دستگاه دیپلماسی جهت تحقق شعار سال باید اصلاحاتی داشته باشد/ استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دستگاه دیپلماسی ما جهت تحقق شعار سال یعنی جهش تولید باید اصلاحاتی درون وزارتخانه مد‌نظر داشته باشد؛ به این نحو که یکی از مهم‌ترین اصلاحات، تربیت و آموزش نیروهای متخصصی است که با اصول تجارت خارجی آشنایی لازم را داشته باشند.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز، در خصوص این مطلب که دستگاه دیپلماسی چگونه می تواند به تحقق شعار سال که از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده است کمک کند، اظهار داشت: به نظر من بهتر است که ابتدا نگاهی به موضوع تولید و صادرات در کشور داشته باشیم و بدانیم که چند عامل مهم در این خصوص بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: به میزان تولیدات صورت گرفته می‌توانیم اشتغال زایی در کشور را رونق دهیم و پس از تامین بازار داخلی و تامین نیازهای کشور، با ایجاد و توسعه بازارهای خارجی در پی صادرات کالاهای مختلف با در نظر گرفتن مزیت رقابتی خود باشیم.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که در این خصوص متاسفانه چندان به آن توجهی نشده، پیدا کردن بازارهای مناسب جهت صادرات کالاهای ایرانی و برخورداری از مشتریان خارجی است به این نحو که ما مواد اولیه، کارخانه، کارگر و سایر موارد لازم جهت تولید کالاهای مختلف در کشور را داریم؛ اما نتوانستیم در بحث صادرات تا‌کنون موفق عمل کنیم که دلایل متعددی هم دارد.

مومنی با بیان این مطلب که جنگ امروز در جهان جنگ تجاری و اقتصادی است، افزود: تا پیش از این وزارت امور خارجه بیشتر حول محور فعالیت‌های سیاسی در خارج از کشور اقدامات خاصی را که به آن وزارتحانه محول شده بود در راستای تأمین منافع کشور انجام می‌داد؛ اما امروز زمان آن است که در اولویت توسعه و گسترش فعالیت‌های تجاری ایران با سایر کشورها گام بردارد.

وی بیان کرد: در این خصوص وزارت امور خارجه با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود می‌تواند تسهیل گر امور اقتصادی کشور در قالب افزایش تعاملات تجاری با دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه به حساب آید که در این زمینه بیش از هر قسمت دیگری در آن وزارتخانه، معاونت دیپلماسی اقتصادی باید نقش فعال تری داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: دستگاه دیپلماسی ما جهت تحقق شعار سال یعنی جهش تولید باید اصلاحاتی در درون وزارتخانه مد نظر داشته باشد به این نحو که یکی از مهم‌ترین اصلاحات در وزارت خارجه تربیت و آموزش نیروهای متخصصی است که با اصول و فنون تجارت خارجی آشنایی لازم و کافی را داشته باشند.

مومنی در خصوص انتخاب سفرا و نقش سفارتخانه ها جهت توسعه تعاملات تجاری ایران با دیگر کشورها افزود: ما در بیش از ۱۰۰ کشور جهان نمایندگی داریم که این موضوع می‌تواند توانمندی خاصی را به دستگاه دیپلماسی جهت تسهیل گری در حوزه ارتباطات تجاری ایران با دیگر کشورها دهد.

وی تصریح کرد: در این میان نقش سفرا نیز بسیار حائز اهمیت است که امیدواریم انتخاب سفرا نه از روی برخی مراودات، نزدیکی ها و منافع اداری، بلکه کاملاً بر اساس تخصص گرایی و برخورداری از مهارت های لازم جهت قبول مسئولیت سنگینی چون تصدی گری یک سفارتخانه در خارج از کشور باشد.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه می تواند جهت تقویت بنیه کارشناسی و افزایش تخصص در میان کارکنان و بدنه آن وزارتخانه، در جذب نیروهای خود از نخبه های دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف کشور و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کند؛ اما اگر این امر چندان مورد توجه قرار نگیرد، ما در کلان مملکت متضرر خواهیم شد.

کد خبر: 1065046

وب گردی

وب گردی