوی بومی آن بررسی می‌شود.

ساماندهی و نظارت نیروهای داوطلب (اساتید،کارکنان و دانشجویان) برای کمک به خانواده های نیازمند، ناتوان و کم برخوردار نیز توسط این کمیته دنبال می شود.

کمیته رفع آلودگی

کمیته رفع آلودگی نهمین کمیته قرارگاه پدافند زیستی استان تهران است که برنامه ریزی، پشتیبانی، نظارت و کنترل آلودگی های محتمل در محیط کار را بر عهده گرفته است. همچنین برنامه ریزی و پشتیبانی در رفع آلودگی های منتشر شده در محیط دانشگاه نیز توسط کمیته رفع آلودگی انجام می‌شود.

کمیته روابط عمومی و مستندسازی

آخرین کمیته نیز کمیته روابط عمومی و مستند سازی است که راهاندازی و مدیریت کانال ارتباطی اخبار و گزارش‌های بین روسای واحدها و اعضای کمیته ها را بر عهده گرفته است. در این کمیته اخبار مرتبط در سطح فعالیت واحدها، کمیته ها، استان و سازمان تهیه و نشر داده می‌شود.
در هر حال دانشگاه آزاد اسلامی در کنار دیگر نهادها تلاش دارد تا با شرح وظایفی که برای هر کدام از کمیته ها تعریف شده و همچنین با فعال شدن ظرفیت های بالقوه و بالفعل واحدها برای مقابله با بیماری کرونا، در آینده نزدیک کشور را به شرایط مناسب و امنی برساند.

خبرنگار: سارا طاهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1065039

وب گردی

وب گردی